پیام مازند

آخرين مطالب

«کارگو» نمک گیر شد/ بازگشایی گره کور صادرات در آسمان مقالات

«کارگو» نمک گیر شد/ بازگشایی گره کور صادرات در آسمان
  بزرگنمايي:

پیام مازند- آمدن و استقرار کارگو از مطالبات دیرینه بازرگانان و تجار مازندرانی بود تا با بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی، حجم بیشتری از نوبرانه های باغی و محصولات کشاورزی را به آن سوی آب‌ها منتقل کند.

بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان استاندار کارگو به مازندران رسید و در فرودگاه بین المللی ساری فرود آمد و مستقر شد اما پرواز آن در گرو رفع موانع و حمایت زنجیره‌های مختلف تولید تا بازرگانی و صادرات است.

پرواز اولین محموله هوایی باری موسوم به کارگو برای مازندران نقش حیاتی دارد و و با تیک آف و برخاستن این هواپیمای باری، آرزوهای صادراتی مازندران اوج می‌گیرد و می‌توان به اهداف و برنامه‌های ترسیم شده در حوزه صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

امسال میزان تولید مرکبات و کیوی در مازندران حدود سه میلیون تن تخمین زده می‌شود و بنا است با بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل چندوجهی شامل هوایی، زمینی و دریایی میزان صادرات را به دو برابر سال قبل و حدود 500 هزار تن برساند اما نتیجه نشست کارگو و هواپیمای باری طی هفته‌های آینده مشخص می‌شود.

زمان پرواز کارگو نامعلوم و در هاله‌ای از ابهام

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که تلاش و رایزنی فراوانی برای استقرار و فرود هواپیمای باری و کارگو در مازندران داشته است، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زمان پرواز کارگو با خداست، می‌گوید: دولت سهم خود را در زمینه استقرار کارگو انجام داد و حالا نوبت تجار و صادرکنندگان است تا از این ظرفیت استفاده کنند.

«کارگو» نمک گیر شد/ بازگشایی گره کور صادرات در آسمان

وی با بیان اینکه در صورت استقبال تولیدکنندگان و تجار آمادگی برای افزایش پروازهای کارگو وجود دارد، گفت: در صورت نیاز و استقبال تا پنج فروند هواپیمای باری برای انتقال محصولات در استان مستقر می‌شود.

وی از بازرگانان و تولیدکنندگان خواست تا از این فرصت برای انتقال محصولات به بازارهای هدف و صادراتی بهره بگیرند، گفت: سرعت انتقال محصولات با استفاده از هواپیما و حمل و نقل هوایی افزایش می‌یابد و مرکبات زودتر به بازارهای هدف خواهد رسد.

حسینی پور در پاسخ به هزینه و تعرفه صادرات هوایی مرکبات گفت: دولت برای این بخش سوبسید در نظر گرفته و این مشکل با دادن یارانه حل می‌شود.

پاشنه آشیلی به نام سوبسید دولتی / ‬ هزینه دلاری هر کیلو مرکبات

سوبسید و یارانه پاشنه آشیل برای پرواز هواپیمای باری و کارگو در مازندران به شمار می‌رود و با توجه به بالابودن هزینه و تعرفه حمل و نقل، بدون حمایت‌های دولتی و تخصیص یارانه، تاجران و بازرگانان انگیزه‌ای برای صادرات هوایی مرکبات و محصولات نخواهند داشت.

طبق برآوردها هزینه حمل هوایی مرکبات و پرتقال از طریق کارگو یک تا دو دهم دلار تخمین زده می‌شود و این میزان، هزینه‌های سربار تولیدکنندگان و تجار را افزایش می‌دهد و قدرت رقابت آنان را در بازارهای خارجی خواهد گرفت.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تقدیر از حمایت‌های دولت و پیگیری‌های استاندار مازندران در استقرار هواپیمای کارگو، مهمترین مسئله را تعرفه حمل هوایی بار ذکر کرد و گفت: صنعت و معدن باید یارانه برای کاهش هزینه‌های کارگو در نظر گیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر هزینه یک تا دو دهم دلاری هر کیلوگرم محصول مرکبات را سبب افزایش هزینه تمام شده برای رسیدن به بازارهای جهانی دانست و گفت: این هزینه برای تاجر و بازرگان گران تمام می‌شود و قدرت رقابت را خواهد گرفت و دادن یارانه و سوبسید می‌تواند در حمایت از بازرگانان مؤثر باشد.

وی حذف بازگشت تعهدات ارزی برای صادرات مرکبات را از دیگر مطالبات بازرگانان بیان کرد و گفت: اینکه تاجر بخواهد ارز صادراتی را با نرخ روز برگرداند رغبت آنان برای صادرات را از بین می‌برد.

مهاجر با بیان اینکه معافیت 50 درصدی بازگشت تعهدات ارزی مرکبات به مدت چهار ماه مصوب شده است، این مصوبه را در رقابت پذیرکردن تولیدات و افزایش انگیزه بین تجار مؤثر خواند.

مهاجر در عین حال تصریح کرد: کاپیتان هواپیمای باری کارگو نشستی با صمت استان داشته و مقرر است تمهیدات حمایتی به عنوان یارانه حمل در نظر گرفته شود.

تضمینی به نام گواهی ارتقای سلامت

فرایند صادرات محصولات کشاورزی و باغی در مازندران امسال نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است، پس از ناکامی و تجربه شکست و برگشت محموله‌های صادراتی کیوی از کشور هندوستان و سخت گیری های کشورهای مقصد و هدف، تدابیر ویژه ای برای رعایت استانداردهای بهداشتی و قرنطینه‌ای در پیش گرفته شد.

شناسنامه دار شدن باغات و دریافت گواهی ارتقای سلامت به عنوان پیش فرض‌های صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات تعیین شد و صادرکنندگان و باغداران برای صادرات مرکبات ملزم به دریافت این کد شناسایی هستند. در این طرح، فرایند تولید، شیوه تولید، سموم به کارگیری شده، انبارداری، بسته بندی و بازرگانی و صادرات مرکبات توسط کارشناسان کشاورزی و فنی در سامانه‌ای که به این منظور طراحی شده، درج و ثبت می‌شود و مصرف کننده داخلی و خارجی می‌تواند این فرایند را رصد و ارزیابی کند.

ثبت اطلاعات 1300 هکتار از باغات مازندران

علی محمدی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران با اظهار اینکه اتاق اصناف کشاورزی با کمک کارشناسان کشاورزی اقدام به ثبت مشخصات باغات تولیدی و محصولات می‌کنند، افزود: تاکنون بیش از هزار و 300 هکتار از باغات استان برای شناسنامه دار شدن و دریافت گواهی ارتقای سلامت ثبت نام کردند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه برای 250 هکتار از باغات و محصولات استان گواهی ارتقای سلامت صادر و ثبت شده است، تهیه آن را برای صادرات و بازرگانی محصولات لازم دانست و خواستار همکاری باغداران و کشاورزان در این زمینه شد.

شناسایی بازارهای جدید صادراتی مرکبات و کیوی ضرورت شناسنامه دار شدن محصولات برای راهیابی به بازارهای جهانی را الزامی می‌سازد و امسال برخلاف دیگر سال‌ها، چین به مقصد صادراتی مازندران اضافه شد و چشم بادامی‌ها هم طعم شیرین مرکبات مازندران را خواهند کشید.

در حال حاضر روزانه 500 تن مرکبات مازندران به مناطق مختلف کشور ارسال می‌شود و تاکنون نیز مقادیر قابل توجه محموله‌های صادراتی از طریق زمینی و یا دریا به کشورهای مقصد صادر شده است اما با گذشت حدود سه هفته همچنان کارگو در فرودگاه ساری زمینگر و شاید هم نمگ گیر شده است و باغداران و بازرگانان برای پرواز این هواپیمای باری لحظه شماری می‌کنند.

باغداران مازندران که تاکنون ضررهای زیادی به دلیل افت قیمت محصولات و انبارشدن مرکبات متحمل شدند دستان پینه و بسته شأن به آسمان بلند شده تا با اوج گیری صادرات و بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل هوایی، طعم باغداری برایشان شیرین شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/271539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور