پیام مازند
97 درصد خدمات بانکی به شکل غیر حضوری ارائه می شود
دوشنبه 1 اسفند 1401 - 12:16:49 PM
باشگاه خبرنگاران
پیام مازند - در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت واقع در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور آقای ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی، آقای زارع وزیر ارتباطات و آقای محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی نکاتی را بیان شد.
آقای ابوالحسنی گفت: ارزش آفرینی دیجیتال مبتنی بر فناوری می‌تواند خلق ارزش ایحاد کند و خلق ارزش در ارزش آفرینی از سه بعد امکان پذیر است.
  یکی خلق ارزش از طریق مشتریان، دیگری عملیات بانکی و مورد آخر خلق ارزش از طریق اکوسیستم بانکی است که اگر این موارد رخ دهد به مهم‌ترین هدف خود افزایش سود آوری می‌رسد که این افزایش سود آوری یک بال آن کاهش هزینه است. بانکداری دیجیتال می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین در سطح منطقه و جهان در بانکداری دیجیتال خیلی عقب نیستیم، پول‌های جدیدی که تعریف می‌شود مسیر را سخت‌تر می‌کند اگر پول نبود هزینه مبادلات زیاد بود.
او در ادامه افزود: در پول دو خاصیت مهم است یکی خود پول و دیگر چرخش پول که همه چیز است. جنگ پول‌ها به این معنا است که عمدتا کشور‌های ظالم بر آن سوار می‌شوند تا خود به رفاه برسد دنیا در یک دو راهی قرار دارد یکی باید کشور‌ها خود را به آن برسانند یا باید تماشاگر باشند.
ابوالحسنی گفت: در عصر فناوری هستیم که تحولات مختلفی در حال رخ دادن است که نیاز نیز تغییر کرده است، باید بتوانیم نیاز‌ها را پاسخ دهیم، باید امنیت آن را هم فراهم کنیم و حریم‌های مشتریان نیز حفظ شود.
اکثر خدمات بانکی به شکل غیرحضوری ارائه می شود
در ادامه نیز آقای محرمیان معاون فناوری بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات مالی دیجیتال می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند؟ گفت: بله، بین توسعه یافتگی دیجیتال و رشد اقتصادی ارتباط وجود دارد.
او در ادامه گفت: در کشور ما اکثر خدمات به شکل غیر حضوری ارائه می‌شود و درصد آن حدود 97 درصد است با فراگیری دیجیتال مالی 3.7 تریلیون دلار افزایش gdp در دنیا خواهیم داشت.
او افزود: در خصوص پوشش خدمات مالی گزارش‌های تهیه شده که در آمریکای شمالی، اروپای غربی، استرالیا و ایران بین 89 و تا 100 درصد به شبکه بانکی دسترسی دارند دقیق تر این که 93.5 درصد از افراد بالای 15 سال در ایران به شبکه بانکی دسترسی دارد. در دسترسی مردم به خدمات الکترونیکی موفق بودیم.
محرمیان گفت: اعتبار سنجی اولویت سال 1402 ما خواهد بود هر خدمت غیر حضوری اگر برای مردم ارزشی خلق نکند ارزشمند نخواهد بود.
او گفت: نئوبانک‌های ما در ابتدا در‌های سبز دارند، اما در داخل خدمات زیادی را ارائه نمی‌دهد که باید این مورد بررسی و حل شود. هنوز شاهد تخلفاتی مانند رد پول و خلق پول هستیم باید دست به دست دهیم که این حوزه از این موارد پاک شود در فضای پاک همه سود خواهند برد. پیش بینی این است در سال 2027 کاربران نئوبانک‌ها به 10 میلیون نفر برسد.
اعتبار سنجی اولویت سال 1402 بانک مرکزی
محرمیان گفت: مهم‌ترین مشکل اعتبارسنجی در کشور مسئله اطلاعات است که بانک مرکزی از سال 97 مکلف به تکمیل آن شد و اقداماتی مختلفی انجام شده است و مدل جدید به زودی عملیاتی خواهد شد مهم‌ترین اولویت ما در سال 1402 بحث اعتبارسنجی است.
محرمیان در خصوص ریال دیجیتال گفت: فاز آزمایشی را پشت سر گذاشتیم اکنون در مرحله دوم منتشر شده و به زودی در اختیار جمع بزرگ تری قرار خواهد گرفت.
به گفته محرمیان، در خصوص رمز ارز‌ها بعد از حدود 12 سال اکنون دنیا به حال تعادل رسیده بازیگران این حوزه جایگاه خود را پیدا می‌کند و تقریبا محدودیت‌های به سبب ریسک‌ها ایجاد می‌کند بین 3 تا 36 درصد مالیات را برای کشور‌های اروپایی در خصوص رمز ارز‌ها بانک‌ها در نطر گرفته اند. پول دیجیتال بانک‌های مرکزی واکنش منطقی به این ریسک‌ها است.
محرمیان می‌گوید: رتبه ایران در خصوص نوآوری رو به بهبود است، اما در بحث اقتصاد دیجیتال در حدود 7 درصد است که باید افزایش پیدا کند که در دنیا این رتبه حدود 22.5 درصد است.
او در خصوص اقدامات نهاد ناظر گفت: منصفانه بودن کسب و کار (بحث بازنگری مجوز‌ها را داشته ایم)، اصلاح نظام کارمزد نیز یکی از اولویت‌های سال 1402 است. شفاف سازی کسب و کار که شروع با رمز پویا بود را هم داشتیم شبکه بانکی و پرداخت نسبت به گذشته بسیار شفاف‌تر شده است.
این مقام مسئول می‌گوید: حدود 84 درصد چک‌های در بازار صیادی است و در خصوص سوء اثر از 45 روز به 3 روز رسید که عملیاتی شده است.

http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/289250/97-درصد-خدمات-بانکی-به-شکل-غیر-حضوری-ارائه-می-شود
بستن   چاپ