پیام مازند

آخرين مطالب

علل سقوط بالگرد رئیسی؛ با احتمال سوم کار داریم❗️ سياسي

علل سقوط بالگرد رئیسی؛ با احتمال سوم کار داریم❗️
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روزنامه هم میهن نوشت: ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور را منتشر کرد. گزارش مقدماتی است که نشان می‌دهد اراده‌ای برای پیگیری وجود دارد و طبعاً انتظار می‌رود در ادامه تمام زوایای سقوط بالگرد مورد توجه هیئت محترم خواهد بود. برخی از این روایت را اینجا یادآوری می‌کنیم. این زوایا باید در روزهای آینده و پیش از انتخابات اخیر روشن و اعلام شود چون هیچ چیز پیچیده‌ای نیستند، و نیاز به زمان ندارند. واقعیت این است که عده‌ای گمان می‌کنند که رسیدگی به این اتفاقات فقط برای مچ‌گیری از افرادی است که در اجرای وظایف یا رعایت مقررات اداری کوتاهی کرده‌اند. البته این نکته هدف مهمی است و باید هم انجام شود ولی در کنار آن، هدف مهمتر پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادهای زیان‌بار در آینده است. یکی از علل تکرار بیش از حد متعارف این نوع رخدادها به‌ویژه در ایران همین تعلل در تدوین و درس‌آموزی از گزارش‌های دقیق پس از حادثه است. تاکنون سه احتمال برای این رخداد در فضای کلی و عمومی به‌صورت غیررسمی مطرح شده است. اقدامات بیگانگان با، یا بدون همکاری مزدوران داخلی؛ توطئه داخلی؛ و بالاخره عدم رعایت ضوابط چنین سفرهایی از طرف مدیریت‌های مربوط است. به نظر می‌رسد که دو احتمال اول بیشتر جذابیت‌های سیاسی دارند و در ذیل نظریات توطئه قرار می‌گیرند که بازتاب و فراگیری اولیه آنها زیاد است و در ادامه کم‌رنگ خواهند شد و تاکنون نیز شواهدی حداقلی هم در تایید آن‌ها دیده یا منتشر نشده است. هدف از طرح آنها معطوف به بهره‌برداری سیاسی و تضعیف ساختار یا در منگنه قرار دادن آن است. حتی ممکن است با هدف غفلت و فراموش کردن احتمال سوم باشد. چون احتمال سوم شاید ناظر به عملکردهای کسانی است که ممکن است در پی بهره‌برداری از این رخداد تاسف‌بار باشند و ما هم با این احتمال سوم کار داریم. چون نمی‌شود که چنین سقوطی را شاهد باشیم و هیچ‌کس به‌عنوان مسئول شناخته نشود و به قول معروف پس از پایان ماجرا به این نتیجه برسیم که؛ «نه خانی آمده و نه خانی رفته.» از این‌رو ستاد کل نیروهای مسلح در کنار بررسی هر گزینه هرچند کم‌محتمل باید به ابعاد و پرسش‌های جدی‌تر این سقوط اشاره کند. در این‌جا به چند مورد آن که صرفاً مربوط به مدیریت داخلی و ناظر به احتمال سوم است اشاره می‌شود. *مدیریت صفر تا صد این سفر به عهده کدام مرجع بوده است؟ رئیس دفتر؟ یا معاونت اجرایی؟ یا ستادی متشکل از نهادهای گوناگون؟ *چرا و براساس چه ضرورتی این سفر مستقیماً به پارس‌آباد انجام نشده است؟ تا نیازی به استفاده از بالگرد نباشد. *آیا بالگردها به‌ویژه بالگرد آقای رئیسی برای حرکت در چنین ارتفاعی با مسافرانی در این حد مجاز بوده است؟ حتما توجه دارند که سطح رعایت ضوابط امنیتی برای افراد گوناگون تفاوت دارد. *آیا گزارش سازمان هواشناسی نسبت به اعلان هشدار نارنجی؛ مورد بحث مسئولین سفر قرار گرفته بود؟ مرجع صلاحیت‌دار برای اینکه سفر با این بالگرد(گویا مدل بِل 212) در چنین آب و هوایی را برای رئیس‌جمهور مجاز بداند کیست و نظرش چه بوده است؟ آیا این بالگرد متناسب با این تعداد مسافر با حضور رئیس‌جمهور بوده است؟ *مسئله بسیار مهم امکانات ایمنی بالگرد است که ظاهراً دستگاه‌های ارسال امواج برای شناسایی محل سقوط احتمالی کار نمی‌کرده. آیا درست است؟ *نکته مهم دیگر وجود پروتکل امنیتی برای مسیر حرکت بالگرد مقامات به موازات جاده اصلی است؟ آیا چنین پروتکلی هست؟ اگر بلی چرا رعایت نشده است؟ آیا این پروتکل اجازه می‌دهد که مقامات بالای کشور در 20 کیلومتری نوار مرزی کشور سوار بالگرد شوند؟ *مسئله پیگیری لاشه و محل سقوط باید دقیقاً روشن شود. مسئولین مربوط که در همان‌جا بودند و از ساعت‌ها زودتر حضور داشتند و امکانات کافی هم در اختیارشان بوده، چرا عده‌ای دیگر اعم از موتورسوار یا خبرنگار خارجی پس از گذشت 5 ساعت اقدام به گشت‌زنی کرده‌اند؛ زودتر از مسئولین مربوط در محل سقوط حاضر شدند و توانستند اولین فیلم‌ها را مخابره کنند؟ آیا همین مورد نشانه ناتوانی مدیریت امور نیست؟ *چرا اقدامی برای نوسازی بالگردها نشده بود. دقیق توضیح داده شود. در دولت قبل مقرر شده که 5 بالگرد جدید خریداری شود و اقدامات اولیه انجام و نوع آن نیز تعیین شده بود چرا به سرانجام نرسیده بود؟ *دستگاه تلفن همراه خلبان نزد آقای آل‌هاشم چه می‌کرده است؟ *دقیقاً در چه ساعتی درخواست لوکیشن از مسئولین مخابراتی شده؟ اگر این کار با چند ساعت تاخیر باشد مسئولیت متوجه کیست؟ *اصولاً چرا از طریق ارتباط تلفن همراه نتوانستند در کوتاه‌ترین زمان محل لاشه را پیدا کنند؟ ظاهراً این کار از نظر کارشناسان مخابراتی به سرعت عملی بوده است. *تعارضات سخنان افراد از جمله معاون وزارت خارجه، وزیر راه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون اجرایی و... چگونه قابل تحلیل و رفع است و کدام درست می‌گویند؟ و انواع پرسش‌های دیگر...

روزنامه هم میهن نوشت: ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش اولیه هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور را منتشر کرد. گزارش مقدماتی است که نشان می‌دهد اراده‌ای برای پیگیری وجود دارد و طبعاً انتظار می‌رود در ادامه تمام زوایای سقوط بالگرد مورد توجه هیئت محترم خواهد بود.
برخی از این روایت را اینجا یادآوری می‌کنیم. این زوایا باید در روزهای آینده و پیش از انتخابات اخیر روشن و اعلام شود چون هیچ چیز پیچیده‌ای نیستند، و نیاز به زمان ندارند.
واقعیت این است که عده‌ای گمان می‌کنند که رسیدگی به این اتفاقات فقط برای مچ‌گیری از افرادی است که در اجرای وظایف یا رعایت مقررات اداری کوتاهی کرده‌اند.
البته این نکته هدف مهمی است و باید هم انجام شود ولی در کنار آن، هدف مهمتر پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادهای زیان‌بار در آینده است. یکی از علل تکرار بیش از حد متعارف این نوع رخدادها به‌ویژه در ایران همین تعلل در تدوین و درس‌آموزی از گزارش‌های دقیق پس از حادثه است.
تاکنون سه احتمال برای این رخداد در فضای کلی و عمومی به‌صورت غیررسمی مطرح شده است. اقدامات بیگانگان با، یا بدون همکاری مزدوران داخلی؛ توطئه داخلی؛ و بالاخره عدم رعایت ضوابط چنین سفرهایی از طرف مدیریت‌های مربوط است.
به نظر می‌رسد که دو احتمال اول بیشتر جذابیت‌های سیاسی دارند و در ذیل نظریات توطئه قرار می‌گیرند که بازتاب و فراگیری اولیه آنها زیاد است و در ادامه کم‌رنگ خواهند شد و تاکنون نیز شواهدی حداقلی هم در تایید آن‌ها دیده یا منتشر نشده است.
هدف از طرح آنها معطوف به بهره‌برداری سیاسی و تضعیف ساختار یا در منگنه قرار دادن آن است. حتی ممکن است با هدف غفلت و فراموش کردن احتمال سوم باشد. چون احتمال سوم شاید ناظر به عملکردهای کسانی است که ممکن است در پی بهره‌برداری از این رخداد تاسف‌بار باشند و ما هم با این احتمال سوم کار داریم.
چون نمی‌شود که چنین سقوطی را شاهد باشیم و هیچ‌کس به‌عنوان مسئول شناخته نشود و به قول معروف پس از پایان ماجرا به این نتیجه برسیم که؛ «نه خانی آمده و نه خانی رفته.»
از این‌رو ستاد کل نیروهای مسلح در کنار بررسی هر گزینه هرچند کم‌محتمل باید به ابعاد و پرسش‌های جدی‌تر این سقوط اشاره کند. در این‌جا به چند مورد آن که صرفاً مربوط به مدیریت داخلی و ناظر به احتمال سوم است اشاره می‌شود.
*مدیریت صفر تا صد این سفر به عهده کدام مرجع بوده است؟ رئیس دفتر؟ یا معاونت اجرایی؟ یا ستادی متشکل از نهادهای گوناگون؟
*چرا و براساس چه ضرورتی این سفر مستقیماً به پارس‌آباد انجام نشده است؟ تا نیازی به استفاده از بالگرد نباشد.
*آیا بالگردها به‌ویژه بالگرد آقای رئیسی برای حرکت در چنین ارتفاعی با مسافرانی در این حد مجاز بوده است؟ حتما توجه دارند که سطح رعایت ضوابط امنیتی برای افراد گوناگون تفاوت دارد.
*آیا گزارش سازمان هواشناسی نسبت به اعلان هشدار نارنجی؛ مورد بحث مسئولین سفر قرار گرفته بود؟ مرجع صلاحیت‌دار برای اینکه سفر با این بالگرد(گویا مدل بِل 212) در چنین آب و هوایی را برای رئیس‌جمهور مجاز بداند کیست و نظرش چه بوده است؟ آیا این بالگرد متناسب با این تعداد مسافر با حضور رئیس‌جمهور بوده است؟
*مسئله بسیار مهم امکانات ایمنی بالگرد است که ظاهراً دستگاه‌های ارسال امواج برای شناسایی محل سقوط احتمالی کار نمی‌کرده. آیا درست است؟
*نکته مهم دیگر وجود پروتکل امنیتی برای مسیر حرکت بالگرد مقامات به موازات جاده اصلی است؟ آیا چنین پروتکلی هست؟ اگر بلی چرا رعایت نشده است؟ آیا این پروتکل اجازه می‌دهد که مقامات بالای کشور در 20 کیلومتری نوار مرزی کشور سوار بالگرد شوند؟
*مسئله پیگیری لاشه و محل سقوط باید دقیقاً روشن شود. مسئولین مربوط که در همان‌جا بودند و از ساعت‌ها زودتر حضور داشتند و امکانات کافی هم در اختیارشان بوده، چرا عده‌ای دیگر اعم از موتورسوار یا خبرنگار خارجی پس از گذشت 5 ساعت اقدام به گشت‌زنی کرده‌اند؛ زودتر از مسئولین مربوط در محل سقوط حاضر شدند و توانستند اولین فیلم‌ها را مخابره کنند؟ آیا همین مورد نشانه ناتوانی مدیریت امور نیست؟
*چرا اقدامی برای نوسازی بالگردها نشده بود. دقیق توضیح داده شود. در دولت قبل مقرر شده که 5 بالگرد جدید خریداری شود و اقدامات اولیه انجام و نوع آن نیز تعیین شده بود چرا به سرانجام نرسیده بود؟
*دستگاه تلفن همراه خلبان نزد آقای آل‌هاشم چه می‌کرده است؟
*دقیقاً در چه ساعتی درخواست لوکیشن از مسئولین مخابراتی شده؟ اگر این کار با چند ساعت تاخیر باشد مسئولیت متوجه کیست؟
*اصولاً چرا از طریق ارتباط تلفن همراه نتوانستند در کوتاه‌ترین زمان محل لاشه را پیدا کنند؟ ظاهراً این کار از نظر کارشناسان مخابراتی به سرعت عملی بوده است.
*تعارضات سخنان افراد از جمله معاون وزارت خارجه، وزیر راه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون اجرایی و... چگونه قابل تحلیل و رفع است و کدام درست می‌گویند؟
و انواع پرسش‌های دیگر...

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/794879/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متخلفان فوتبال زیر نور قانون در روزی که سهمیه‌های المپیک کشورمان آب رفت

انتصاب مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور رشت

اجاره آپارتمان در شش شهر بزرگ ایران؛ از تهران تا تبریز و شیراز

مصرف ویتامین D در هر سن چه مقدار باید باشد؟

برخورد 2 خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و 2 مصدوم برجا گذاشت

جلیلی: حاکمیت ریال، انضباط مالی و افزایش ارزآوری باعث بهبود پول ملی می شود

جلیلی:«حاکمیت ریال» اولین شرط حفظ ارزش پول ملی است

مقام سابق آمریکایی: کنفرانس صلح زلنسکی هدر دادن وقت و پول بود

جلیلی: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم تا ارزش پول ملی را حفظ کنیم

«حاکمیت ریال» اولین شرط حفظ ارزش پول ملی است

(ویدئو) تصاویر از فاجعه سیل در جاده چالوس

پزشکیان: واگذاری اختیار، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است

12.7 هکتار زمین بعد از 30 سال به مردم خرم‌آباد بازگردانده شد

کندوان بازگشایی شد/ترافیک پر حجم در محدوده هزارچم و سیاه بیشه

(تصاویر) خسارات سیل در جاده چالوس

تصاویر هوایی از فاجعه سیل در جاده چالوس | ویدئو

نور امید در نقطه ی صِفر مرزی در سربیشه

هشدار هواشناسی مازندران نسبت به وقوع سیلاب در استان

دعای پر فیض عرفه در تپه نور الشهدای یاسوج برگزار شد

حمله تند منصور ارضی به مسعود پزشکیان/کاندیدای ریاست جمهوری تهدید شد؟

رای داوران حرفه‌ای باید عالمانه، متقن و عادلانه باشد

یادآوری چند مثل که امروزه فراموش شده‌اند

هواشناسی مازندران نسبت به وقوع سیلاب در استان هشدار داد

تصاویری از فاجعه سیل در جاده چالوس (فیلم)

آزاد سازی 12 هکتار از اراضی دولتی خرم آباد به نفع مردم

واریز پول به حساب همسر/ شاکی استقلالی بیرانوند!

فروش سنتی دام عید قربان در مازندران

خسارات سیل در جاده چالوس

حکایتی از یک مثل جالب(حالا که خیال پلوعه بذار چرب باشه)

هر شخصی که به تو خدمت کرد را شکر کن

چه چیزی از نعمت بالاتر است و یک مبدل است که حال بد را به خوب تبدیل می‌کند؟

خواندن حکایتی از مولوی که شکرگزاری را به زیبایی توصیف کرده است

محور چالوس و آزادراه تهران شمال بازگشایی شد

کندوان از انسداد درآمد

پشت پرده‌ نگران کننده همستر کامبت!

حمله شدید منصور ارضی به موضع پزشکیان درباره گشت ارشاد: او دیوانه است

بازگشایی جاده کرج چالوس

فاجعه سیل در جاده چالوس/ تصاویر هوایی را ببینید + فیلم

تصاویری از بیرون کشیدن مزدا از رودخانه چالوس؛ 3 نفر همچنان مفقود هستند (فیلم)

ویزیت بیش از 4 هزار نفر به همت موسسه مرهم در خرم آباد

محور کندوان بازگشایی شد

رگبار و رعد و برق در راه مازندران

اکنون دل من شکسته و خسته هست

رشد اقتصادی تحقق‌یافته در دولت سیزدهم بیش از پیش‌بینی صندوق بین المللی پول

حمله تند منصور ارضی به مسعود پزشکیان /کاندیدای ریاست جمهوری تهدید شد؟

جاده چالوس باز شد

ازدواج در 19 سالگی با کدام درآمد؟/ می‌گویند ازدواج کنید اما نمی‌گویند با کدام پول؟ (فیلم)

افتتاح مجتمع مهمانسرای دانشگاه پیام نور ایلام

حمله تند منصور ارضی به پزشکیان با طعم تهدید!

افزایش حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان