پیام مازند
دبیر رویداد بین‌المللی ساری 2022:
تقویم ساری2022 رونمایی می‌شود
شنبه 6 آذر 1400 - 16:33:28
پیام مازند - ساری – ایرنا – دبیر رویداد بین‌المللی ساری 2022 گفت: تقویم رویداد بین‌المللی ساری2022 شامل زمان‌بندی برنامه‌های کلی، شرح برنامه و تکالیف هر دستگاه در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و بزودی با هدف شفاف شدن وظایف همه دستگاه‌ها و جزئیات برنامه به عنوان یک سند توسعه برای استان رونمایی می‌شود.

علی ماهفروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه‌های رویداد ساری2022 در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی تعریف شده که از آغاز تا پایان سال میلادی آتی در قالب یک بسته مشخص اجرا می‌شود و یک برنامه جامع تبلیغاتی هم به عنوان خروجی برای 10 روز اصلی رویداد در مهر 1401 دارد.
این پژوهشگر و مدرس گردشگری خاطرنشان کرد: از مدتی پیش برنامه‌ریزی برای تدوین تقویم برنامه‌های اجرایی شهرستان‌های مختلف مازندران در سال جدید میلادی با محوریت رویداد ساری2022 آغاز شد و با ارزیابی ظرفیت‌های مختلف استان به برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌هایی در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی رسیدیم که به طور پیوسته طی این سال برگزار می‌شوند.
وی با بیان این که یک برنامه افتتاحیه‌ باکیفیت برای ساری2022 در حال طراحی است، افزود: خروجی همه نشست‌هایی که اکنون برگزار می‌شود و برنامه‌هایی که روند اجرایی‌شان آغاز شده و از ابتدای سال میلادی در سراسر استان با محوریت ساری2022 برپا خواهند شد، تدوین یک برنامه بزرگ تبلیغاتی و اجرایی در سطح بین‌المللی برای مازندران است که مهر 1401 و در زمان اصلی برگزاری رویداد اجرا خواهد شد.
نشاط‌ اجتماعی، هویت‌بخشی، اقتصاد
دبیر رویداد بین‌المللی ساری 2022 سه موضوع نشاط بخشی، هویت‌بخشی و رونق اقتصادی را محورهای اصلی برنامه‌ریزی‌های مربوط به این رویداد بیان کرد و گفت: کرونا طی حدود دو سال اخیر فشار زیادی به روان جامعه وارد کرد و جامعه نیازمند نشاط اجتماعی است. بر همین اساس تلاش می‌شود که باتوجه به بهتر شدن وضعیت کرونایی، به بهانه این رویداد خلاءهای ایجاد شده در جامعه با برنامه‌های مناسب فرهنگی و تفریحی پر شود.

پیام مازند

علی ماهفروزی: ساری2022 فرصتی برای رسیدن به یک سند توسعه در عرصه گردشگری و اقتصاد مازندران است. ماهفروزی خاطرنشان کرد: محور بعدی مد نظر در برنامه‌ریزی‌های ساری2022 هویت‌بخشی است. این نشاط اجتماعی برای اثرگذاری در بخش اجتماعی و گردشگری باید به سمت معرفی ظرفیت‌های هویتی برود. ظرفیت‌های هویتی هم فقط ظرفیت‌های میراث فرهنگی نیست، بلکه می‌تواند ظرفیت‌های ما در میراث کشاورزی، دامداری، ورزشی و سایر حوزه‌ها که متعلق به مازندران و مردم این دیار هستند ، باشد. محور سوم هم اقتصاد است، چرا که همه این برنامه‌ها باید به سودآوری برای استان و اشتغال منجر شود تا مردم پای کار بمانند و از خروجی رویداد منتفع شوند.
وی درباره کلیات برخی از برنامه‌های شاخص تدوین شده برای سال 2022 در مازندران اظهار کرد: با نگاه به هر سه محور بیان شده طرح شب‌های فرهنگی مناطق مختلف مازندران را تدوین کردیم که جزئیات آن بزودی اعلام می‌شود. تا کنون چند شهرستان از جمله رامسر، کلاردشت و سوادکوه در این زمینه اعلام آمادگی کردند.
این کارشناس و مدرس گردشگری یادآور شد: این برنامه‌ها بسته به ظرفیت‌های مناطق ممکن است به صورت شهرستانی در خود شهرستان یا به طور مشترک در ساری برگزار شود. برنامه‌هایی در قالب شب فرهنگی نیز برای مازندران به صورت مستقل یا مشترک با سایر استان‌ها تعریف شده است.
تمرین برای میزبانی بین‌المللی
دبیر رویداد بین‌المللی ساری 2022 گفت: همه برنامه‌های فرهنگی محلی و منطقه‌ای استان طی سال جدید میلادی در قالب رویداد ساری2022 دیده می‌شوند تا در نهایت برآیندی از ظرفیت‌های شاخص گردشگری مازندران در بخش‌های مختلف داشته باشیم تا در بخش بین‌الملل و بازه زمانی 10 روزه که مهر 1401 برگزار می‌شود به یک برنامه کلی و حساب شده برسیم و از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم.
ماهفروزی افزود: ممکن است در یک شهرستان برنامه‌ای قابلیت استانی، ملی یا بین‌المللی داشته باشد ، اما از نظر فصلی برای برگزاری در بخش بین‌الملل یعنی مهر 1401 با محدودیت مواجه باشیم. در مجموع همه برنامه‌هایی که تا پیش از مهر 1401 برگزار می‌شود علاوه بر این که فرصتی برای برنامه‌ریزی حساب شده در حوزه گردشگری مازندران و ساماندهی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مختلف استان به حساب می‌آید، تمرینی برای مهر 1401 و حضور گردشگران خارجی و مسئولان گردشگری کشورهای همسایه است.
وی تصریح کرد: در واقع ما با اجرای این رویداد در طول یک سال می‌خواهیم وارد برنامه بعد از سال 2022 شویم. یعنی هر کاری که الان انجام می‌دهیم در پایان 2022 باید به برنامه‌ای جامع برای اجزای مختلف گردشگری مازندران تبدیل شود و به تقویمی تثبیت شده در این حوزه برسیم.

پیام مازند

برنامه‌های فرهنگی محلی و منطقه‌ای استان طی سال جدید میلادی در قالب رویداد ساری2022 دیده می‌شوند. برندسازی برای گردشگری مازندران
این فعال و پژوهشگر حوزه گردشگری اظهار کرد: در تقویم مد نظر برای ساری2022 برنامه‌های مختلفی مانند جشنواره‌های موسیقی، نوروز، هنرهای نمایشی، غذا و سایر ظرفیت‌ها بر اساس توانمندی هر شهرستان و برنامه‌ای که شهرستان‌ها ارائه می‌دهند جانمایی و ثبت می‌شود تا مقدمه‌ای برای تثبیت این برنامه‌ها در قالب یک تقویم جامع تدوین شود.
دبیر رویداد بین‌المللی ساری2022 از برنامه‌ریزی برای برپایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی مازندران در حوزه اقتصاد گردشگری خبر داد و خاطرنشان کرد: مهر 1401 در کنار همه برنامه‌های جنبی که از بررسی ظرفیت‌های مختلف استان تدارک دیده می‌شود، برای نخستین بار در حضور سفرای کشورهای همسایه و عضو اکو، مدیران ارشد شرکت‌های گردشگی و اقتصادی منطقه در عرصه بین‌الملل، رایزنان فرهنگی کشورها و مدعوین یک نمایشگاه بزرگ با استانداردهای بین‌المللی در استان برپا می‌شود که گامی معتبر در زمینه برندسازی گردشگری مازندران برداشته شود.
ماهفروزی تصریح کرد: در تدوین این برنامه‌ها همه ظرفیت‌های شهرستانی مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی توجه ویژه‌ای به مناطق کمترتوسعه‌یافته دارای ظرفیت‌های مهم گردشگری شده است. در برخی موارد دیده شده که مناطق کمتر توسعه یافته ما به دلیل بکر بودن یا وجود جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی از مناطق مرکزی شهرستان ظرفیت‌های بیشتری برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.
ساری2022، فرصت ساماندهی گردشگری مازندران
وی درباره برخی انتقادها از وجود کاستی‌های گوناگون در مازندران بابت میزبانی از رویداد پایتختی کشورهای عضو اکو تصریح کرد: در هر صورت ما وارد یک رویداد بین‌المللی می‌شویم و طبیعی است که نظرها و مطالبه‌گری‌هایی در استان ایجاد شود. اتفاقا با این مطالبه‌گری‌ها مخالف نیستیم. در حقیقت این رویداد بهانه‌ای شد که فریادها در زمینه مطالبه‌گری برای ساماندهی گردشگری مازندران و استفاده از ظرفیت‌های پرتعداد و غنی این استان بلندتر شود. ما هم پاسخ غیرمنطقی به هیچ کدام نمی دهیم. چون حق مردم استان است که مطالبه‌گری کنند.

پیام مازند

پایان سال 2022 باید برای مازندران آغاز فصل جدیدی از فعالیت در عرصه گردشگری و برنامه‌های فرهنگی باشد. دبیر رویداد بین‌المللی ساری 2022 خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بعضی دوستان فکر می‌کنند با این رویداد قرار است تمام عقب‌ماندگی‌های حل شود. در حالی که رویداد ساری2022 بهانه‌ و فرصتی برای رسیدن به یک نقشه راه و سند توسعه در عرصه گردشگری و اقتصاد مازندران است. یعنی پایان سال 2022 باید برای مازندران آغاز فصل جدیدی از فعالیت در عرصه گردشگری و برنامه‌های فرهنگی باشد که از کسب تجربه در رویداد ساری2022 به دست آمده است.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌2022 اوایل سال 1398 از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز 12 مهر ماه سال 1398 هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه 1398 با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.
برچسب‌ها
گردشگری ساری مازندران سازمان اکو
پروندهٔ خبری
رویداد بین‌المللی ساری 2022، دروازه توسعه گردشگری مازندران

http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/243897/تقویم-ساری2022-رونمایی-می‌شود
بستن   چاپ