پیام مازند

آخرين مطالب

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت گفتگو

قفل آزادراه تنکابن - قزوین در کوه های الموت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - روند اجرای پروژه ملی تنکابن- الموت به قزوین در استان مازندران در حالی است که این طرح در استان همجوار از شتاب و رشد خوبی برخوردار است.
طرح محور ارتباطی تنکابن-الموت-قزوین، یکی از پروژه‌های استراتژیک و ملی کشور است که با هدف کاهش مسافت و زمان سفر بین 2 استان قزوین و مازندران و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گردشگری آغاز شد اما حالا پس از گذشت حدود 18 سال همچنان نیمه تمام مانده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
طرح اولیه احداث محور «تنکابن-الموت-قزوین»، یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال 1382 بود که با مشخصات راه اصلی و به صورت بزرگراه پس از انجام عملیات مطالعاتی، در سال 1386 با امضای موافقت‌نامه وارد مرحله اجرا و آغاز عملیات عمرانی از سمت استان قزوین شد. این پروژه شامل 6 قطعه (فاز) است که قطعات 5 و 6 آن در استان مازندران قرار دارد.
هم‌اکنون فازهای یک، 2 و 3 پروژه با حدود 62 کیلومتر، بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مراحل پایانی اجرا قرار دارند. این قطعات از کیلومتر 25 آزادراه قزوین-کرج تا روستای شهرک در بخش رودبار الموت ادامه می‌یابد.
پیشرفت پایین پروژه در مازندران
محمد تنها مجری شرکت توسعه و ساخت راه‌های مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه فیزیکی محور تنکابن - الموت - قزوین شش قطعه دارد: پیشرفت این طرح در حوزه مازندران و تنکابن پایین است.

پیام مازند

وی با عنوان اینکه در تعطیلات و عید نوروز شاهد گره‌های ترافیکی چندساعته در منطقه هستیم، تسریع در اجرای پروژه را در رفع معضل مهم بیان کرد و گفت: اجرای پروژه محور تنکابن به الموت از سال گذشته به استان واگذار شد.
تنها پیشرفت پروژه را در محدوده استان قزوین 90 درصد ذکر کرد و افزود: بیشتر اعتبارات در این حوزه هزینه شد و اعتبارات تخصیصی به مازندران اندک بود و با پیگیری‌هایی که از سال قبل صورت گرفت اجرای پروژه به مازندران واگذار شده است.
مجری شرکت ساخت راه‌های مازندران یادآور شد: بخشی از پروژه توسط پیمانکار غیربومی فعال بود و اکنون هفت کیلومتر از پروژه آماده است و به صورت رسمی زیرباز ترافیک می‌رود.
وی گفت: یک دستگاه پل و گالری در این محور فعال شده است و تملک اراضی 11 پلاک در روستای یوج صورت گرفت و تملک کیلومتر 120 تا 123 نیز در حال رایزنی است.
تنها افزود: کل اعتبارات به قطعه یک و دو سه که در حوزه قزوین بود داده شد و 230 میلیارد تومان اعتبار آماده هزینه کرد داریم و 20 میلیارد تومان برای تملک در نظر گرفته شد.
فاز 6 پروژه آزادراه تنکابن - الموت و قزوین از محل استقرار قرارگاه تا کمربندی شهرستان تنکابن امتداد دارد، حدود 35 کیلومتر طول دارد و بر اساس گفته‌های مدیر این پروژه هنوز ابلاغ مصوب برای شروع کار این فاز صادر نشده است.

پیام مازند

این ابرطرح ملی با اهداف کلان و متعددی در دستور کار قرار گرفت؛ با بهره‌برداری از این پروژه، ضمن کاهش ترافیک عبوری منتهی به شمال کشور، مسافت بین شهرستان‌های قزوین و تنکابن از 330 کیلومتر به 164 کیلومتر کاهش خواهد یافت. این کاهش مسافت، زمان سفر بین 2 استان را از 6 ساعت به 3 ساعت تقلیل می‌دهد. از دیگر مزایای این پروژه اینکه با کاهش مسافت، سالانه حدود 3.8 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
فرماندار تنکان نیز در این زمینه گفت: با توجه به ترافیک سنگین و چندساعته در روزهای پایانی هفته و تعطیلات لازم است تا اجرای پروژه محور تنکابن - الموت شتاب بیشتری به خود گیرد.
در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است
مرتضی شکوهی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز روی قطعه شش باید باشد اما پیمانکار می‌گوید هنوز اعتبارات قطعه شش ابلاغ نشده است.
وی خواستار تسریع در تکمیل پروژه برای رفع مشکلات ترافیکی در منطقه شد.
همچنین این مسیر به دلیل عبور از مناطق زیبا و تاریخی مانند الموت، نقش مهمی در جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری خواهد داشت. ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران و بهره‌برداری بهتر و اقتصادی‌تر از معادن منطقه الموت و بالادست تنکابن با احداث این راه، از دیگر اهداف طرح خواهد بود.
البته این پروژه ملی با چالش‌های متعددی روبروست. شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی یکی از این چالش‌هاست که تأثیرات گوناگونی بر روند اجرای طرح گذاشته است؛ پروژه راه تنکابن-الموت-قزوین از مناطق کوهستانی و جنگلی البرز مرکزی عبور می‌کند که به دلیل ارتفاع زیاد از برودت هوا و بارش‌های سنگین باران و برف در فصول سرد سال برخوردار است.
پروژه راه تنکابن به الموت- قزوین یکی از زیباترین و پرترددترین راه‌های کشور است که با اتصال دریا و کوه می‌تواند یک پروژه ماندگار در حوزه اقتصادی، گردشگری و راه باشد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز 164 کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.
کد خبر 6463319

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/895501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حفاظت پایدار از نگین درخشان زاگرس | «گهر» وارد فهرست رامسر می‌شود

خلاصه بازی ناپولی 2 - جنوا 2

خلاصه بازی الاتحاد 3 - الفیحا 0

گل دوم جنوا به ناپولی توسط واسکز در دقیقه 84

جنگل، کوه، دریا؛ اقامتگاه‌های خاص در نوشهر و کلاردشت با چشم‌اندازی از بهشت

بیت کوین چیست؟ آشنایی با برترین ارز دیجیتال تاریخ

لوئیز انریکه برترین سرمربی لیگ فرانسه در فصل 25-2024

گل دوم ناپولی به جنوا توسط راسپادوری در دقیقه 64

دبل کریم بنزما برای الاتحاد مقابل فیحا

اصلانیان: پرسپولیس برای‌ قهرمانی نیاز به پوست‌اندازی دارد

لوکاس شوالیه دروازه بان لیل بالاتر از دوناروما برترین دروازه‌بان فصل لیگ فرانسه 25-2024 شد

عرفان قهرمانی: همیشه در آبادان ما بهتر فوتبال بازی کردیم

کیلیان امباپه، برترین لژیونر فرانسوی فصل 25-2024

ایدۀ تبدیل ایران به هاب نفتی منطقه| خط لوله نکا ــ جاسک، مسیر نجات روسیه از ناتو

چگونه چایی با عطر و طعم بی‌نظیر بفروشم؟

کسب رتبه برتر کهگیلویه و بویراحمد در اعزام راهیان نور دانش آموزی

ابلاغیه جدید ساعت کاری ادارات و بانک‌های مازندران/بانک‌ها هم پنجشنبه‌ها تعطیل شدند

منتخبان ششمین دوره انتخابات کانون مداحان خرم‌آباد اعلام شدند

برگزاری اردوی توان‌افزایی تیم‌های عملیاتی هلال احمر بندپی در منطقه + عکس

پک‌های آرایشی در پوشش اسباب‌بازی؛ تهدید جدی برای سلامت کودکان

پیکر مطهر شهید ناصر جوهر زاده کارمند بنیاد شهید بعد از قریب به 39 سال شناسایی و به آغوش وطن بازگشت

ابهام درباره حضور کاپیتان استقلال برابر سپاهان

تساوی لیورپول و آرسنال در بازی بزرگ هفته

رپر آمریکایی برنده اصلی ال‌کلاسیکو بود

شایعه محبوب؛ بشار رسن در لیگ برتر

دنیامالی: در جشن قهرمانی تراکتور شرکت نمی‌کنم

چهارمین برد ساحلی‌بازان هندبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

اعلام لیست 14 نفره تیم ملی وزنه‌برداری ایران

گفت و گو با علی یزدانی قهرمان تورجهانی تنیس خلیج فارس

اهدای جوایز علی یزدانی توسط دنیامالی، وزیر ورزش

محل جشن قهرمانی تراکتور اعلام شد

جانشین تاج در جشن تراکتور اعلام شد

چهارمین شکست متوالی شاگردان آنچلوتی؛ رئال مادرید حریف بارسلونای فلیک نمی‌شود

طعنه تند رشیدپور به طولانی شدن مذاکرات ایران و آمریکا

انتشار20 هزار خبر دروغ درباره حادثه بندرعباس!

تداوم خروج پول حقیقی به همراه افت ارزش معاملات

ثبت رسمی فرودگاه خرم‌آباد به‌عنوان ایستگاه پروازی حجاج

جزئیات تازه‌ای از قتل خانم مجری تلویزیون + عکس وصیت نامه

76 فقره سرقت در مازندران کشف شد

اجرای مرحله دوم رتبه دوم معلمان از مهرماه

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک ایرلاین مستقل در لرستان

کلاهبرداری با جسد منجمد شده

اختصاص 533 میلیارد تومان اعتبار در حوزه مشاغل خانگی مازندران

توقف 35 پروژه راهبردی و حاکمیتی شیلاتی با پلمب پژوهشکده اکولوژی خزر

کلاهبرداری 210 میلیاردی در نکا کشف شد

چه عینک آفتابی بزنیم؟

انتصاب سرپرست مدیریت استاندارد، سلامت، غذا و دارو کیش

استاندار مازندران: طرح نهضت ملی مسکن با جدیت دنبال می‌شود

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی در بابل

چالوس میزبان مسابقات اسکیت آلپاین کشور