پیام مازند

آخرين مطالب

آتش، معبود زرتشت یا نمادی از نور الهی؟ گفتگو

آتش، معبود زرتشت یا نمادی از نور الهی؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در بررسی تاریخ ادیان و نظام‌های فکری جهان، آیین زرتشتی به عنوان یکی از کهن‌ترین ادیان بشری جایگاه ویژه‌ای دارد. این دین با محوریت اهورامزدا، خدای یگانه نیکی و نور، و با آموزه‌هایی همچون پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، تأثیر عمیقی بر فرهنگ و تمدن ایران باستان و حتی جهان داشته است. با این حال، شناخت دقیق از شخصیت زرتشت و آموزه‌های او همواره با چالش‌های بسیاری همراه بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زرتشت، به عنوان بنیان‌گذار این دین، شخصیتی پیچیده و اسرارآمیز است که در منابع تاریخی و دینی به شکل‌های متفاوتی تصویر شده است. برخی او را پیامبری آسمانی می‌دانند، در حالی که دیگران او را صرفاً یک فیلسوف و مصلح اجتماعی می‌پندارند. این اختلافات به ویژه در متون اسلامی، زرتشتی و حتی پژوهش‌های مدرن نیز به وضوح دیده می‌شود.
موضوع زرتشت و آیین کهن زرتشتی، به ویژه در بستر فعالیت‌های باستان‌گرایانه، همواره محل بحث و گفتگوی صاحب‌نظران بوده است. برای بررسی دقیق‌تر ابعاد تاریخی، هویتی و دینی زرتشت و آیین زرتشتی، خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، با حجت‌الاسلام مهدی هنرجو، پژوهشگر و فعال در حوزه نقد زرتشت و باستان‌گرایی، به گفتگو نشسته‌ که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

پیام مازند

رسا: یکی از نمادهای اصلی این آیین، آتش است. تصور رایج در برخی اذهان عمومی این است که زرتشتیان آتش‌پرست هستند. نگاه شما به جایگاه آتش در این آیین چیست؟ آیا آنها واقعا آتش را می‌پرستند؟ سوال بسیار خوبی است، چون این موضوع یکی از سوءتفاهم‌های رایج درباره آیین زرتشتی است. در آیین زرتشتی، آتش به عنوان نمادی از نور، روشنایی، پاکی و حقیقت در نظر گرفته می‌شود. برخلاف تصور رایج، زرتشتیان هرگز آتش‌پرست نبوده‌اند و نیستند. آنها آتش را به عنوان نشانه‌ای از حضور و قدرت اهورامزدا، خدای یگانه و آفریننده نیکی، مورد احترام قرار می‌دهند. در حال حاضر، زرتشتیان هنگام نماز و عبادت، رو به نور می‌ایستند و آتش را به عنوان نوعی قبله‌گاه مقدس در نظر می‌گیرند، مشابه نقشی که "مهر" در فرهنگ اسلامی یا نمادهای دیگر در ادیان مختلف دارند. در این معنا، آتش نمادی از نور الهی است که به جایگاه نمادین خود در معابد زرتشتی، یعنی آتشکده‌ها، احترام گذاشته می‌شود. این رویکرد، تفاوت اساسی با مفهوم آتش‌پرستی دارد، چرا که در زرتشتی‌گری آتش به عنوان موجودی مستقل و معبود پرستش نمی‌شود، بلکه به عنوان واسطه‌ای برای ارتباط با اهورامزدا و نمادی از صفات او مورد احترام است. البته جایگاه آتش در طول تاریخ تحولاتی داشته است. در دوره‌های باستانی، به ویژه در دوران ساسانیان، آتش نقش محوری‌تری در آیین‌ها داشت و برخی متون کهن نشان می‌دهند که در این دوران، آتش نه تنها نماد پاکی، بلکه به نوعی تجلی قدرت الهی در جهان مادی تلقی می‌شده است. به همین دلیل، آتشکده‌ها به عنوان مراکز دینی و اجتماعی نقش بسیار مهمی داشتند. حتی آیین‌های قربانی و نذر نیز گاه با حضور آتش انجام می‌شد که بعدها با تحولات فکری و فرهنگی، به تدریج به نمادهای غیرمادی‌تر تغییر شکل داد. اما اصل بر این است که آتش، نماد و تجلی نور الهی است، نه خود معبود. رسا: موضوع دیگری که در ادیان و نظام‌های فکری مطرح است، مسئله جبر و اختیار است. نگاه آیین زرتشتی به این مسئله چیست؟ انسان در این آیین چقدر در تعیین سرنوشت و اعمال خود مختار است؟ مسئله جبر و اختیار یکی دیگر از جنبه‌های مهم آیین زرتشتی است. زرتشتیان بر این باورند که انسان در انتخاب مسیر نیکی یا بدی آزاد است و این اختیار یکی از اصول اساسی دین آنها است. این آزادی در انتخاب، به عنوان یک مسئولیت اخلاقی در برابر اهورامزدا تلقی می‌شود. بر اساس متون زرتشتی، جهان عرصه‌ای برای نبرد نیکی و بدی است و انسان باید با آزادی و اختیار خود، در برابر اهریمن (نیروی شر) ایستادگی کند و در نهایت در روز رستاخیز پاسخگوی اعمال خود باشد. این نگاه به اختیار، بار مسئولیت اخلاقی سنگینی بر دوش انسان می‌گذارد. البته این مفهوم نیز در طول تاریخ با چالش‌هایی روبرو بوده است. در دوران ساسانیان، هرچند زرتشتیان به نوعی آزادی در عبادات و زندگی روزمره قائل بودند، اما خروج از دین یا تغییر باورها با محدودیت‌های شدیدی همراه بود. این سختگیری‌ها تا حدی ناشی از پیوند دین زرتشتی با ساختار سیاسی امپراتوری ساسانی بود. با سقوط ساسانیان و تغییرات فرهنگی بعدی، این فشارها کاهش یافت. در معنای نوین اختیار در زرتشتی‌گری مدرن، زرتشتیان برای جذب جوانان و تطبیق با دنیای امروز، بر آزادی و اختیار در انجام مراسم دینی و حتی تفسیر متون تأکید بیشتری دارند. این تغییر رویکرد، بخشی از تلاش آنها برای بازسازی هویت فرهنگی و دینی خود در دنیای مدرن است و جشن‌ها و آیین‌های متنوعی که امروز در میان آنها رواج دارد، نمونه‌ای از این رویکرد است که سعی در ترکیب حفظ هویت و انعطاف‌پذیری دارد. رسا: اگر نکته پایانی دارید بفرمایید. در نهایت، تأکید من بر این است که در مواجهه با آیین‌های کهنی مانند زرتشتی‌گری، باید از نگاه‌های سطحی و جانب‌دارانه، چه از سر تعصب و چه از سر شیفتگی صرف، پرهیز کرد. آتش در آیین زرتشتی تنها یک نماد است، اما بیانگر یک جهان‌بینی عمیق است که بر پایه روشنایی، راستی و پاکی بنا شده و مفهوم اختیار نیز بیانگر مسئولیت انسانی در انتخاب مسیر نیکی است. در تحلیل و بررسی، همواره باید به اختلافات تاریخی، تحولات درونی آیین در طول زمان و تفاوت‌های بین روایت‌های دینی و یافته‌های پژوهشی توجه داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/896201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش مانیکونه مربی ایتالیایی تیم ملی به عملکرد مهدی طارمی

درودگر: اسکوچیچ مربی بزرگی است

صعود تیم بانوان فوتسال ایران به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا

تکواندو نونهالان جهان؛ طلایی شدن نماینده ایران در روز چهارم

چهارشنبه؛ آغاز مرحله پایانی اردوی ملی‌پوشان کاراته

جشن دختران فوتسال ایران پس از صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا

صحبت‌های فرشته کریمی و نسیمه غلامی بعد از صعود تیم ملی فوتسال به نیمه‌نهایی

محل فینال جام حذفی اعلام شد

پاسخ جهانبخش به استقلال و پرسپولیس چه بود

دادرس: استیناف رأی بیرانوند را صادر کرد

افتتاح سه پروژه خیرساز در بیمارستان شهید مدنی خرم آباد

فوری / بازیگر شاخص سینمای ایران درگذشت

بدن انسان واقعاً می‌درخشد؟ /نوری مرموز که با مرگ خاموش می‌شود

طرح زندگی با آیه ها در مازندران ادامه می یابد

پایان بورس امروز 23 اردیبهشت 1404

المپیاد رویداد کارآفرینی شتاب ویژه در مازندران برگزار شد

سمینار تخصصی حقوق ورزش در مازندران برگزار شد

مرکز خرید کلزا در ساری فعال شد

آماده‌باش هلال‌احمر در شمال‌غربی و غرب کشور

قطع مصرف ماینوکسیدیل ریزش موها را بدتر می‌کند؟

گامی بلند در مسیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تحقق چشم‌انداز 15 میلیون گردشگر

جزیره کیش جزو سه ظرفیت اول گردشگری کشور است

سمپوزیوم بازار گردشگری کشورهای عضو اکو در کیش؛ فرصتی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

سیدرضا صالحی ‌امیری: اکو نیازمند رویکرد جدید در روابط میان ملت‌ها است

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «خوراکیان»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «خرمی»

یک زمانی گرفتن توپ از بازیکنان بارسلونا آرزوی بقیه تیم‌ها بود!

گل اول بانوان ایران به چین تایپه

گل اول بانوان چین تایپه به ایران

خاطره تلخ حسن تفتیان از امکانات لوکس دیگر دونده‌ها

گل سوم بانوان فوتسال ایران به چین تایپه

گل دوم بانوان فوتسال ایران به چین تایپه

شفق قطبی در مشتری هم دیده شد

مجلس از تهمت‌زنندگان و تخریب‌کنندگان شکایت می‌کند

صحبت‌های تند بهزاد داداش زاده علیه خداداد عزیزی؛ پول باعث شده انسانیت، شرافت و مردانگی از بین برود!

سرمایه‌گذاران به کدام صنایع بورسی بیشتر توجه کردند؟

یک انتصاب در کلینیک پایش کودکان متولد شده با روش‌های کمک باروری رویان

صبانور می‌تواند محور توسعه غرب کشور باشد

پزشکیان: مذاکرات با آمریکا در هماهنگی کامل با رهبری صورت خواهد گرفت/ از اصول خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم

مخالفت مجلس با افزایش تعرفه اینترنت همراه

نماینده مجلس: نها منبع درآمد مرزشینان کولبری است/ چرا مرزها را باز نمی‌کنید؟

واکنش نماینده مجلس به اظهارات میرسلیم: کافر همه را به کیش خود پندارد/ او مشاعرش را از دست داده است

مراقبت از مغز را به این دو ماده غذایی واگذار کنید

افتتاح هتل پنج‌ستاره اکسلسیور در جزیره کیش

رحماندوست و شعبان‌نژاد در نمایشگاه کتاب

خبر سرقت در نمایشگاه کتاب اشتباه بود

نگاهی به سفر وزیر ارتباطات به مازندران و دستاوردهای وزارت ارتباطات در استان

معلمان قهرمانان گمنام توسعه‌اند/تحقق عدالت آموزشی در اولویت دولت است

فوتسال زنان رو دست بدی از ژاپن خورد!

درخواست برای ارسال فیلم فینال سنگین‌وزن به اتحادیه جهانی کشتی