پیام مازند
کفه سنگین‌ آموزش حضوری نسبت به آنلاین
سه شنبه 16 فروردین 1401 - 12:56:19 PM
ایسنا

پیام مازند- به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی، تعطیلی مدارس و شرکت در کلاس های درس به شکل غیرحضوری آسیب های جدی را به بدنه آموزش و پرورش و دانشگاه ها وارد کرد. از یک سو میانگین نمرات مخصوصا در رشته های ریاضی و تجربی به حد قابل توجهی کاهش یافت و از سوی دیگر دانش آموزان تنها به آموزش پرداختند و پرورش به فراموشی سپرده شد. در دانشگاه ها نیز با وجود تلاش اساتید و با امکانات موجود کیفیت آموزش و یادگیری نسبتا پایین آمد.

کرونا در سایر کشورها نیز با شدت بالایی شیوع پیدا کرد و جان بسیاری از انسان ها را به خطر انداخت اما بعد از مدت کوتاهی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی همه مدارس و دانشگاه ها به صورت حضوری باز شده و مشکلی نداشتند و به نظر می رسد تنها در ایران مدت طولانی دانش آموزان و دانشجویان از محیط آموزشی خود به صورت حضوری دور افتادند.

عجله آموزش و پرورش برای بازگشایی بعد از تعطیلات عید

نیره لاریجانی، مادر دانش آموزی 10 ساله نوشهری، با ابراز خرسندی و مثبت ارزیابی کردن کلاسهای حضوری گفت: این امر به افزایش کیفیت و بازدهی آموزش تاثیر صدچندانی دارد و بسیار خوشحالم که مدارس باز می شوند زیرا بچه ها تحرک لازم را پیدا می کنند و ارتباط اجتماعی را بهتر یاد می گیرند.

وی با ابراز نگرانی از ابتلای برخی دانش آموزان به کرونا اظهار کرد: اینکه بلافاصله بعد از تعطیلات دو هفته ای که اکثر دانش آموزان با جمع های چند نفره در میان اقوام و دوست و آشنا بودند و اکنون وارد کلاس درس شوند به صلاح نیست زیرا در این میان ممکن است تعدادی آلوده به کرونا باشند و به راحتی این ویروس خطرناک انتقال یابد. بنابراین بهتر بود با یک هفته فاصله، کلاسها و مدارس بازگشایی می شد تا اگر آلودگی و مبتلایی وجود دارد مشخص شود.

تصمیم برای بازگشایی در میانه ترم اشتباه بود

نارینا ابراهیمی، دانشجوی ترم چهارم،  نیز با بیان اینکه با تصور کلاس های غیر حضوری همه انتخاب واحدها را به صورت مجازی برداشته است و ساعت کلاس ها با فاصله هستند، ابراز کرد: قرار نبود آموزش‌ها به صورت حضوری پیش رود، من بر اساس کلاس‌های مجازی انتخاب واحد کردم، یک کلاس صبح دارم و یک کلاس بعدازظهر و الان با حضوری شدن کلاس‌ها با مشکل مواجه می‌شوم.

وی افزود: هرچند کلاس های حضوری در کیفیت آموزش و یادگیری بهتر است اما بازگشایی دانشگاه‌ها فقط باعث می‌شود که زنجیره انتقال قطع نشود و همچنان درگیر کرونا باشیم. درست است که با واکسیناسیون مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند، اما تا وقتی زنجیره انتقال قطع نشده، امکان ابتلا بین دانشجویان وجود دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: دانشجوی مبتلا به کرونا باید 21 روز قرنطینه شود و از درس و امور روزمره خود غافل بماند. از طرفی احتمال انتقال کرونا به دانشجویان دیگر و خانواده‌های آنان نیز وجود دارد.

کرونا فقط مدارس را غیرحضوری کرد!

لاله انگورج تقوی مادر دانش آموز کلاس اولی با اشاره به اینکه محدودیت کرونا به صورت قوی تر تنها در مدارس و دانشگاه ها اعمال شد و سایر امور جامعه به نسبت به روال خود در جریان بود اظهار کرد: مسافرت ها، دورهمی ها و مجالس، جشن ها، عزاداری ها، باشگاه ها و جلسات تقریبا به قوت خود باقی بود و اینکه تنها مدارس به صورت غیر حضوری بود غیر منطقی به نظر می رسید.

وی با تاکید براینکه اگر قرار به رعایت است باید همه جامعه رعایت می کردند افزود: هرچند مدت زمان زیادی تا پایان سال تحصیلی نمانده است اما برای فرزندان ما که پایه اول هستند و ذهنیت چندانی با فضای آموزشی به صورت حضوری ندارند بسیار تاثیر گذار خواهد بود زیرا با حال و هوای مدرسه و نظم و انضباط آشنا خواهند شد و از نظر درسی هم به نسبت به انضباط درسی برسند.

انگورج تقوی با بیان اینکه نگرانی های بحق و بجایی اولیای دانش آموزان دارند یادآور شد: شاید بسیاری از دانش آموزان بخصوص کوچکترها بدون مادران خود نکات بهداشتی را رعایت نکنند و فاصله گذاری اجتماعی هم چندان رعایت نشود، بنابراین باید معلمان و مدیران مدرسه به این امر توجه کنند و با گرم تر شدن هوا تهویه مناسب وجود داشته باشد.

حضوری شدن مدارس، کمک به افزایش تحرک دانش آموزان

اعظم محسن زاده که خود مادر یک دانش آموز و یک دانشجو نیز است، در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه طی این 2 سال تعطیلی مدارس، مهمترین دغدغه والدین موضوع کرونا بود، اظهار کرد: دغدغه دیگری که اضافه شده آن است که دانش‌آموزان در متن آموزش قرار ندارند و امسال بسیاری از اولیا که پیش از این مخالف حضور فرزندشان در مدرسه بودند خواهان حضور فرزندان در مدرسه هستند زیرا دانش آموزان و دانشجویان با افت شدید تحصیلی روبرو شدند.

وی افزود: تا پیش از این دغدغه والدین سلامت جسمی و روانی فرزندانشان بود اما حالا سلامت روحی هم اضافه شده و این موضوع کاملا برای ما مشهود است زیرا وقتی کلاس‌ها با یک چهارم ظرفیت برگزار می‌شود آن دسته از دانش‌آموزانی که به صورت مجازی در کلاس حضور دارند خواستار حضور فیزیکی در کلاس هستند و می‌خواهند در کنار هم‌کلاسی‌هایشان باشند و بازگشایی کامل مدارس  این دغدغه ها را از بین می برد.

تاثیرات منفی شاغل بودن والدین بر آموزش غیرحضوری دانش آموزان

محسن زاده با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که والدین را درگیر کرده موضوع شاغل بودن آنها بود، بیان کرد: زمانی که ما در خانه حضور نداریم و فرزندمان بوسیله لپ‌تاپ یا تب‌لت به اینترنت متصل می‌شود هیچ نظارتی وجود ندارد و این نگران کننده است‌. من و همسرم و همه فرزندانمان که شرایط لازم برای دریافت واکسن کرونا را داشته‌اند واکسینه شده‌ایم و اگر چه برای فرستادن فرزندم به مدرسه نگرانی دارم اما به وضوح می‌بینم که پسرم دچار افسردگی شده است زیرا دیگر با دوستانش ارتباط ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مدتهاست که پسرم را به پارک بازی نبرده‌ام و در بین همسایگان بچه هم سن‌ و سال پسرم نیست که با هم بازی کنند و با این شرایط فکر می‌کنم بهتر است امسال پسرم در مدرسه حضور داشته باشد و امیدوارم که مسئولین مدرسه پروتکل های بهداشتی را اجرا کنند تا این دغدغه نیز برطرف شود.

مزایای متعدد آموزش حضوری نسبت به غیرحضوری

هایده پورشعبان یک فرهنگی با سابقه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کلاس های حضوری بسیار بهتر و موثرتر است، گفت: فراهم شدن آموزش بهتر و عمیق تر از نظر یادگیری دانش آموزان، فراهم شدن بستر مناسب جهت شور و نشاط در دانش آموزان، ایجاد تحرک، دوری از خمودگی و بی حوصلگی ناشی از سکون دوران کرونا و دور شدن از عواقب و خطرات استفاده از فضای مجازی از مهم ترین دلایل بهتر بودن برقراری کلاسهای  حضوری است.

وی که سابقه تدریس در دانشگاه را دارد افزود: تثبیت یادگیری، ارتباط عاطفی بیشتر بین معلم و دانش آموز، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل و آموزش مهارت های اجتماعی و ایجاد روحیه دوستی و همدلی بیشتر در نتیجه ارتباط اجتماعی و رویارویی با همکلاسی ها از دیگر نتایج مثبت حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها است.

فضای آموزش حضوری پربارتر از آموزش غیرحضوری است

بابک شمس ناتری یکی از استاتید دانشگاه کرونا را در کنار همه تهدیدات یک فرصت تلقی کرد وبا بیان اینکه در کنار همه دل مشغولی ها و استرس هایی که کرونا در زندگی افراد جامعه بوجود آورد به مرور زمان با روند واکسیناسیون، مراقبت ها و پیشگیری ها شرایط بهتر شد، افزود: به طور قطع کلاس های حضوری از کلاس های مجازی بهتر است اما این نکته را باید در نظر گرفت که محیط های علمی و آموزشی چه در مدارس و چه در دانشگاه ها باید ایمن باشند و وقتی خانواده ها فرزندان خود را به مدرسه و دانشگاه می فرستند نباید دغدغه خاطر داشته باشند. البته نظارت در این حوزه صورت می گیرد و به طور قطع همه مراکز آموزشی سعی می کنند فضای ایمنی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آموزش حضوری با مجازی قابل قیاس نیست، تصریح کرد: تنفس در فضای آموزش خود به تنهایی عامل انگیزه ای است که باعث می شود دانش آموز و دانشجو خیلی بهتر آموزش را درک کند و بتواند در فضای حرفه ای به جلو برود.

شمس ناتری افزود: دانشجو و مدرس دانشگاه یک ارتباط کاملا فیزیکی و چهره به چهره در فضای علمی دارند و این ارتباط به آموزش درست و یادگیری کمک می کند و دیدن چهره دانشجو عامل انگیزه برای یاد دادن و آموزش بهتر است.

وی بیان کرد: البته اساتید دانشگاه با اینکه فضا مجازی بود به دقت عمل کردند و با گذر زمان تلاش کردند با بضاعت اندک کیفیت آموزش پایین نیاید و البته با توجه به بهره ای که دانشجو و دانش آموز از این فضا برده است بر این عقیده هستند که کلاسهای مجازی نتوانست عمده نیازها را برآورده کند.

شمس به دیگر زوایای بهتر بودن کلاس های حضوری پرداخت و گفت: در کلاس گفتگوهای چند جانبه شکل می گیرد و این امر به افزایش کیفیت آموزش کمک می کند و دانشجو به طور مرتب فرصت پرسشگری دارد و مدرس موظف است که پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: یک واقعیت را باید دانست که کرونا ماندگار است و بنابراین باید به جامعه کمک کنیم که افراد به سمت واکسینه شدن بروند زیرا بستر آموزش در فضای حضوری کیفی تر است و نشاط اجتماعی هم بوجود می آورد تا حال خیلی از افراد را تغییر دهد.


http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/254720/کفه-سنگین‌-آموزش-حضوری-نسبت-به-آنلاین
بستن   چاپ