پیام مازند

آخرين مطالب

گذر از خاطرات تلخ سیل مرزن‌آباد با اراده جهادی دولت گفتگو

گذر از خاطرات تلخ سیل مرزن‌آباد با اراده جهادی دولت
  بزرگنمايي:

پیام مازند- تاریخ دیرین این آب و خاک شاهد وقوع وضعیت‌های اضطراری و بلایای طبیعی بسیاری بوده حوادثی که در اثر رخداد و عملکردهای طبیعی به طور ناگهانی به وجود آمده و خساراتی را به جامعـه انسـانی تحمیل کردند.

یکی از این بلاهای طبیعی سیلی بود که مرداد امسال حال مازندران به ویژه غرب نشینان این دیار را وخیم کرد و به سبب قرار داشتن خانه‌های فرسوده در منطقه مرزن آباد ضررها را دوچندان ساخت.

حدود پنج ماه از حال بد آن روزهای مناطق روستایی مرزن‌آباد گذشت و در این بین اقدامات انجام شده برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده براساس گزارش اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران مطلوب و اعتبارات خوبی در این حوزه تاکنون تخصیص یافته است.

بارندگی‌های سیل آسای تابستان امسال بیش از سه هزار میلیارد تومان به شهرستان های غربی مازندران از جمله رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر و نور خسارت وارد کرده و آورده آب، گل و لای و نخاله سیلاب در هر ثانیه 10 هزار مترمکعب و در مجموع 500 میلیون متر مکعب وارد رودخانه‌های این مناطق شده، در طول چند روز آنقدر بارید تا بسیاری از رودخانه ‌منطقه طغیان کرد که بخشی از رنگ آب دریای مازندران مدت ها به دلیل ورود گِل و لای کِدر شده بود.

با این حال مسئولان ارشد استان به ویژه سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران از جمله مدیرانی بودند که از آغاز بارش تاکنون دغدغه مردم منطقه را داشتند و آنان تصمیم گرفتند به پشت میزنشینی قناعت نکنند و دریک اقدام عملی مدیریت جهادی و میدانی را دربحران ناشی از سیل زدگی به نمایش بگذارند، حسینی پور دروهله نخست چگونگی عرضه مایحتاج اصلی به مصیبت‌دیدگان رابا هدف کاستن دشواری‌های مردم را رصد کرد و سپس خسارت ها به زیر ساخت ها را مورد رسیدگی قرار داد.

اندوه خسارت‌های بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مازندران در آن مقطع به گونه ای بود که مصیبت‌دیدگان در آن مقطع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند و تعدادی از هم استانی‌هایمان هم به واسطه جان باختن 10 نفر از عزیزانشان عزادار بودند، اما آنچه که به عنوان شیوه تازه‌ای از مدیریت جهادی و میدانی به واسطه حضور میدانی سید محمود حسینی پور استاندار و دیگر مسوولان ارشد مازندران در کانون بحران از آن یاد می‌شود، نشان دهنده گره گشا بودن این بازدیدها برای التیام زخم ماتم‌زدگان است.

بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا در آن مقطع زمانی و اکنون از مناطق سیل زده چالوس که بیشترین خسارت ها را در مقایسه با دیگران شهرستان های مازندران به دلیل جاری شدن سیلاب متحمل شد حاکی از بالا بودن سرعت رفع مشکلات زیرساختی در مناطق سیل زده است و مسوولان اجرایی و ستادی استان با مدیریت میدانی استاندار مازندران از لحظات ابتدایی این رویداد تلخ در صحنه امدادرسانی حضور یافتند و اکنون هم در سطح ملی پیگیر جذب اعتبارات ملی هستند.

اسکان موقت، بازگشایی جاده های دسترسی، رسیدگی به حال مصیبت دیدگان و حضور به موقع تیم‌های امداد و نجات در منطقه، نشان از جاافتادن یک رویه در مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی در مازندران دارد و آن الگوی مدیریت جهادی است که برای رسیدگی به آلام مردم زمان و مکان نمی‌شناسد و مسوولان معتقد به آن در کمترین زمان ممکن خود را به مرکز مشکلات مردم رسانده و از نزدیک آن را مدیریت می‌کنند.

جابجایی باسکول و پولادکوه

اکنون با گذشت ماه ها از این سیل در کنار جذب اعتبار 800 میلیارد تومانی مدیریت بحران استانداری مازندران برای بازسازی واحدهای مسکونی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قصد دارد که 2 روستای باسکول و پولادکوه در منطقه مرزن آباد که در جوار رودخانه قرار دارند و احتمال دارد بار دیگر دچار مصیبت شوند را جابجا کند.

در این ارتباط مدیرکل بنیاد مسکن مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کنار بازسازی حدود 200 واحد مسکونی با همراهی مالکان که در سیل مرداد ماه دچار خسارت شدند و در دستور کار قرار گرفته و اعطای تسهیلات 200 میلیون تومانی با برنامه ریزی اصولی در دست انجام است.

علی اصغر آسمانی مقدم ادامه داد: همچنین بنیاد مسکن آمادگی برای جابجایی 2 روستای باسکول و پولادکوه را دارد و اکنون مطالعات کارشناسی برای اجرای این طرح انجام شده و در صورت توافق مالکان، این طرح در منطقه مرزن آباد آغاز خواهد شد.

وی گفت در زمان حاضر هیچ یک از اهالی 16 روستای خسارت دیده ناشی از سیل مرداد ماه بی سرپناه نیستند و امکانات لازم برای اسکان این خانوار ها انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران اضافه کرد: در کنار اجرای طرح های زیرساختی برنامه های مدونی برای ارسال بسته های کمک معیشتی برای اهالی منطقه در دستور کار قرار گرفت و در ماه های گذشته حدود پنج هزار بسته مواد غذایی به ارزش هر بسته یک میلیون تومان به شهروندان مصیت دیده مرزن آبادی اهدا شد.

آسمانی مقدم افزود: برای اهالی روستاهای مرزن آباد که خانه های آنان در سیل مردادماه امسال دچار خسارت شد این آمادگی وجود دارد که با حضور در بنیاد مسکن منطقه نسبت به تکمیل مدارک برای دریافت تسهیلات بازسازی مسکن اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: دولت مردمی سیزدهم به معنای واقعی برای گره گشایی از مصیبت دیدگان در ماه های گذشته اقدام کرد و جمع شدن تمام مشکلات در کمتر از پنج ماه نشان از اراده مسئولان برای گره گشایی از مشکلات اقشار مردم است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت: از شهروندان مرزن آبادی و دیگر نقاط غرب استان که در سیل اخیر دچار خسارت شدند می خواهیم که برای بازسازی واحدهای مسکونی اقدامات لازم را انجام دهند.

تسریع در تزریق اعتبارات

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: تاکنون حدود 90 میلیارد تومان اعتبار با پیگیری های مسئولان استانی از وزارت کشور اخذ شد با این اعتبارات دهها کیلومتر از جاده های دسترسی روستاهای منطقه و همچنین 500 متر از جایگاه های راهبردی و تاسیساتی مرزن آباد بازسازی و ترمیم شد.

حسینعلی محمدی اضافه کرد: همچنین جمع آوری درختان شکسته جنگل بجا مانده از آوار سیل مرزن آباد با همراهی اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر در دست بررسی قرار دارد و با اجرای این طرح به طور حتم اعتبارات این حوزه در اختیار مصیبت دیدگان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین حدود 800 میلیارد تومان اعتباراتی در حوزه مختلف مدیریت بحران برای استان مازندران جذب یا مصوب شد که به طور حتم با این میزان اعتبار می توان روند توسعه مناطق محروم و مصیبت دیده مکازندران ناشی از بلایای طبیعی را از ادوار گذشته تاکنون سامان داد.

به گزارش ایرنا مرور خاطرات این سیل مهیب نشان می دهد به فاصله به طور تقریبی 2 ساعت از وقوع سیل در چالوس و روستاهای این منطقه، گروه‌های امداد و نجات با همراهی استاندار مازندران و فرماندار شهرستان در منطقه حاضر شدند، نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه به فاصله زمانی کمتر از یک‌ساعت از آغاز بارش ها، در محل فرمانداری چالوس برگزار و با تقسیم کار میان مسوولان، فرماندار چالوس موظف به آماده باش و حضور در میدان شد. استاندار مازندران نیز به همراه جمعی از مدیران استان برای بررسی آخرین وضعیت سیل عازم روستاهای مرزن آباد چالوس شد. فرماندار چالوس هم بلافاصله پس از وقوع سیل در مسیر شمالی جاده کندوان حاضر شد و شخصا کنترل شرایط خاص منطقه را به دست گرفت.

تلاش ها برای وصل شدن برق 25 روستای مرزن آباد از همان ساعات ابتدایی با وجود تداوم بارش ها آغاز و و بعد 48 ساعت برق تمامی روستاها وصل شد.

همچنین با سرعت گرفتن اسکان موقت هموطنان سیل زده، مسوولان منطقه برای احداث کانکس‌های مناسب با بنیاد مسکن استان اقدام کردند.

حضور مسوولانه مدیران در میدان دشواری‌های مردم، رویه دولت سیزدهم است و هر گزاره‌ای جز این، بی‌انصافی در حق تلاش‌هایی است که دستکم حادثه طبیعی اخیر در مازندران رخ داده است. در ماه های گذشته از نحوه مدیریت، سیل چالوس با حضور مسوولان استانی روایت های زیادی گفته شد اما این الگوی مدیریتی که با ایده شخص آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی درحال اجراست، تاکنون نتایج ملموس خود را نشان داده و مورد تقدیر مردم هم قرار گرفته است. مدیریتی که رکن ابتدایی آن حضور در میدان و ارتباط مستقیم با مردم، بدون مانیتور، بدون واسطه و بدون از دست دادن زمان است. شیوه مدیریتی که امید مردم به حضور مسوولان در میان خود را قوت می‌بخشد.

پای ریزی این دستاوردها، دستور چهار مرداد ماه امسال رئیس جمهور به استانداران سراسر کشور و وزرا با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها است که از آنان خواست تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی به وزرا، روسای سازمان ها و استانداران سراسر کشور دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل زده در استان خود یا به استان های معین و همجوار امدادرسانی کنند. رئیسی همچنین با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاههای مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/271186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل

زندگی دوباره یک محکوم به قصاص در آمل

کشف 6 دستگاه خودروی سرقتی در بابل

چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان مازندران!

«زنجیره علویان» پویش جدید کاربران فضای مجازی مازندران

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در مسابقات کشتی نونهالان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند