پیام مازند

آخرين مطالب

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت گفتگو

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روند اجرای پروژه ملی تنکابن- الموت به قزوین در استان مازندران در حالی است که این طرح در استان همجوار از شتاب و رشد خوبی برخوردار است.
طرح محور ارتباطی تنکابن-الموت-قزوین، یکی از پروژه‌های استراتژیک و ملی کشور است که با هدف کاهش مسافت و زمان سفر بین 2 استان قزوین و مازندران و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری آغاز شد اما حالا پس از گذشت حدود 18 سال همچنان نیمه تمام مانده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
طرح اولیه احداث محور «تنکابن-الموت-قزوین»، یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال 1382 بود که با مشخصات راه اصلی و به صورت بزرگراه پس از انجام عملیات مطالعاتی، در سال 1386 با امضای موافقت‌نامه وارد مرحله اجرا و آغاز عملیات عمرانی از سمت استان قزوین شد. این پروژه شامل 6 قطعه (فاز) است که قطعات 5 و 6 آن در استان مازندران قرار دارد.
هم‌اکنون فازهای یک، 2 و 3 پروژه با حدود 62 کیلومتر، بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مراحل پایانی اجرا قرار دارند. این قطعات از کیلومتر 25 آزادراه قزوین-کرج تا روستای شهرک در بخش رودبار الموت ادامه می‌یابد.
پیشرفت پایین پروژه در مازندران
محمد تنها مجری شرکت توسعه و ساخت راه‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه فیزیکی محور تنکابن - الموت - قزوین شش قطعه دارد: پیشرفت این طرح در حوزه مازندران و تنکابن پایین است.

پیام مازند

وی با عنوان اینکه در تعطیلات و عید نوروز شاهد گره‌های ترافیکی چندساعته در منطقه هستیم، تسریع در اجرای پروژه را در رفع معضل مهم بیان کرد و گفت: اجرای پروژه محور تنکابن به الموت از سال گذشته به استان واگذار شد.
تنها پیشرفت پروژه را در محدوده استان قزوین 90 درصد ذکر کرد و افزود: بیشتر اعتبارات در این حوزه هزینه شد و اعتبارات تخصیصی به مازندران اندک بود و با پیگیری‌هایی که از سال قبل صورت گرفت اجرای پروژه به مازندران واگذار شده است.
مجری شرکت ساخت راه‌های مازندران یادآور شد: بخشی از پروژه توسط پیمانکار غیربومی فعال بود و اکنون هفت کیلومتر از پروژه آماده است و به صورت رسمی زیرباز ترافیک می‌رود.
وی گفت: یک دستگاه پل و گالری در این محور فعال شده است و تملک اراضی 11 پلاک در روستای یوج صورت گرفت و تملک کیلومتر 120 تا 123 نیز در حال رایزنی است.
تنها افزود: کل اعتبارات به قطعه یک و دو سه که در حوزه قزوین بود داده شد و 230 میلیارد تومان اعتبار آماده هزینه کرد داریم و 20 میلیارد تومان برای تملک در نظر گرفته شد.
فاز 6 پروژه آزادراه تنکابن - الموت و قزوین از محل استقرار قرارگاه تا کمربندی شهرستان تنکابن امتداد دارد، حدود 35 کیلومتر طول دارد و بر اساس گفته‌های مدیر این پروژه هنوز ابلاغ مصوب برای شروع کار این فاز صادر نشده است.

پیام مازند

این ابرطرح ملی با اهداف کلان و متعددی در دستور کار قرار گرفت؛ با بهره‌برداری از این پروژه، ضمن کاهش ترافیک عبوری منتهی به شمال کشور، مسافت بین شهرستان‌های قزوین و تنکابن از 330 کیلومتر به 164 کیلومتر کاهش خواهد یافت. این کاهش مسافت، زمان سفر بین 2 استان را از 6 ساعت به 3 ساعت تقلیل می‌دهد. از دیگر مزایای این پروژه اینکه با کاهش مسافت، سالانه حدود 3.8 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
فرماندار تنکان نیز در این زمینه گفت: با توجه به ترافیک سنگین و چندساعته در روزهای پایانی هفته و تعطیلات لازم است تا اجرای پروژه محور تنکابن - الموت شتاب بیشتری به خود گیرد.
در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است
مرتضی شکوهی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است.
وی خواستار تسریع در تکمیل پروژه برای رفع مشکلات ترافیکی در منطقه شد.
همچنین این مسیر به دلیل عبور از مناطق زیبا و تاریخی مانند الموت، نقش مهمی در جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری خواهد داشت. ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران و بهره‌برداری بهتر و اقتصادی‌تر از معادن منطقه الموت و بالادست تنکابن با احداث این راه، از دیگر اهداف طرح خواهد بود.
البته این پروژه ملی با چالش‌های متعددی روبروست. شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی یکی از این چالش‌هاست که تأثیرات گوناگونی بر روند اجرای طرح گذاشته است؛ پروژه راه تنکابن-الموت-قزوین از مناطق کوهستانی و جنگلی البرز مرکزی عبور می‌کند که به دلیل ارتفاع زیاد از برودت هوا و بارش‌های سنگین باران و برف در فصول سرد سال برخوردار است.
پروژه راه تنکابن به الموت- قزوین یکی از زیباترین و پرترددترین راه‌های کشور است که با اتصال دریا و کوه می‌تواند یک پروژه ماندگار در حوزه اقتصادی، گردشگری و راه باشد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز 164 کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.
کد خبر 6463319

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/895501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول مایورکا به رئال مادرید توسط ولیجنت

سرنوشت تمدید عالیشاه در ترکیه مشخص می‌شود!

فینال کوپا ایتالیا؛ سکوهای المپیکو پر از ستاره

آپاندیس فران تورس به کمک لواندوفسکی آمد!

ستاره لیگ برای پرسپولیسی شدن به کارتال زنگ زد!

گل اول رئال مادرید، تحقیر مدافعین مایورکا توسط امباپه

کری سنگین علی بیرانوند با شکل جام!

آماده برای دبل؛ گالاتاسرای، فاتح جام حذفی

ماموریت ویژه، اورونوف فصل بعد مصدوم نشود!

گل اول بولونیا به آث میلان

کدام ویتامین‌ها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

چرا بعد از آمدن اسلام، زبان فارسی تغییر نکرد؟

بیش از 2500 هنرمند مازندرانی تحت پوشش بیمه صندوق هنر

تجلیل از چهره های ماندگار «فرهنگ، هنر و رسانه»در مازندران

مازندران مفاخر ارزشمند فراوانی دارد

سرنوشت متفاوت دو قاتل پای چوبه دار

موزه دفاع مقدس نمادی از گردشگری مقاومت است

قلع وقلمع 12 بنای غیرمجاز در مزارع بابل

راه‌اندازی بیمارستان مطالبه مردم میاندورود است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مازندران شد

خطر یک شیرین‌کننده جایگزین قند

فاضل نظری پنجشنبه در نمایشگاه کتاب؛ رونمایی از 25هزارمین نسخه «نیست»

ضرورت تبدیل موزه شهدای دفاع مقدس مازندران به یک اتفاق گردشگری حوزه مقاومت

پوستر فیلم مستند تا هشت صبح رونمایی شد

حج ظرفیتی بی‌نظیر برای رشد معنوی و تحول درونی انسان دارد

شهدای خدمت الگویی ماندگار برای مدیران و نسل های آینده جامعه اسلامی هستند

جباری: حرف و حدیث‌ها ذهنم را مشغول نمی‌کند

صلاح مثل رونالدو است،‌ رکوردها به‌دنبالش می‌آیند

قطعی؛ ستاره تاتنهام فینال لیگ اروپا را از دست داد

آموریم: با استعفا از یونایتد خیلی فاصله دارم

نابغه ایرانی مجوز جهانی گرفت

دنیامالی: پیشکسوتان نیاز به توجه دارند؛ صندوق حمایت از قهرمانان به نظم خوبی رسیده است

قهرمانی تیم تکواندوی پسران ایران در قهرمانی نونهالان جهان

کارتال:از وقتی آمدم بیشترین امتیاز را ما و قهرمان لیگ گرفتیم

اعلام لیست تیم ملی والیبال برای حضور در لیگ ملت‌های 2025

صفر تا صد هزینه‌های بانکی به صفر می‌رسد؟

از پول رضایتنامه ستاره قطری و اردوی رایگان در اسپایر چه خبر؟

افشای قرارداد بیفوما و پرسپولیس با پول رضایت‌نامه!

اختصاص سهمیه 271 تنی آرد به شیرینی پزی های خرم آباد

مجمع تشخیص با پالرمو به‌صورت مشروط موافقت کرد

مصرف این سه دارو خطر مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد

همه ما مدیون زبان فارسی هستیم

امسال نمایشگاه کتاب برای خرید نیست، برای ماندن با کتاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مازندران سفر کرد

برنامه نصب المان شهید خوشنام در مجتمع فرهنگی ایثار/ لزوم توجه به اقبال عمومی در انتخاب مکان تدفین

کاروان جانبازان حامل پیام عزت، فداکاری و مظلومیت ملت بزرگ ایران است

درخواست رئال از لیورپول؛ آرنولد را زودتر آزاد کنید!

خلیفه‌اصل: جدال با تراکتور به بازیکنانمان انگیزه می‌دهد

مولر نمی‌گذارد جشن قهرمانی بایرنی‌ها تمام شود!

طرح استادیوم 120 هزار نفری برای تبریز