پیام مازند

آخرين مطالب

ریشه‌دوانی خشکسالی در مازندران تا عمق آب‌های زیرزمینی سياسي

ریشه‌دوانی خشکسالی در مازندران تا عمق آب‌های زیرزمینی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- تداوم کاهش بارندگی و روان آب‌های رودخانه‌های مازندران در سه سال زراعی گذشته سبب شد تا طبق گزارش اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی ، بروز انواع خشکسالی استان به 74 درصد برسد.

به گزارش ایرنا ،کاهش بارندگی، تغییر الگوی بارش ،کم شدن دبی آب رودخانه ها و پایین رفتن ایستای آب‌های زیر زمینی سبب شد تا طبق پایش و ارزیابی هواشناسی ،انواع خشکسالی در استان روند افزایشی پیدا کند.
خشکسالی، یک رویداد اقلیمی است که خصوصیات آن بستگی به مدت ، استمرار ، شدت و وسعت منطقه تحت تاثیر و تسلط آن دارد که می تواند کوتاه و کمتر زیانبخش یا طویل المدت و کشنده باشد. به اعتقاد کارشناسان خشکسالی یکی از بدترین دشمنان طبیعی انسانی به شمار می آید ؛، چون آغاز آن غافلگیرکننده، پیشرفت آن موذیانه و اثرات آن می تواند بسیار مخرب باشد و به همین علت به زلزله خاموش لقب گرفته است.
طبق گزارش رسمی هواشناسی مازندران در بازه زمانی اول مهر 1399 لغایت 31 شهریور 1400 میزان بارش باران در استان 543 میلی متر بود که این مقدار نسبت به سال زراعی قبل از آن 27 درصد کاهش نشان می دهد. میزان بارش از اول مهر 98 تا پایان شهریور 99 در مازندران 748 میلی متر بود.
تشدید خشکسالی بر اثر کاهش بارندگی در مازندران زمانی نمود بیشتری می یابد که بدانیم میزان بارندگی سال زراعی 98-97 در استان 854 میلی متر بود. به عبارتی میزان بارندگی سال زراعی که بتازگی پایان یافت 205میلی متر کمتر از سال قبل و 311 نیلی میلی متر کمتر از سال 98-97 بود.
آمار سال آبی شرکت آب منطقه ای مازندران نیز نشان می دهد که میزان روان‌آب هفت رودخانه دائمی و مهم استان که 70 درصد آب کشاورزی استان را تامین می‌کنند، در سال آبی گذشته نسبت به دوره یک ساله قبل از آن 45 درصد ونسبت به دوره شاخص بلندمدت 50 ساله 30 درصد کاهش یافته است.
رئیس مرکز پدافند غیرعامل اداره کل هواشناسی مازندران درباره عمق اثر گذاری خشکسالی در سال زراعی گذشته بر مناطق مختلف استان به خبرنگار ایرنا گفت : کاهش نبسی بارندگی در سه سال اخیر سبب شد تا مجموعه خشکسالی استان به 74درصد برسد.
رحیم یوسفی زاده افزود: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در سال زراعی1399-1400 در بررسی پهنه بندی 543 میلی متر باران به ثبت رسید که نسبت به دوره قبل 27 درصد و در مقایسه با دوره آماری 15.8 درصد کاهش نشان می دهد.

پیام مازند

وی ادامه داد : براساس داده‌های آماری اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در سال زراعی ای که از 31 شهریور ماه امسال پایان یافت، 61.7 درصد مساحت استان تحت تاثیر انواع خشکسالی قرار داشت که در این میان میزان خشکسالی در حدود 23 درصد مساحت استان بسیار شدید ، 17 درصد شدید ، 19.8 درصد متوسط و 14.6 درصد خفیف بوده است.
کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران با اظهار این که در سال زراعی گذشته در هیچ نقطه ای از استانی که نزد افکار عمومی به استان پرباران مشهور است ترسالی شدید وجود نداشت ، گفت : تنها در یک درصد مساحت استان ترسالی متوسط و سه درسد هم ترسالی خفیف وجود داشت و حدود 22.1 درصد از مساحت مازندران هم از لحاظ بارندگی شرایط نرمال داشت.
وی افزود : بررسی ها از خشکسالی به لحاظ مکانی نشان می دهد که طی سال زراعی گذشته بیشترین خشکسالی های استان در نواحی ساحلی و جلگه ای شرق و مرکز استان رخ داده است.
خشکیدن آب‌های زیر زمینی
یوسفی زاده یکی از تبعات کاهش بارندگی را اثرگذاری بر منابع آب های زیرزمینی برشمرد و گفت : ارزیابی از وضعیت خشکسالی طی یک دوره بلندمدت 10 ساله که منابع آب های زیرزمینی را تحت تاثیر خود قرار می دهد نشان دهنده این است که در این دوره یک دهه ای 46.5 درصد از مساحت استان تحت تاثیر انواع خشکسالی قرار گرفت که میزان آن در حدود 14.4 بسیار شدید ، 7.5 درصد شدید ، حدود 10.3 درصد متوسط و حدود 14.2درصد هم خفیف بوده است.
رئیس مرکز پدافند غیرعامل اداره کل هواشناسی مازندران ادامه داد: در همین دوره 10 ساله حدود 39.7 درصد مساحت استان از لحاظ بارندگی دارای شرایط ترسالی نرمال بود ، حدود 4.4 درصد مساحت استان ترسالی متوسط را تجربه کرد ، حدود 1.2 درصد ترسالی شدید داشت و تنها چهاردهم درصد با ترسالی بسیار شدید مواجه بود.
وی افزود : جمع بندی این اطلاعات بر اساس مناطق جغرافیایی استان هم نشان می دهد که بیشترین خشکسالی های بلندمدت اثرگذار بر منابع آبی زیرزمینی استان مربوط به نوار ساحلی و جلگه ای مرکز و شرق استان و در مرحله دوم متعلق به نواحی کوهستانی غرب استان بوده است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران خشکسالی وزارت نیرو سازمان هواشناسی
پروندهٔ خبری
بحران خشکسالی در ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/236397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است