پیام مازند
رویکرد تبلیغی روابط عمومی‌ها عنصر اصلی شکاف بین مردم و مسئولان
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 12:12:08 PM
ایسنا

پیام مازند- محمد محتاطی  با اشاره 27 اردیبهشت، روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاش های عده ای هنرمند و بی ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم بشمار می رود. 

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه امروزه شاهد توسعه رشته علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی در دانشگاه های کشور هستیم اما هنوز رویکردها و انتظارات از روابط عمومی ها در دستگاه های دولتی با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست.

محتاطی خاطرنشان کرد: نگاه سنتی به حوزه روابط عمومی و حداقل انتظارات تبلیغی مهم ترین رویکردی است که این روزها روابط عمومی را در کشور ما به چالش کشیده و این نگاه بیمار باعث درجا زدن های روابط عمومی ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت های جدید برای این عنصر محرک در سازمانها و نهادهای دولتی دیده می شود.

عضو انجمن روابط عمومی ایران گفت: فعالیت های روابط عمومی در عصر ارتباطات، فقط به اطلاع رسانی و مستندسازی خلاصه نمی شود بلکه تخصص گرایی و بهره مندی از دانش روز دنیا در حوزه های ارتباطات و خلاقیت و مدیریت، شاخص ارزیابی روابط عمومی توانمند و پویا و اثربخش است.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور تخصص گرایی در این حوزه از بین رفته است و توجه جدی به این حوزه نمی شود، حتی امروزه در نهادهای دولتی، اگر فردی مورد غضب و بی مهری مدیر قرار گیرد، برای تنبیه وی را به واحد روابط‌ عمومی منتقل می نمایند. 

محتاطی افزود: رویکرد تبلیغی به حوزه روابط عمومی ها باعث شده است تا بین مردم و مسئولین شاهد شکاف باشیم و این شکاف از گفتار و کردار مسئولین و رفتار توجیه گرایانه و تبلیغی روابط عمومی ها نشات می گیرد و شاید بتوان به صراحت گفت که روابط عمومی ها به مدیران خدمت می کنند نه به مردم. 

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: هرچقدر از قابلیت ها و ظرفیت های اثربخش روابط عمومی ها برای توسعه و ایجاد ارتباط دوسویه با مردم بهره مند شویم و هر چقدر اصل صداقت در این بخش پر رنگ تر باشد قطعا شاهد ارتقای ارزش های سازمانی و همچنین کاهش شکاف بین مردم و مسئولین و حاشیه های جانبی خواهیم بود. 

این دانش آموخته رشته ارتباطات توجه به رسالت و مسئولیت های اجتماعی هر سازمان (CRM) و همچنین جلب اعتماد عمومی مردم و حفظ سرمایه های اجتماعی را از مهمترین نقش و وظایف روابط عمومی کارآمد برشمرد و افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی و مردم سالاری و روابط عمومی مردم دار از حوزه هایی است که مدت ها جایگزین تبلیغات در روابط عمومی شده و ضمن ایجاد خوش نامی برای سازمان، زمینه های جلب اعتماد عمومی را نیز فراهم می سازد. 

این فعال رسانه ای یکی از چالش های اساسی پیش روی روابط عمومی های نهادهای دولتی را ممنوعیت بهره مندی و استفاده از شبکه ها و رسانه های فضای مجازی برشمرد و گفت: بر اساس گزارش اعلامی مرکز پژوهشی «بتا»، شبکه اجتماعی واتس‌اپ بیش از 50 میلیون کاربر فعال در ایران دارد و رتبه دوم شبکه اجتماعی پرطرفدار برای کاربران ایرانی با حدود 49 میلیون کاربر تلگرام است و در نهایت مقام سوم شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام با 47 میلیون کاربر می‌رسد و عامه مردم برای غنی سازی اوقات فراغت خود و همچنین مطالعه و دسترسی به اخبار لحظه ای از این فضاها استفاده می کنند اما این ابزار اطلاع رسانی برای روابط عمومی ها ممنوع است که آسیب جدی متوجه فعالان این بخش خواهد بود.

محتاطی بیان کرد:  عرصه های اطلاع رسانی و این فضاها نیاز به حضور فعال و حرفه ای متخصصین روابط عمومی داشته و نباید با نگاه حراستی و بازدارنده به این بخش نگاه شود. 

وی یادآور شد: امروزه وظایف و ماموریت های روابط عمومی با توجه به توسعه دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات پیچیده تر و مهم تر شده است و توجه به حوزه روابط عمومی می تواند برای جامعه هم توسعه بخش باشد.

این استاد دانشگاه، روابط عمومی ها را یکی از ارکان مهم بهبود و توسعه ساختار اداری و جلب اعتماد عمومی مردم دانست و افزود: بی توجهی به این عرصه را می توان از مهمترین پاشنه های آشیل مدیریت برشمرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه هایی که مدیران را همواره مورد ارزیابی مردم قرار می‌دهد حوزه ارتباطات، اطلاع رسانی و روابط عمومی است که با زندگی و تصمیم های مردم برای سرنوشت و آینده گره خورده و بهره مندی از روابط عمومی پویا و متخصص و مسلط به دانش روز می تواند زمینه های رشد و تعالی سازمان و مدیر و جامعه را رقم بزند.


http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/256041/رویکرد-تبلیغی-روابط-عمومی‌ها-عنصر-اصلی-شکاف-بین-مردم-و-مسئولان
بستن   چاپ