پیام مازند

آخرين مطالب

ادعای رسانه اصولگرا درباره علت سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهانش /پای «موج کوهستان» در میان است؟ سياسي

ادعای رسانه اصولگرا درباره علت سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهانش /پای «موج کوهستان» در میان است؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در منطقه وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی به‌احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده است و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا 2هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع 2 تا 5 هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد. درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تأثیر موج کوهستان در این واقعه وجود دارد، اما موج کوهستان چیست؟ بنا به روایت تسنیم، هلیکوپتر حامل رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه بعدازظهر روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه هنگام پرواز از محل افتتاح سد قیزقلعه‌سی به‌سمت تبریز سقوط کرد و متأسفانه سید ابراهیم رئیسی و تمام سرنشینان این پرواز به شهادت رسیدند. شرایط بد جوّی منطقه‌ پروازی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور از جمله موضوعاتی بود که از همان ابتدای مخابره خبر وقوع این سانحه مطرح شد؛ مضاف بر اینکه سازمان هواشناسی کشورمان نیز برای آن منطقه در روز وقوع سانحه "هشدار نارنجی" صادر کرده بود. از سوی دیگر پس از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، برخی کارشناسان این حوزه نیز بر احتمال تأثیر مداخلات جوّی و وجود "امواج کوهستان" در وقوع این سانحه صحه گذاشتند. هیئتی در ستادکل نیروهای مسلح مشغول ارزیابی کامل این واقعه است و به‌زودی جمع‌بندی نهایی خود را اعلام خواهد کرد، ستادکل نیروهای مسلح، اولین اطلاعیه خود را در این زمینه نیز منتشر کرده است. اما اینکه آیا "امواج کوهستان" تا چه‌حد می‌تواند عاملی برای بروز این سانحه در آن منطقه کوهستانی شده باشد، مسئله‌ای است که "دکتر محمدتقی زمانیان" از پیشکسوتان برجسته صنعت هواشناسی کشور و عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در مطلبی که در اختیار تسنیم قرار داده به بررسی خلاصه آن پرداخته است: «ابری که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات وقوع سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، در هواشناسی به نام "ابر عدسی" مشهور است که نشان از وجود"موج کوهستان" در بخش پشت به باد کوه دارد. "موج کوهستان" تا امروز در کشورهای مختلف باعث بسیاری از سقوط‌های هواپیماها بوده است؛ موج کوهستان در قسمت پشت به باد کوه شکل می‌گیرد و ابرهای عدسی که معمولاً در بادسوی کوه با فاصله‌های تقریباً مساوی دیده می‌شوند، "آشکارساز" این موج‌ها هستند و هرچه از کوه فاصله بیش‌تر شود، کوچک‌تر می‌شوند تا اینکه تمام قطرک‌های آن ابرها تبخیر می‌شود البتّه اگر هوا خشک باشد، حتّی این آشکارسازها نیز دیده نمی‌شوند. معمولاً اگر موج کوهستان پیش‌بینی نشود یا اینکه امکان پیش‌بینی آن به‌دلایلی وجود نداشته باشد، تراز پرواز هواپیما یا بالگرد باید ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان از سطح دریا به‌علاوه یک‌سوم ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان در نظر گرفته شود تا خطری برای سرنشینان هواپیما یا بالگرد پیش نیاید. ضمناً چنانچه هواپیما یا بالگرد با "باد روبه‌رو" مواجه باشد، خطر موج کوهستان بسیار افزایش می‌یابد. لازم است مسئله تأثیرگذاری "وجود موج کوهستان و باد روبه‌رو" در منطقه وقوع سانحه اخیر با کمک سازمان هواشناسی و حضور کارشناس متخصص این حوزه در کارگروه ویژه بررسی سانحه در دستور کار قرار گیرد. همچنین "حسین اردکانی؛ پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان" نیز درباره نقش احتمالی مداخلات جوّی در وقوع این سانحه می‌گوید: در منطقه وقوع سانحه به‌احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده است و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا 2هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع 2 تا 5 هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد. در پرواز هلیکوپتر رئیس‌جمهور در آن منطقه کوهستانی نیز بنابر برخی قرائن هواشناسی، پرواز در جهت مخالف باد بوده است؛ این مسئله می‌توانسته است هلیکوپتر را شدیداً به‌سمت پایین بکشاند و برخورد با صخره را باعث شده باشد. باید این مسئله در سانحه اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا در این پرواز، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان شده بوده یا خیر؛ در جریان سقوط هواپیمای مسافربری ATR در منطقه دناکوه در سال 96 نیز شاهد وجود امواج کوهستان در سطوح بسیار بالا بودیم که باعث وقوع آن سانحه بسیار تلخ شد.

در منطقه وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی به‌احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده است و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا 2هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع 2 تا 5 هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد. 
درباره سانحه سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تأثیر موج کوهستان در این واقعه وجود دارد، اما موج کوهستان چیست؟
بنا به روایت تسنیم، هلیکوپتر حامل رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه بعدازظهر روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه هنگام پرواز از محل افتتاح سد قیزقلعه‌سی به‌سمت تبریز سقوط کرد و متأسفانه سید ابراهیم رئیسی و تمام سرنشینان این پرواز به شهادت رسیدند.
شرایط بد جوّی منطقه‌ پروازی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور از جمله موضوعاتی بود که از همان ابتدای مخابره خبر وقوع این سانحه مطرح شد؛ مضاف بر اینکه سازمان هواشناسی کشورمان نیز برای آن منطقه در روز وقوع سانحه "هشدار نارنجی" صادر کرده بود.
از سوی دیگر پس از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، برخی کارشناسان این حوزه نیز بر احتمال تأثیر مداخلات جوّی و وجود "امواج کوهستان" در وقوع این سانحه صحه گذاشتند.
هیئتی در ستادکل نیروهای مسلح مشغول ارزیابی کامل این واقعه است و به‌زودی جمع‌بندی نهایی خود را اعلام خواهد کرد، ستادکل نیروهای مسلح، اولین اطلاعیه خود را در این زمینه نیز منتشر کرده است.
اما اینکه آیا "امواج کوهستان" تا چه‌حد می‌تواند عاملی برای بروز این سانحه در آن منطقه کوهستانی شده باشد، مسئله‌ای است که "دکتر محمدتقی زمانیان" از پیشکسوتان برجسته صنعت هواشناسی کشور و عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در مطلبی که در اختیار تسنیم قرار داده به بررسی خلاصه آن پرداخته است:
«ابری که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات وقوع سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، در هواشناسی به نام "ابر عدسی" مشهور است که نشان از وجود"موج کوهستان" در بخش پشت به باد کوه دارد.
"موج کوهستان" تا امروز در کشورهای مختلف باعث بسیاری از سقوط‌های هواپیماها بوده است؛ موج کوهستان در قسمت پشت به باد کوه شکل می‌گیرد و ابرهای عدسی که معمولاً در بادسوی کوه با فاصله‌های تقریباً مساوی دیده می‌شوند، "آشکارساز" این موج‌ها هستند و هرچه از کوه فاصله بیش‌تر شود، کوچک‌تر می‌شوند تا اینکه تمام قطرک‌های آن ابرها تبخیر می‌شود البتّه اگر هوا خشک باشد، حتّی این آشکارسازها نیز دیده نمی‌شوند.
معمولاً اگر موج کوهستان پیش‌بینی نشود یا اینکه امکان پیش‌بینی آن به‌دلایلی وجود نداشته باشد، تراز پرواز هواپیما یا بالگرد باید ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان از سطح دریا به‌علاوه یک‌سوم ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان در نظر گرفته شود تا خطری برای سرنشینان هواپیما یا بالگرد پیش نیاید.
ضمناً چنانچه هواپیما یا بالگرد با "باد روبه‌رو" مواجه باشد، خطر موج کوهستان بسیار افزایش می‌یابد.
لازم است مسئله تأثیرگذاری "وجود موج کوهستان و باد روبه‌رو" در منطقه وقوع سانحه اخیر با کمک سازمان هواشناسی و حضور کارشناس متخصص این حوزه در کارگروه ویژه بررسی سانحه در دستور کار قرار گیرد.
همچنین "حسین اردکانی؛ پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان" نیز درباره نقش احتمالی مداخلات جوّی در وقوع این سانحه می‌گوید:
در منطقه وقوع سانحه به‌احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده است و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک‌هزار تا 2هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع 2 تا 5 هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد.
در پرواز هلیکوپتر رئیس‌جمهور در آن منطقه کوهستانی نیز بنابر برخی قرائن هواشناسی، پرواز در جهت مخالف باد بوده است؛ این مسئله می‌توانسته است هلیکوپتر را شدیداً به‌سمت پایین بکشاند و برخورد با صخره را باعث شده باشد.
باید این مسئله در سانحه اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا در این پرواز، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان شده بوده یا خیر؛ در جریان سقوط هواپیمای مسافربری ATR در منطقه دناکوه در سال 96 نیز شاهد وجود امواج کوهستان در سطوح بسیار بالا بودیم که باعث وقوع آن سانحه بسیار تلخ شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/795255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

200 میلیون سال طول کشید تا زمین اکسیژن‌دار شود

نامه کیانیان خطاب به 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری: وعده‌ها گاهی توهین‌آمیز است

حمایت از سرمایه‌گذاری‌های فراملی در مازندران

واگذاری 12.7 هکتار از اراضی دولتی به مردم خرم‌آباد بعد از 35 سال

ترافیک خودرویی در کندوان سنگین است

مسدود شدن راه مواصلاتی 20 روستا در سیل بندپی شرقی بابل+فیلم

افشاگری ستاره اسبق استقلال: بیرانوند استقلالی دو آتشه بود / حجت کریمی نمی‌خواست ماهیت بیرانوند رو شود اگرنه...

پول فدراسیون در حساب همسر!

تامین منابع مالی توسعه زیرساخت‌ها را بدون نیاز به چاپ پول جدید

مجموعه قصه های جالب از پیامبران(ع)

سیل در 6 روستای بخش کجور نوشهر + فیلم

بروز سیل و طغیان رودخانه در چهار روستای بخش کجور / بروز خسارت مالی به دام‌ها و اراضی کشاورزی

جادوی تجارت یا سودای ثروت/ کدام بازی‌ها مردم را ثروتمند کردند؟

نماز عید سعید قربان در ساری

ترافیک پرحجم در چالوس، فیروزکوه و 6 محور دیگر/ بارش باران در محورهای اصفهان

ترافیک پرحجم در چالوس، فیروزکوه و 6 محور دیگر

وقوع سیلاب در بخش کجور نوشهر

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

آدم اصیل به کسی میگن که...

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

ترافیک در محور چالوس سنگین شد

افزایش دما با احتمال وقوع سیل

واکنش حقیقت‌پور به اظهارات زاکانی: شب قبل از تصویب برجام ادبیات اولیه آن در دفتر رهبری کم و بیش نهایی شد

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

مازندران دوباره سیلابی شد | ادامه تلاش برای یافتن سومین مفقودی

فعالیت 50 قربانگاه ابراهیمی در مازندران

تصاویری از شور و حال اهالی سیمرغ در روز عید سعید قربان

سیل به بخش کوهستانی کجور نوشهر خسارت زد +فیلم

سیل حدود 200 میلیارد ریال به جاده دوآب - بلده شهرستان نور خسارت زد +فیلم

هشدار وقوع سیل در ارتفاعات مازندران

توزیع بیش از 10 هزار بسته گوشت قربانی در شهرستان آمل

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

پاسخ پزشکیان به توهین مداح مشهور

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور؛ ترافیک نیمه سنگین در چالوس

بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سیاست‌های مالیاتی دولت سیزدهم

توزیع بیش از10 هزار بسته گوشت قربانی بین نیازمندان شهرستان آمل ‌

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

جلوه‌ای از شکوه و بندگی نمازگزاران بخش بندپی شرقی در صف نماز عید قربان + تصاویر

تساوی ستاره نوین ساری در لیگ فوتسال بانوان کشور

ویونی امیرکلا قهرمان مسابقات والیبال بانوان پیشکسوت مازندران

قیمت طلا تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور؛ ترافیک نیمه‌ سنگین در چالوس

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد