پیام مازند - موافقتنامه همکاری فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با موضوع راهاندازی مرکز لجستیک شهر تهران به امضا رسید
به گزارش خبرنگار شهر ، صبح امروز روز دوشنبه -10 مرداد 1401- آیین موافقتنامه همکاری فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با موضوع راه اندازی مرکز لجستیک شهر تهران برگزار شد.
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای این مراسم بیان کرد: طی سالهای گذشته مدیریت شهری تهران اقدامی برای احداث بندرخشک انجام نداده است اما تیم مدیریت شهری جدید از ابتدا موضوع ساماندهی و مدیریت بار را در دستورکار قرار داد. مدیریت بار در حوزه مدیریت شهری گذشته رها بوده است و همین باعث شده تا فرصتهای زیادی از دست رود و هزینه بسیاری برای حمل و نقل عمومی شهر تهران ایجاد کند.
غیرسامانهمند بودن مدیریت بار منجر به افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شود
به گفته معاون شهردار تهران؛ حجم ترددهای زائد جابجایی بار به واسطه غیرسامانه مند بودن مدیریت بار انجام میشود و همین سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است.
راهاندازی بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت 200 هکتار
شفیعی در ادامه عنوان کرد: این موضوع توسط آقای وحدت کار با مجموعههای ذی ربط شهرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت 200 هکتار، مجموعه بندرخشک ایجاد شود.
وی با بیان اینکه باید بخشهای دیگری از حوزههای مختلف مدیریت شهری که ذی مدخل هستند در کنار این موضوع کمک کنند تا موضوع ساماندهی شود، گفت: عزم عمومی و استقبال جامعی از سمت عوامل ذی ربط روی اجرای این پروژه وجود دارد. امیدواریم که شاهد این باشیم که با ورود شهرداری به این حوزه خدمات حمل و بهبود پیدا کند و تبعات منفی به حداقل برسد.
مهدی وحدتکار مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری در ادامه این مراسم عنوان کرد: این پروژه هماهنگی و گرفتاریهای زیادی دارد اما در حال حاضر عوامل ذی ربط این پروژه هیچ مشکلی بابت هماهنگیهای بین سازمانی نداشتهاند و سرعت کار نسبت به پیش بینیها بیشتر بوده است.
وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی، مهمترین موضوع اداره کشور اقتصاد است، افزود: طی سالهای گذشته به موضوع لجستیک در حاکمیت کشور کم توجهی شده و طی دو سال گذشته جلسهای بابت آن تشکیل داده نشده است.
وحدت کار با تأکید بر اینکه این بی توجهی برای کشور زیانبار است، گفت: به جهت اسناد بالادستی، شهرداریها موظف به برعهده گرفتن مدیریت حمل بار و کالا شهرها هستند. بار و کالا یعنی اقتصاد چرا که نبض کسب و کار هر شهری بشمار میرود.
شهر تهران دارای مرکز لجستیک جدی نیست
وی با بیان اینکه مدیریت لجستیک در شهر تهران به معنای لجستیک کشور است، عنوان کرد: یکی از شروط ساماندهی بار، راه اندازی مرکز لجستیک است. در حال حاضر شهر تهران دارای مرکز لجستیک جدی نیست و اگر هم هست همین گاراژهای موجودیست که به صورت سنتی اداره میشوند. همه این امکانات در مسیر مدیریت لجستیک شهر تهران با همراهی دستگاهها، دولت و اصناف و مشاغل برنامه ریزی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری در ادامه جزئیات این پروژه توضیح داد: برای این پروژه چندین زمین مورد بررسی قرار گرفته است. تعدادی از این اراضی همچنان در مرحله مذاکره هستند و هر زمین مدلی از خدمات لجستیکی برای شهر به همراه خواهد داشت.
وحدت کار در ادامه عنوان کرد: از بین این اراضی، زمینی واقع در جنوب مجموعه شهرآفتاب وجود دارد که دارای فاصله کمی با ریل راه آهن است؛ در حال حاضر این زمین با بررسیهای کارشناسانه برای پروژه انتخاب شده است. شهرآفتاب از یک ایستگاه مترو برخوردار است که جزو ایستگاهها بزرگ بشمار میرود. ارتباط مرکز لجستیک شهر با درون شهر از طریق خدمات زیرسطحی یکی از موارد بسیار مهم بشمار میرود؛ یعنی بار از طریق ریل در نیمه شب جابجا شود.
وی با بیان اینکه امروزه در بازار تهران حدود ساعت 3 و 4 عصر، جابجایی بار و کالا از طریق وسایل بهینه مثل گاری انجام میشود، افزود: باید این امکان فراهم شود که تبادل بار از طریق غیر از معابر یعنی ایستگاههای مدنظر صورت گیرد. در چهارراه گلوبندگ فضای بسیار خوبی برای انبارش کالا آماده شده است که متناسب با ظرفیت مترو، کالاها در واگن قرار داده شود. امیدوارم که این کار اسباب خیر و برکتی برای زیست پذیر شدن مناطق مرکزی شهر ایجاد کند.
ادامه دارد..
http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/262870/احداث-بندر-خشک-در-مجموعه-شهر-آفتاب-با-ظرفیت-200-هکتار