پیام مازند

آخرين مطالب

شیوع نگران‌کننده دیابت در ایران/دو شهر با بیشترین میزان دیابت و پیش‌ دیابت علمي

شیوع نگران‌کننده دیابت در ایران/دو شهر با بیشترین میزان دیابت و پیش‌ دیابت
  بزرگنمايي:

پیام مازند- دیابت یک بیماری مزمن جدی و قابل پیشگیری است و این بیماری به عنوان یکی از چهار بیماری اصلی غیر واگیر شناخته می‌شود. در دهه‌های گذشته، شیوع دیابت در ایران و سایر کشورها افزایش یافته است.

به‌روز رسانی اطلاعات در مورد شیوع دیابت و پیش‌دیابت، برای تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی خدمات مراقبت بهداشتی، برای پیشگیری و کنترل این بیماری ضروری است. همچنین شواهدی وجود دارد از این‌که آگاهی از دیابت نقش زیادی در اجرای استراتژی‌های پیشگیری از این بیماری دارد و افزایش آگاهی عمومی در مورد دیابت و عوارض آن بسیار مهم است.

با توجه به اهمیت همین موضوع؛ جمعی از پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مطالعه‌ای به بررسی شیوع دیابت و پیش‌دیابت در ایران پرداختند و عوامل خطر اجتماعی و همچنین آگاهی و کنترل دیابت را مورد بررسی قرار دادند.

مطالعات آینده‌نگر اپیدمیولوژیک در ایران با عنوان (PERSIAN) از سال 2014 در سراسر کشور آغاز شده است و هدف از آن بررسی اپیدمیولوژیک بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر و پیشگیری مرتبط با آن است.

در این مطالعه تمام قومیت‌های اصلی ساکن در مناطق جغرافیایی مختلف ایران مورد بررسی قرار می‌گیرند که این امکان را فراهم می‌کند تا طیف گسترده‌ای از عوامل همچون تنوع زیست‌محیطی، سبک زندگی، تفاوت‌های اجتماعی- اقتصادی و ... که ممکن است بر الگوی بیماری‌ها تاثیر بگذارد، مورد ارزیابی قرار گیرند. در این مطالعه 163 هزار و 770 ایرانی 35 تا 70 ساله از 18 منطقه جغرافیایی ایران در سال‌های 2014 تا 2020 بررسی شدند.

برای بررسی شرکت‌کنندگان در این تحقیق، یک پرسش‌نامه جامع شامل 482 پرسش در خصوص اطلاعات جمعیت‌شناختی افراد (شامل جنسیت، سن، منطقه شهری یا روستایی سکونت، وضعیت تاهل، تحصیلات و ...)، میزان درآمد، اطلاعات تن‌سنجی (شامل قد، وزن، دور کمر، دور باسن) و قومیت توسط افراد آموزش‌دیده تکمیل شد. همچنین نمونه خون افراد پس از 12 ساعت ناشتایی، برای اندازه‌گیری قند خون جمع‌آوری شد.

نتایج به‌دست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که در سال‌های 2014 تا 2020 شیوع کلی دیابت 15 درصد و شیوع کلی پیش‌دیابت 25.4 درصد برآورد شده است و نسبت افرادی که دارای دیابت کنترل‌شده هستند، به نسبت کم (41.2 درصد) است.

در سال 2014، شیوع جهانی دیابت 8.5 درصد بوده و این میزان در سال 2017 به 8.8 درصد و در سال 2019 به 9.3 درصد رسیده است. نتایج بررسی‌های این مطالعه حاکی از این است که شیوع دیابت در ایران به طور قابل توجهی بیشتر از تخمین جهانی در دهه‌های گذشته است. پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که اگرچه تخمین بالاتر شیوع دیابت در این مطالعه ممکن است تا حدودی به دلیل محدوده سنی شرکت‌کنندگان باشد، اما نتایج نگران‌کننده است.

یافته‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه حاکی از این بود که بیش از 79 درصد از افراد از دیابت خود آگاه بودند و نسبت آگاهی زنان مبتلا به دیابت از بیماری خود، بیشتر از مردان بود. حدود 41 درصد از بیمارانی که تحت درمان دیابت بودند، قند خون ناشتای کنترل‌شده داشتند و زنان بیشتر از مردان قند خون ناشتای کنترل‌شده داشتند.

در این مطالعه مشخص شد که سن بیشتر، چاقی، نسبت دور کمر به دور باسن و پیشینه قومی خاص، با خطر قابل توجه دیابت و پیش‌دیابت همراه است.

همچنین آگاهی از دیابت در افراد مسن، نسبت دور کمر به دور باسن و همچنین پیشینه قومی خاص به طور قابل‌توجهی با میزان آگاهی بالاتر، مرتبط بودند؛ اما کنترل قند خون بهتری نداشتند. شاخص ثروت و متاهل بودن نیز با نرخ بالاتر آگاهی از دیابت همراه بود، بدون این‌که تاثیری بر کنترل دیابت داشته باشد.

بررسی شیوع دیابت در مناطق مختلف ایران نشان داد که بیشترین شیوع دیابت به ترتیب در یزد (حدود 20.8 درصد) و کم‌ترین شیوع در ارومیه (حدود 8.3 درصد) مشاهده شده است. همچنین بیشترین شیوع پیش‌دیابت در ساری (حدود 42.8 درصد) و کم‌ترین شیوع در فسا (حدود 6.5 درصد) است.

این محققان پیشنهاد می‌کنند که سیستم مراقبت بهداشتی بر کنترل عوامل خطر اجتماعی جمعیت‌شناختی قابل اصلاح در دیابت، به‌ویژه در گروه‌های قومی پرخطر تاکید بیشتری داشته باشد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که شیوع دیابت را در اقوام اصلی ساکن در مناطق جغرافیایی ایران بررسی کرده است. به گفته این محققان این مطالعه محدودیت‌هایی داشته است؛ از جمله این‌که در این مطالعه تشخیص دیابت و پیش‌دیابت بر اساس قند خون ناشتا انجام شده و همچنین بین دیابت نوع یک و نوع دو تمایزی قائل نشده است.

در انجام این تحقیق جمعی از پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، گیلان، شهید صدوقی یزد، تبریز، زاهدان، جندی شاپور اهواز، شیراز، فسا، کردستان، ارومیه، بندرعباس، مازندران، سبزوار، شهرکرد، کرمانشاه، یاسوج، اردبیل، رفسنجان و نیشابور با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان « Nationwide Prevalence of Diabetes and Prediabetes and Associated Risk Factors Among Iranian Adults: Analysis of Data from PERSIAN Cohort Study» در مجله بین‌المللی «Diabetes therapy» منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/270508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود