پیام مازند
ساری اکو 2022 ظرفیتی برای معرفی مازندران به دنیا
دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 - 2:03:06 PM
ایسنا

پیام مازند- سید محمود حسینی‌پور در نشست خبری افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری 2022 در استانداری مازندران با بیان علت ایجاد این رویداد اظهار کرد: فلسفه وجودی اکو در بدو تاسیس این بود که فعالیت های مشترک اقتصادی موجب گردید این کشور ها دور هم جمع شوند و موضوع اقتصاد، محور جمع شدن اعضای اکو تا به الان بود. در این رویداد به گردشگری استان توجه ویژه ای شد و موضوع گردشگری را به عنوان یکی از سکوهای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت و رشد استان قرار دادیم.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری 2022 قرار است طی روزهای 20، 21 و 22 اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و همچنین سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار شود. پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌2022 اوایل سال 1398 از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز 12 مهرماه سال 1398 هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات 4 دهه اخیر دست یافتن به توسعه همه جانبه مطلوب بوده است و در این اجلاس محور اصلی قرار گرفت گفت: در این رویداد به دنبال تکمیل موضوع توسعه همه جانبه هستیم. اگر این اتفاق تاکنون نیفتاد به دلیل ضعف‌هایی است که طی چهار دهه گذشته در حوزه مدیریت استان داشتیم چراکه در دوران پس از انقلاب عمر مدیریتی این استان کوتاه بود و به طور میانگین هر 2 سال مدیر ارشد استان تغییر کرد این درحالی که برنامه‌ریزی اقتصادی مناسب نیازمند دوران طولانی‌تری برای مدیریت است.

حسینی پور افزود: با این رویداد می‌توانیم این پیام را به کشورهای منطقه نیز مخابره کنیم که هدف اصلی جهت‌گیری مدیریت اجرایی استان تمرکز بر رشد فعالیت اقتصادی همراه با جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی است و ما آمادگی داریم با پذیرش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و تأمین کامل امنیت که مهمترین مؤلفه سرمایه‌گذاری است، زمینه توسعه اقتصادی را  برای مازندران فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر به دنبال تسهیل انتقال سنگ معدن از روسیه به هند هستیم تا روس‌ها به جای انتقال سنگ معدن از مرز طولانی‌ ترکیه به آب‌های جنوب ایران، از طریق بندر امیرآباد این ماده اولیه را به مسیر ریلی برسانند و پس از انتقال با راه‌آهن به بندرچابهار، برای ارسال به هندوستان بارگیری شود و مشکل انتقال طولانی برطرف شود و براساس دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه حوزه دریای خزر، تلاش بر این است که این رویداد را ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌های استان به کشورهای همسایه و اعضای اکو تبدیل کنیم. بر همین اساس قطعا از رویداد ساری 2022 برای تهیه بسته راهبردی دیپلماتیک و اقتصادی بهره‌برداری می‌شود.

ساری اکو 2022 ظرفیتی برای معرفی مازندران به دنیا

استاندار اظهار کرد: طبق برآوردهای اولیه در صورت اجرای این طرح، سالانه 50 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب مازندران می‌شود و جای خالی نبود صنایع بزرگ در این استان را پر می‌کند. روس‌ها می‌گویند این پیشنهاد را هفت سال پیش به ایران دادند، اما با آن مخالفت شد. در حالی که مازندران و کشور به این مراودات اقتصادی نیاز دارد.

حسینی‌پور، اولویت بعدی استان را در کنار اقتصاد کشاورزی بحث مهم گردشگری دانست و افزود: نوروز امسال بیش از 20 میلیون مسافر داشتیم. 21 درصد جمعیت کشور پس از چهار ساعت به مازندران می‌رسند. اما از داشتن زیرساخت‌های ارتباطی مناسب محرومیم. یک آزادراه برای استان تعریف شد که بیش از 20 سال است ساخت آن طول کشیده و هنوز به سرانجام نرسیده است. ایجاد مسیر دریایی با کشتی مسافری هم از برنامه‌های مد نظر است به همین خاطر تقاضاهایی برای ایجاد اتوبان ساحلی یا ریل در مازندران مطرح شده است. ایجاد خطوط هوایی بین‌المللی بین مازندران و این کشورها نیز از مسائل مدنظر ما برای مذاکره در این رویداد است.

استاندار مازندران با بیان این‌که توجه به اقتصاد کشاورزی در رویداد ساری 2022 از اولویت‌های برنامه‌ریزی شده در این رویداد است و از طرفی امنیت غذایی کشور مهم است گفت: یکی از اولویت‌های ما در این رویداد معرفی تولیدات و ظرفیت‌های مربوط به بخش کشاورزی مازندران است. 2 مجموعه نیز برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی استان شناسایی و انتخاب شدند که یکی برای معرفی توان تولید محصولات کشاورزی و دیگری برای معرفی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کشاورزی به مهمانان خارجی نشان داده شوند.

وی افزود: ما در روزهای آینده مراسم افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری 2022 را در پیش داریم و اختتامیه و اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو قرار است اواخر مهر برگزار شود در این صورت ما 6 ماه فرصت داریم که با کمک رسانه‌ها این رویداد و ظرفیت‌های مهم اقتصادی مازندران را برای کشورهای همسایه تبیین کنیم که از این فرصت باید به بهترین شکل استفاده شود.

استاندار با بیان مسئله عدم گردش پول در حوزه اقتصاد مازندران از منابع گردشگری استان به ویژه در نوروز امسال گفت: پس از تعطیلات نوروز امسال تصمیم گرفتیم میزان گردش مالی انجام شده در مازندران را بررسی کنیم. پس از استعلام مشخص شد که طی تعطیلات نوروز در مازندران توسط دستگاه‌های کارتخوان فعال در این استان 32 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی انجام شد. اما بخش زیادی از این پول در اختیار ما نیست و در بررسی‌ها مشخص شد بخش قابل توجهی از این کارتخوان‌ها بویژه آن‌هایی که متعلق به برخی فروشگاه‌های بزرگ بودند به حساب‌های بانک‌هایی در تهران واریز می شوند به همین علت اعلام کردیم که همه این فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری باید دستگاه خود را به حساب‌های بانکی در مازندران متصل کنند. در غیر این‌صورت خدمات‌شان را قطع می‌کنیم.

حسینی‌پور ضمن قدردانی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و سرپرست این اداره به همراه کارکنان این مجموعه به سبب اینکه طی مدت کوتاهی که مسئولیت به ایشان واگذار شد عملکرد خوبی برای برجسته کردن رویداد ساری 2022 داشتند گفت: باید در نظر داشته باشیم که این رویداد تا کنون توسط وزارت میراث فرهنگی مدیریت شد و اساس کار در اختیار این وزارتخانه بود. یعنی استان اختیاری در حوزه محتوایی نداشت. امیدواریم رسانه‌ها که همیشه نقش ممتازی را در توفیق هر رویدادی می‌توانند داشته باشند کمک کنند تا بتوانیم مازندران را نه تنها به اعضای اکو بلکه، به بهانه این رویداد به تمام دنیا بشناسانیم و ظرفیت‌های عظیم خدادی و اقتصادی این استان را معرفی کنیم.


http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/255773/ساری-اکو-2022-ظرفیتی-برای-معرفی-مازندران-به-دنیا
بستن   چاپ