پیام مازند

آخرين مطالب

خانه به دوشی سیل زدگان چالوس/وعده های تابستانی در پاییز رنگ نگرفت مقالات

خانه به دوشی سیل زدگان چالوس/وعده های تابستانی در پاییز رنگ نگرفت
  بزرگنمايي:

پیام مازند- برای رسیدن به روستاهای سیل زده مرزن آباد باید از شهر دو ساعتی به سمتی کوهستان‌های بالادست رفت، جایی که که خورشید پشت ابرهایش پنهان شده و آفتاب هم کمتر سراغی از آنان در طول سال می‌گیرد.

جاده‌ای کوهستانی با شیب تند و صعب العبور که گذر آن برای غیربومی‌ها چندان آسان نیست و سیل بردگی جاده و گل لای ناشی از سیلاب تردد را برای اهالی و روستاییان هم سخت کرده است

روستاهای الیت، آلرود، کنس دره و واسپول از جمله روستاهایی هستند که بیش از چهار ماه پیش در تابستان گرم دچار خسارت شدند و با در پیش بودن زمستان سرد و روزهای پایانی پاییز هنوز وعده‌های مسئولان عملی نشده است.

خبری از وعده‌های تابستانی نیست

بانویی که خانه و زندگی خود را در تلاطم سیل خروشان مردادماه از دست داده و اکنون آواره خانه این و آن شده است، می‌گوید: چهار ماه قبل که سیل تمام خانه و زندگی ما را با خود برد، مسئولان وعده‌های دلگرم کننده‌ای برای رفع مشکلات داده بودند و اکنون که چند روز به زمستان مانده از این وعده‌ها خبری نیست.

وی که خود را کبری اسفندیاری معرفی کرد و طی چند ماه گذشته به ناچار به کرج سفر کرده و در خانه برادر و خواهرش سکونت دارد، ادامه داد: هر هفته کار ما مراجعه به بخشداری و فرمانداری است و دست آخر زمان دیگری را برای تحقق وعده‌ها اعلام می‌کنند.

محرومیت در روستاهای سیل زده چالوس و مرزن آباد موج می‌زند و با این حادثه، زنگار نداری و یاس در منطقه پررنگ‌تر شده و اهالی روستاهای سیل زده هم دارایی و هم اراضی و مایملک خود را از دست داده‌اند و روستاییانی که تا دیروز تولیدکننده و خانه دار بودند اینک به مستأجر و کارگر تبدیل شده‌اند.

خانه به دوشی سیل زدگان چالوس/وعده های تابستانی در پاییز رنگ نگرفت

بانوی کهنسال دیگری که همه دارایی او و فرزندش چند رأس گاو بود، افزود: قبل از سیلاب چند رأس گاو و گوسفند داشتیم و اکنون پس از این حادثه، سرمایه‌ای نداریم و تمام اسباب و اثاثیه زندگی را از دست داده‌ایم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه هنوز جای گل ولای ناشی از سیلاب بر در دیوار خانه مخروبه ما پیدا است، افزود: مسئولان زیادی روزهای اولیه سیل برای گرفتن عکس‌های یادگاری آمدند و با اینکه زمستان فرارسیده هنوز خبری از آن همه وعده‌های دل خوش کننده نیست.

وی با بیان اینکه تمام اسباب زندگی اعم از تانکر آب و نفت و غیره را سیل برده است و اکنون در اتاق ترک خورده‌ای با کمبود وسایل گرمایشی روزگار می‌گذرانیم، گفت: شب‌های کوهستان سرد و طاقت فرسا است و از مسئولان تقاضا داریم خانه‌ای برای ما اجاره کنند تا روزهای سرد زمستانی را در آن سر کنیم.

این بانو با اشاره به اینکه نبود سرپناه مناسب سبب کوچ و خالی شدن روستا شده است، افزود: قرار بود ودیعه اجاره به سیل زدگان داده شود که از آن هم خبری نیست و دولت و مسئولان باید به فکر سیل زدگان باشند.

قرار بود ودیعه اجاره به سیل زدگان داده شود که از آن هم خبری نیست و دولت و مسئولان باید به فکر سیل زدگان باشند

مسیر منتهی به روستاهای کنس دره، فشکور، آلرود، دلیر، الیت و غیره کوهستانی و دارای شیب تند است و در هوای سرد پاییزی چهره زمستانی گرفته است و کاهش محسوس دما هفته‌های اخیر، حال و روز روستاییان را سخت‌تر کرده است.

علی درخشیده روستایی سیل زده‌ای با اشاره به تهیه طرح جابجایی روستای در معرض خطر واسپول گفت: قرار است اهالی منطقه به روستای متکارود منتقل شوند و هنوز کارها در مرحله اولیه و ابتدایی است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز مکان‌های اسکان موقت برای خانوارهای سیل زده فراهم نشده است، گفت: قرار بود اجاره بهای ماهانه و ودیعه مسکن داده شود که از آن هم خبری نیست.

وی ادامه داد: روستاییان منطقه با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و سرمای هوا و نبود امکانات شرایط برای آنها را بیش از پیش سخت کرده است که تقاضای رسیدگی عاجل و تأمین امکانات مورد نیاز را داریم.

خانه به دوشی سیل زدگان چالوس/وعده های تابستانی در پاییز رنگ نگرفت

به رغم آنکه تلاش و پیگیری‌های مسئولان برای تأمین نیازها و بهبود زیرساخت‌های در مناطق سیل زده چالوس ادامه دارد اما هنوز سیل زدگان طعم این خدمت را احساس نکرده‌اند، محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید چندباره مسئولان ملی و استانی و شهرستان از مناطق سیل زده گفت: موضوع سیل مرزن آباد را بارها از تریبون مجلس و یا دیدار با رئیس جمهور پیگیری کردیم.

18 خانه خراب شد

وی با بیان اینکه برای حمایت از سیل زدگان تسهیلات بلاعوض و کم بهره ابلاغ شده است، افزود: در سیل مرزن آباد 18 خانه کامل تخریب شد که تصمیمات لازم برای حمایت و ساخت گرفته شده است.

وی ادامه داد: سیل مردادماه به ابنیه، راه‌ها، مزارع کشاورزی و مسکن مردم خسارت زد که دستگاه‌های متولی نظیر بنیاد مسکن و راه شهرسازی پیگیری‌های لازم را در این بخش در دستور کار دارد.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به اینکه اعتبارات سیل اخیر در چالوس به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که در مرحله نخست 68 میلیارد تومان تنخواه و مرحله دوم 90 میلیارد تومان در حال عقد موافقت‌نامه هستیم، افزود: استان مازندران رتبه سوم تخصیص اعتبارات سیل را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران یادآور شد: اعتباری که از محل ماده 16 و 17 از سوی ستاد مدیریت بحران به مازندران اختصاص پیدا کرده است 120 درصد افزایش یافت.

سیل مردادماه سال جاری بیش از پنج هزار و 300 میلیارد تومان به مناطق مختلف مازندران خسارت زد و از این میزان بیش از هزار و 200 میلیارد تومان به شهرستان چالوس آسیب زده بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/271863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است