پیام مازند

آخرين مطالب

بحران، بیخ گوش ناوگان حمل و نقل عمومی مازندران مقالات

بحران، بیخ گوش ناوگان حمل و نقل عمومی مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند- شیوع کرونا و تبعات و خسارت اقتصادی آن در کنار نوسانات فزاینده نرخ ارز و به دنبال آن رشد کم سابقه قیمت کالاها و خدمات در کشور و تورم افسار گسیخته بسیاری از صنایع و ‏مشاغل را تا آستانه ورشکستگی پیش برد و حتی برخی کسب‌وکار را نیز با شکست روبرو کرد اما در این بین، یکی از مشاغلی که متحمل بیشترین خسارت شد، ناوگان حمل و نقل عمومی و بطور ‏ویژه، اتوبوس‎های بین شهری بودند. ارزان‌ترین وسیلۀ حمل‌ونقل مسافر پس از قطار که بیشترین پوشش ‏و جابجایی مسافر در کشور از طریق آن صورت می‌گیرد.

گرچه بخشی از این خسارت و زیان اقتصادی به ‏دلیل شیوع همه‌گیری کرونا و کاهش مسافر و عدم استفاده از این ناوگان عمومی رخ داد، اما بیش از ‏آن، ضرر و زیان فعالان این حوزه نتیجه تورم افسارگسیخته در قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی و عدم ‏تناسب آن با افزایش نرخ کرایه بوده است به طوری که امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس با توجه به بازار انحصاری ‏تولید و محدودیت فروش کارخانه، به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است.

ابراهیم عاطف، مدیر پایانه مسافربری شهرستان تنکابن در گفت‌ و گو با ایسنا ضمن تاکید بر کاهش ‏سرویس ها و تعداد اتوبوس ها در مسیرهای بین‌شهری از مبدا تنکابن، گفت: 90 درصد جابجایی ‏مسافران در پایانه تنکابن برای مقصد تهران است و این در شرایطی است که تعداد اتوبوس و خدمات ما ‏در این خط، از 16 سرویس در سال 1398 به 9 سرویس در سال جاری رسیده و در حال حاضر و با ‏کاهش آمار کرونا در کشور و بازگشت تدریجی به شرایط عادی، دچار مشکل در جابجایی مسافر در ‏روزهای پایان هفته و ایام تعطیل هستیم.‏

وی با اشاره به افزایش مداوم قیمت اتوبوس از سال 1392 و عدم ارائه تسهیلات به مالکان در ‏سال‌های اخیر، یادآور شد: در سال 1392 قیمت هر دستگاه اتوبوس 200 میلیون تومان و تفاوت آن با ‏قیمت خودروی یکسال کارکرد، حدود 30 میلیون تومان بود، اما از سال 1394 و با رشد قیمت‌ها، ‏رفته‌رفته قیمت اتوبوس چندبرابر شد؛ بطوری که در سال 1396 ارزش یک دستگاه اتوبوس ‏به 700 میلیون تومان رسید و پس از آن نیز در سال 1397 به 1.5 میلیارد تومان، در سال 1398 به سه ‏میلیارد تومان، سال 1399 به بیش از پنج میلیارد تومان و امروز به 10 میلیارد تومان رسیده و تفاوت ‏قیمت خودروی یکسال کارکرد با خودروی صفر نیز به 800 میلیون تا یک میلیارد تومان رسیده است.‏

مدیر پایانه تنکابن از کاهش درآمد مالکان اتوبوس علیرغم افزایش قیمت این خودروها یاد و خاطرنشان ‏کرد: با افزایش قیمت اتوبوس، قیمت اقلام مصرفی این خودرو و استهلاک آنها نیز افزایش چند برابری ‏داشته و این فارغ از هزینه‌های معمول شامل حقوق راننده و شاگرد و هزینه سوخت، تعویض روغن و ‏سایر هزینه هاست؛ به عنوان مثال هزینه بیمه شخص ثالث این خودروها، امروز به 12 میلیون تومان، ‏بیمه بدنه بیش از 85 میلیون تومان(برای اتوبوس‌های مدل 98 و بالاتر)، تعویض روغن 4.5 میلیون تومان ‏و هزینۀ خرید یک جفت لاستیک بین 18 تا 28 میلیون تومان است که سبب شده، درآمد یک مالک ‏اتوبوس نسبت به سال 1397 تغییر نکند.‏

عاطف با بیان اینکه از فاصلۀ سال 1397 تا امروز، کرایه اتوبوس تنها 30 درصد افزایش یافته است، از ‏عدم تناسب افزایش آن با تورم یاد کرد و افزود: این افزایش به هیچ عنوان سنخیتی با افزایش بیش از ‏‏300 درصدی قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی آن نداشته و در نتیجه، منطقی است که هر مالک خودرو ‏این سرمایه قابل توجه را در شغل دیگری که مشکلات کمتری دارد، صرف و سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به نامه مکتوب مدیریت پایانه به مالکان اتوبوس در سال 1396 و عدم استفاده از ‏خودروهای بیش از 2 سال کارکرد در پایانه تنکابن، گفت: از شروع همه‌گیری کرونا در اسفند 1398 تا ‏نیمه اول سال 1399، پایانه‌ها عملاً تعطیل یا نیمه‌تعطیل بودند و این موضوع سبب کاهش نیمی از ‏سرویس اتوبوس‌های پایانه تنکابن شد که با این حال نیز، ظرفیت اتوبوس‌ها در سرویس‎های مختلف ‏تکمیل نمی‎‌شد و این موضوع سبب شد تا به دلیل هزینه استهلاک بالا و هزینه نگهداری خودرو، غالب ‏مالکان اتوبوس در شهرستان تنکابن، مانند بسیاری از نقاط کشور اقدام به فروش خودروهای خود کنند ‏که نتیجه آن، کاهش توان ناوگان حمل و نقل اتوبوس‎رانی در مسیرهای بین‎شهری بود.‏

رییس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های اتوبوسرانی غرب مازندران در ‏ادامه به بسته شدن مرزهای زمینی کشور و توقف جابجایی مسافر در مسیرهای آن، بویژه ارمنستان و ‏ترکیه اشاره کرد و یادآور شد: از نیمه دوم سال 1399 و با بسته شدن مرزها که همزمان با بهتر شدن ‏شرایط همه‌گیری در داخل و افزایش استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود، تصمیم گرفتیم جهت ‏جبران سرویس‎های کاهش یافته، خودروهای بلاتکلیف در مسیرهای برون‌مرزی را بصورت ‏جایگزین در تنکابن مورد استفاده قرار دهیم که مؤثر بود، اما با افزایش واکسیناسیون و بازگشت به ‏شرایط عادی و باز شدن مرزهای زمینی، اکنون این خودروها به مسیرهای اصلی خود بازگشتند و ما ‏با ترافیک مسافر و کمبود صندلی و سرویس مواجهیم.

عاطف، از حذف برخی سرویس ‎ها و مسیرها به دلیل کاهش تعداد اتوبوس ها خبرداد و افزود: سرویس ‏هرشب تنکابن به شهر مقدس قم که حدود 10 سال فعال بود، در کنار تعدادی از سرویس‎های روزانه به ‏تهران بطور کامل حذف شده و در چنین شرایطی، نگرانی بابت انتقال مسافر و بحران ازدحام مسافران ‏در ترمینال و بروز مشکلات وجود دارد.‏

وی با تأکید بر اینکه بیشترین جابجایی مسافر در روزهای تعطیل و پرترافیک، با اتوبوس انجام می‎گیرد، ‏تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک شرکت به عنوان تولیدکنندۀ خودروی اتوبوس، بصورت انحصاری و ‏محدود اقدام به تولید و فروش خودرو می‎کند که با توجه به انحصاری بودن توزیع آن، اشخاص عادی قادر ‏به و خرید اتوبوس نیستند و قیمت کارخانه آن نیز با بازار حدود 2 تا سه میلیارد تومان اختلاف ‏دارد؛ متاسفانه برخلاف کامیون و سایر خودروهای سنگین، واردات اتوبوس ممنوع بوده و این بر انحصاری ‏بودن بازار آن افزوده است.‏

مدیر تنها پایانه غرب استان مازندران، از نامه‌نگاری با مسئولین تنکابن و پیش‎بینی شرایط بحرانی آتی یاد و اعلام کرد: این موضوع حتی بصورت حضوری به اطلاع ‏استاندار مازندران نیز رسید، اما راه‌حل اصلی این مشکل، پیگیری مجلس و دولت و بطور ویژه توافق و ‏عقد تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی است که اگر ‏همین امروز مصوب شود، اجرای آن بیش از یکسال یا شاید بیشتر زمان نیاز خواهد داشت، اما راه‌حل ‏کوتاه مدت آن اعطای تسهیلات کم بهره(4 درصد) به مالکان و سرمایه‎گذاران این حوزه است که ‏می‎تواند با اخذ تعهد نسبت به استفاده از تسهیلات در حوزه حمل‎ونقل و خرید اتوبوس باشد.‏

عاطف، بر لزوم پیگیری ویژه این مشکل توسط نمایندگان مجلس یاد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ‏فعالیت در حوزه حمل‎ونقل عمومی، بویژه ناوگان اتوبوس‌رانی بین شهری دلیل و توجیهی جز عشق و ‏علاقه و دغدغه سرمایه‎گذاران آن ندارد، چراکه هم اکنون این پایانه با 3000 مترمربع زیربنا و چند هزار ‏متر زمین، به اندازه یک رستوران بین‎راهی درآمد ندارد، در حالی که در همین شرایط نامناسب ‏اقتصادی، این پایانه 30 پرسنل بیمه‌شده داشته و بطور غیرمستقیم نیز بر اشتغال تعداد بسیاری از ‏مردم منطقه تأثیرگذار است.‏

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای اتوبوسرانی غرب مازندران همچنین با اشاره به محدودیت‎های ‏مسیر تردد در شهرهای غرب مازندران و عدم درآمد ناوگان عمومی از محل جابجایی و حمل بار، گفت: ‏تنها مسیر تردد مسافرانِ تنکابن و چالوس به تهران و سایر نقاط مرکزی کشور، از جاده کندوان است و ‏غالب مسافران علاقه‌ای به طی مسافت از مسیرهای جایگزین ندارند؛ همچنین خودروهای موجود در ‏این مسیر به دلیل شرایط محور کندوان و مطالبۀ عمومی، از نظر کیفیت و سال ساخت، قابل مقایسه ‏با مسیرهای سایر نقاط کشور نیستند؛ مضاف بر اینکه شهرستان تنکابن یک شهر صنعتی و تولیدی یا ‏یک شهر مرزی نیست که رانندگان اتوبوس آن، مثل شهرهای کرمانشاه، اصفهان و بندرعباس از محل ‏بار و جابجایی آن نیز درآمد داشته باشند و به همین دلیل سرمایه‎گذاران این حوزه در تنکابن، به حمایت ‏و کمک بیشتری از سوی مسئولان نیاز دارند.‏
وی با بیان اینکه به دلیل افزایش چند برابری قیمت اتوبوس و اقلام مصرفی آن، تنها حمایت دولت از این ‏بخش می‎تواند جبران کاهش توان ناوگان حمل‎ونقل عمومی را کرده و آن را به شرایط قبل بازگرداند، ‏اظهار کرد: مالکانِ بومی اتوبوس‌های پایانه تنکابن که در سال 1398 اقدام به فروش خودروهای خود ‏کردند، امروز با مبلغ حاصل از فروش 2 دستگاه اتوبوس آن زمان خود، قادر به خرید یک دستگاه خودروی ‏یکسال کارکرد هم نیستند.‏

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/249200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توجه به تبلیغ نوین در عرصه کنونی جنگ نرم ضروری است

توقیف ادوات برداشت کنندگان غیر مجاز شن و ماسه

وضعیت مناسب خزر برای فعالیت‌های دریایی

صید 10 هزار تن ماهی کیلکا در مازندران

مرگ 2 مازندرانی بر اثر گاز گرفتگی

کدام استان ها برف و باران می بارد؟

در مراسم گرامیداشت روز زن در کردستان عنوان شد: سرمشق قرار دادن حضرت زهرا (س) در زندگی زنان امروز، آنان را در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون می دارد

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی تهران: زنان نقش مهمی در جامعه و اقتصاد کشور ایفا می کنند

زنگ خطر شیوع "امیکرون" در مازندران به صدا درآمد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: شرایط «به زیستن» باید برای سالمندان فراهم شود

قالیباف سالروز حماسه 6 بهمن شهر هزارسنگر را تبریک گفت

استاندار مازندران: حماسه ششم بهمن آمل سندی بر وفاداری ملت به آرمان‌های انقلاب است

محموله جدید واکسن آسترازنکا وارد تهران شد

افزودن چندین ردیف به لایحه بودجه شهرداری تهران برای برقی‌سازی وسایل نقلیه

بازدید شهردار منطقه ٧ از کارگاه‌های خطوط ٣ و 6 مترو

بهره‌مندی بیش از 700 شهروند منطقه 19 از خدمات رایگان مشاوره روانشناسی

شناسایی نقاط آبگیر در منطقه 2

رایزنی برای پرداخت تسهیلات بانکی به شرط پرداخت عوارض شهری/احصاء لیست بدهکاران دانه درشت عوارض

گرمخانه بانوان در منطقه 22 پذیرای افراد بی‌سرپناه است

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور

افزایش عجیب صادرات ماهیان سردآبی از مازندران

حریق 9 خودرو و مصدومیت 8 نفر به دلیل آتش‌سوزی گسترده در خیابان پاسدار گمنام

رنگ کرونایی چهار شهر مازندران در کمتر از 48 ساعت زرد شد

توسعه متروی تهران؛ ایستگاه بوستان گفتگو

صبا؛ پیام رسان هنر نیاکان

جامعه دانشگاهی بدنبال محصول فناورانه در حوزه صنعت و کشاورزی باشند

تلاش مسئولان کشتی مازندران برای برگزاری جام‌های بین‌المللی

شهرداری توزیع عادلانه خدمت و کرامت را مدنظر داشته باشد

کولاک در انتظار البرز/خطر ریزش سنگ‌ و بهمن در جاده کرج_چالوس

سرپرست جدید مخابرات مازندران معرفی شد

اختتامیه جشنواره شعر آیینی در دانشگاه پیام نور کرمان

همایش بین الملی حماسه ششم بهمن آمل| بهاری شدن زمستان سال 60

مقاومت آمل مقاومت خرمشهر را در پی داشت

همایش بین‌المللی چهلمین سالروز حماسه مردم آمل برگزار شد

مقاومت مردم آمل در ششم بهمن برگرفته از مقاومت کربلا بود

استکبار جهانی بداند ما به هیچ وجه دست از مبارزه با کفر برنمی‌داریم

اصول نگهداری گیاه آپارتمانی شمعی

حماسه 6 بهمن نشان بصیرت مردم آمل است

همایش بین المللی حماسه 6 بهمن در آمل آغاز شد

از تکدی‌گری مدرن در آرامستان‌ها تا متکدیانی که نرخ تعیین می‌کنند/ 400 هزار تومان کاسبی فقط در 5 دقیقه!

قیمت بیت کوین امروز 5 بهمن‌ماه 1400+ جدول قیمت ارزهای دیجیتال

اردوگاه‌ ماده 42 در استان فارس راه‌اندازی شود/فارس نیازمند 3 دستگاه ایکس ری برای گلوگاه‌ها

رزرو هتل نوشهر با ارزان ترین قیمت، فلای تودی

تحصیل 28 هزار دانش‌آموز در مناطق محروم مازندران

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی برای صنعت ساختمان تولید شد

رکورد 10ساله جوجه‌ریزی در مرغداری‌های مازندران شکسته شد/ شناسایی 485 مورد تخلف تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها

«تغییر اقلیم» در مازندران تهدیدی جدی است/ روزهای یخبندان هر سال کمتر از پارسال!

جلسه طرح اصلاح و کارآمدسازی نظام یارانه ای کشاورزی در بهشهر

فعالیت 735 هزار واحد دامی در ساری/ تولید سالانه 6500 تنی گوشت قرمز

برگزاری جام‌های بین‌المللی موحد و حبیبی در مازندران