پیام مازند

آخرين مطالب

دلدادگی مازندرانی ها به امام حسین (ع)/ جوانان پیشگام هستند مقالات

دلدادگی مازندرانی ها به امام حسین (ع)/ جوانان پیشگام هستند
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   مازندران دیار علویان است یعنی مردمانش زیر سلطه و ظلم بدخواهان اسلام نرفتند و این دینداری در کوچه پس کوچه‌ها، کشت و کار کشاورز مازنی، تعارف سلام و علیک، عروسی‌ها و موسیقی غنی مازندرانی موج می‌زند.
حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) امام رحمت است، دریای بی‌کرانه لطف، محبت، نوازش و صمیمت و یادآوری صحنه عاشورا همیشه برای ما درس‌آموز و شنیدنی است چراکه هیچ حادثه‌ای در تاریخ اسلام همطراز کربلا نداریم و خالص‌ترین انقلاب هم انقلاب کربلاست.
حفظ حریم دین، از دینداری مردم مازندران است.
«علی تقوی دهکلایی» کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در مازندران در گفت‌و با خبرنگار مهر اظهار داشت: مازندران دیار علویان است یعنی مردمانش زیر سلطه و ظلم بدخواهان اسلام نرفتند و این موضوع را حتی در موسیقی مازنی با همه شادی که دارد اما پا خود را فراتر از دینداری نگذاشت؛ می‌توان درک کرد چراکه حفظ حریم دین از دینداری مردم مازندران است.
مازندرانی‌ها در دهه اول محرم سنگ تمام می‌گذارند
وی با اشاره به اینکه در دهه محرم مردم مازندران سنگ تمام می‌گذارند، تصریح کرد: بچه‌های مازندران در فضایی بزرگ شدند که هیچ گاه عزاداری برای امام حسین (ع) را ترک نمی‌کنند و این دلبستگی به عاشورا و کربلا مهمان همیشگی دل‌های مردم دیار علویان است.

پیام مازند

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: تبیین عاشورا در دنیای امروز را باید در کلام حاج قاسم جستجو کرد که گفت «ما ملت امام حسینیم» و اجرای سرود سلام فرمانده نمونه بارز این است که به دشمن بفهمانیم ملت ایران با دین خود مشکلی ندارند.
تقوی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که نسل جدید ما با نسل گذشته دارد و باعث ایجاد فاصله‌هایی شده این است ما زبان نسل جدید را نمی‌دانیم و این موضوع روز به روز فاصله را بیشتر خواهد کرد مگر آنکه با جدیدترین متد روز علما و مروجین در کنار جوانان درصدد تبیین عاشورا و کربلا باشند.
وی گفت: جامعه هدف ما جوانان هستند اما به خاطر مشکلات و درگیری‌های روزمره حاصل از تحریم‌ها، کمی از دنیای واقعی دور ماندند اما قطعاً پیوند گره خورده‌ای در وجودشان نهادینه است که هر زمان نام حسین (ع) آمد لبیک یا حسین سر دادند.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم‌های محرم در گذشته و امروز فرقی نکرده است، افزود ایمان بچه‌های امروز با هر نوع پوششی محکم‌تر است و هیچ بی‌احترامی به دین ندارند.
وی یادآور شد: در دوران 8 سال دفاع مقدس نیز در اوج بمباران دشمن بچه‌های مازندران نوحه‌خوانی و سینه‌زنی را ترک نمی‌کردند و این عشق به حسین در مردم دیار علویان نسل به نسل وجود خواهد داشت.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: متأسفانه مسئولان فرهنگی ما امروز خواب هستند و در این زمینه فعالیت خوبی در کشور انجام نمی‌شود و امروز یک رمان نویس خوب که زندگی حضرت علی اکبر را به صورت رمان مطرح کند تا برای جوان امروز قابل درک‌تر باشد، نیست؛ چراکه در این زمینه کار نشد.
تقوی اظهار کرد: در شرایط کنونی برای مبارزه با دشمنان اسلام تنها چیزی که اثر گذار است جمع شدن زیر پرچم حضرت ابا عبدالله، لبیک به امام حسین (ع) و زیر ظلم نرفتن است.
این کارشناس مذهبی گفت: هر کسی که می‌خواهد عزت اسلام حفظ شود، باید به امام حسین اقتدا کرده و در مجلس ابا عبدالله شرکت کند.
تقوی عنوان کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند پل ارتباطی فرهنگ‌سازی و تبیین عاشورا در دنیای امروز باشد، ارتباط قوی با رسانه است چراکه هر آنچه علما بدانند باید با رسانه برای مردم بازگو شود؛ منبر جای بسیار مقدسی است اما باید قبول کرد امروز چه اندازه کارایی دارد؟ مخاطب امروز با رسانه بیشتر ارتباط داشته و می‌توان با همان رسانه که به نوعی جهاد تبیین است، تاثیرگذارتر عمل کرد.

پیام مازند

وی افزود: اگر موضوع فرهنگ‌سازی را آسیب شناسی کنیم می‌توان گفت باید ذهن جوانان امروز را برای شنیدن معارف دین آماده کرد؛ استفاده از ترفندها و ایده‌های نو در هنر برای فرهنگ‌سازی دین، عاشورا و ائمه قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: رسانه باید در مسیر دین قرار گیرد و با شناسایی مبلغین دین، معارف به روز دین به مردم اطلاع‌رسانی شود.
مردم مازندران هر ساله مشتاقانه و بی‌تابانه برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و خود را خادم الحسین می‌دانند. جوانمردی حضرت امام حسین (ع) زمزمه جوانان مازندرانی در روزها و شب‌های محرم است. عزاداری از هیئت‌های خانگی تا هیئت‌های بزرگ مذهبی در روستاها و شهر همگی دلیل بر عشق به حسین است و ذکر لبیک یا حسین و سلام بر علمدار کربلا قوت قلب مردمان سرزمین همیشه سبز مازندران خواهد بود.
عاشورا از روزگاران کهن تا به فرداها راهش ادامه دارد و جوانان نسل سلیمانی با اقتدار، پیروزمندانه حافظ دین خود هستند؛ ماندگاری روایت‌های کربلا، جهاد تبیین امروز ما است.
کد خبر 5556926

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/263230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد

بیشه خرم‌آباد از بین 8 روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد

حمایت از اجرای طرح نور در قزوین

​تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»/ وحیدی: فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند

صدور 25 هزار جلد سند بنیاد مسکن در دولت سیزدهم

جاده کندوان از طریق آزادراه استان البرز باز است

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس