پیام مازند
تسریع در روند آسفالت‌ریزی؛ پرونده ویژه شهرداری تهران
جمعه 11 آذر 1401 - 11:10:29
پیام مازند - یکی از کلان‌پروژه‌هایی که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند، افزایش میزان تولیدات آسفالت و به‌سازی هرچه سریع‌تر آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی پایتخت است.

به گزارش شهر ، شاید حداقل برای یکبار در روز هم شده، هنگام گذر از معابر و مسیرهای بزرگراهی شهر تهران در چاله‌هایی که ناشی از تخریب آسفالت معبر است بیافتید و یا مجبور باشید برای فرار از این چاله‌ها در مسیر صاف، مارپیچ رانندگی کنید. گرفتاری در این چاله‌های کوچک و بزرگ، گاهی می‌تواند در مسیر بزرگراهی خطرآفرین باشد و در کاهش اصطکاک خودروهای شهروندان اثر گذارد.
با نگاهی که به وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های پایتخت در ماه‌های گذشته می‌انداختیم، وضعیت اسفناکی را مشاهده می‌کردیم که انگار در دوره قبلی مدیریت شهر تهران، اقدام زیادی برای به‌سازی و روکش آسفالت صورت نگرفته بود. یکی از کلان پروژه‌ها و پرونده‌های مهمی که شهرداریِ زاکانی آن را دنبال می‌کند، بحث افزایش میزان تولیدات آسفالت و به‌سازی هرچه سریع‌تر آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی پایتخت است. اقدامی که در طرح خدمت به طور ویژه دنبال شد و فقط در 11 هفته 1.226.396 مترمربع از معابر پایتخت به‌سازی شد.
بهسازی 1255 معبر در طی 77 شبانه‌روز
در طرح خدمت روند به‌سازی معابری که تخریبی زیادی داشتند به سرعت به سرانجام رسید و طبق اعلام مدیرکل اداره هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران، 1501 اکیپ در طی 77 شبانه‌روز در تهران کار کردند و 1822 بازدید ناظران کیفی صورت گرفته و 1255 معبر به‌سازی شده است که متراژ این معابر یک میلیون و 226 هزار و 396 مترمربع محسوب می‌شود.
سیدمحمد فیاض با اشاره به اینکه 186 هزار تن آسفالت معادل 12400 بار کامیون برای اجرای طرح مورد استفاده قرار گرفت، گفت: در طول یک هفته اجرای «طرح خدمت» معادل 35 درصد آسفالت 1400 فقط در یک منطقه و معادل 45 درصد آسفالت شش ماهه اول سال 1401، عملیات آسفالت‌ریزی صورت گرفت.
در کنار تسریع در روند به‌سازی افزایش میزان تولید آسفالت از دیگر برنامه‌های مهم مدیریت شهری است، در حال حاضر شهرداری تهران چهار کارخانه تولید آسفالت دارد که کارخانه‌های 6، 7 و 9 در منطقه شادآباد و کارخانه شماره 8 در شهریار است. کارخانه شماره 6 ظرفیت تولید 160 تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره 9 ظرفیت تولید 240 تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره 7 ظرفیت تولید 200 تن آسفالت در ساعت و کارخانه شماره 8 نیز ظرفیت تولید روزانه 200 تن آسفالت را دارد و در مجموع روزانه چهار هزار تن آسفالت در شهر تهران تولید می‌شود.
حدود 10 درصد سطح شبکه نیاز به به‌سازی و روکش مجدد آسفالت دارد
در همین رابطه مسعود حق لطفی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به حجم تولیدات آسفالت توسط شهرداری تهران، گفت: شهر تهران 730 کیلومتر مربع مساحت دارد و 110 کیلومتر مربع بزرگراه‌های اصلی، خیابان‌های اصلی و فرعی هستند. حدود 11 کیلومتر مربع یعنی حدود 10 درصد سطح شبکه نیاز به به‌سازی و روکش مجدد آسفالت دارد. در واقع 1.6 تا 2 میلیون تن آسفالت در سال برای نگهداشت وضعیت موجود نیاز داریم.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران و سازمان عمران وظیفه نگهداشت سطح شهر تهران دارد، افزود: بر اساس آن 4 کارخانه آسفالت داریم که البته پاسخگوی همه آسفالت مورد نیاز شهر تهران نیست با توجه به اینکه توان ما بین 600 هزار تا 700 هزار تن تولید است سایر نیازها را از طریق دستگاه‌های دیگر تأمین می‌‎کنیم.
حق لطفی بیان کرد: در حال حاضر در حال خرید دو کارخانه با ظرفیت 240 هزار تن هستیم و دستگاه‌ها در حال حرکت به سمت تهران است امیدوار هستیم در سال 1402 افزایش تولیدات داشته باشیم. در مجموع تا تولید یک میلیون تن فاصله داریم و با خرید این دستگاه‌ها کمبودها رفع خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به جزئیات مساحت کارخانه‌های آسفالت، گفت: 14 هکتار مساحت کارخانه 6.7.9 و 7.5 هکتار مساحت کارخانه شماره 8 است و در کنار آن، کارگاه شماره 4 که تولید بتن غلتکی را انجام می‌دهد.
تولید 620 هزار تن آسفالت از ابتدای سال تاکنون
وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا به امروز 620 هزار تن تولید داشتیم که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش تولید است. ما سالانه حدود 1.5 میلیون تن آسفالت نیاز داریم اجرای عملیات آسفالت ریزی در شبکه بزرگراهی توسط سازمان عمران و معابر و خیابان‌ها توسط شهرداری مناطق، عملیات آسفالت ریزی انجام می‌شود درواقع تولید را ما انجام می‌دهیم.
حق لطفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارخانه‌ها تولید آسفالت در شهر آلودگی ایجاد نمی‌کند، گفت: کارخانه‌های جدید که قرار است راه اندازی شود، هیچ نوع آلایندگی ندارد و این کارخانه‌های فعلی نیز در منطقه شادآباد هم آلودگی ندارند و سعی کردیم با رعایت نکات محیط زیستی و کمترین ایجاد آلودگی هم ایجاد نشود.
از دیگر مسائل مهمی که در کنار لزوم افزایش در حجم تولیدات کارخانه‌ها، افزایش تعداد دستگاه‌های تولید آسفالت و تسریع در فرآیند آسفالت سازی جهت به‌سازی هرچه سریع‌تر و نگهداشت روکش آسفالت معابر پایتخت توسط شهرداری تهران دنبال می‌شود، «اورهال» دستگاه‌های کارخانه تولید آسفالت است که در توسط سازمان عمرانی شهر تهران پیگیری می‌شود؛ چرا که با اورهال دستگاه‌ها، از توقف تولید جلوگیری و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.
دستگاه‌های آسفالت‌سازی اورهال می‌شوند
در همین رابطه مهدی آبشاری معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره اورهال دستگاه‌های آسفالت سازی، گفت: اورهال‌ها بستگی به کار کارخانه دارد و بسته به میزان خرابی دستگاه‌ها، اورهال انجام می‌شود. هیچگاه کارخانه‌های ما به جهت اورهال تعطیل نمی‌شوند.
وی ادامه داد: قراردادی 20 میلیاردی برای اورهال داریم که شارژ انباری ما محسوب می‌شود بعد از تهیه قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها، برحسب نیاز هر دستگاه تعویض قطعات و اورهال صورت می‌گیرد.
توجه ویژه شهرداری تهران در این دوره به بحث به‌سازی و روکش مجدد آسفالت معابر و مسیرهای بزرگراهی قطعاً اقدام مؤثر در جلب رضایت شهروندان خواهند بود چراکه هرچه میزان تخریبی مسیرهای تردد شهروندان بیشتر شود، انتقاداتشان نسبت به مدیریت شهری افزایش خواهد یافت و نوعی نارضایتی نسبت به عملکرد شهرداری خواهند داشت به همین منظور این اقدام شهرداری از جمله خدماتی است که به صورت ملموس و عینی شهروندان آن را احساس می‌کنند.
منبع: مهر
انتهای پیام/

http://www.Mazan-Online.ir/Fa/News/271202/تسریع-در-روند-آسفالت‌ریزی؛-پرونده-ویژه-شهرداری-تهران
بستن   چاپ