پیام مازند

آخرين مطالب

مغفول ماندن رویکرد پژوهشی در کشور/6 محصول دستاورد پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد مازندران علمي

مغفول ماندن رویکرد پژوهشی در کشور/6 محصول دستاورد پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد مازندران و واحد ساری با اشاره به محصولات ارائه شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، گفت: نانوژل گیاهی ضد عفونی کننده دست حاوی ژل آلوئه‌ورا و کیتوسان، گلایدر دست پرتاب، آنتی‌فیشینگ درگاه پرداخت، پکیج ژنراتور خورشیدی پرتابل، سنتز نانو آنتی باکتریال گیاهی مورد استفاده در صنایع داروسازی، دستگاه تولید برق با چرخش آهن ربا از جمله محصولات ارائه شده است.
  عباس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهم فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران که با محوریت انجمن‌های علمی دانشجویی انجام شد، اظهار کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مازندران در هفته پژوهش در بخش‌های مختلف مانند توان‌افزایی، توسعه مدیریت دانش و نشرعلم سخنرانی‌های علمی، برگزاری کارگاه‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی، مسابقات علمی، نمایشگاه و همچنین ارسال محصولات در حال تجاری و تجاری سازی شده در نمایشگاه دستاوردهای کشور که در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در هفته پژوهش در تهران(19 الی22 آذرماه1401 ) برگزار شد حضور پررنگی داشت.
وی افزود: مهم‌ترین بازوی اجرایی ما برای پیشبرد اهداف باشگاه در میان دانشجویان، به‌خصوص دانشجویان کاردانی و کارشناسی، انجمن‌های علمی و دانشجویی هستند. اولین چیزی که به‌صورت شبکه بالفعل داریم، همان قالبی است که باعنوان انجمن‌های تخصصی شکل گرفته است.
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و واحد ساری، یادآور شد: 16 محصول اعضا باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جهت شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری به ستاد مرکزی ارسال تا مقدمات آن جهت ارائه در نمایشگاه فراهم شود.
دستاوردهای پژوهشی و فناوری
این مسئول با اشاره به محصولات ارائه شده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، خاطرنشان کرد: نانوژل گیاهی ضد عفونی کننده دست حاوی ژل آلوئه‌ورا و کیتوسان، گلایدر دست پرتاب، آنتی‌فیشینگ درگاه پرداخت، پکیج ژنراتور خورشیدی پرتابل، سنتز نانو آنتی باکتریال گیاهی مورد استفاده در صنایع داروسازی، دستگاه تولید برق با چرخش آهن ربا از جمله محصولات ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش، کار خلّاقانه و سیستماتیکی است که برای افزایش ذخایر دانش انجام می‌شود ادامه داد: در حقیقت پژوهش یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلّاقانه و سازمان‌یافته برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها و رفتارها است .
رضایی استفاده و توسعه پژوهش در هر جامعه‌ای را نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی (پژوهش‌مدار) در آن جامعه دانست و گفت: منظور از رویکرد پژوهشی نگاهی مبتنی بر پژوهش در مقایسه با مسائل گوناگون است .
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و واحد ساری، گفت: در این نوع نگاه پیش از هر تصمیم مهم به یافته‌های پژوهش‌های قبلی که به موضوع تصمیم‌گیری ارتباط دارد توجه می‌شود. بنابراین رویکرد پژوهشی به قشر یا گروه خاصی محدود نشده و زمانی سرچشمه اثر خواهد بود که در سطوح و امور گوناگون جامعه تسری یافته باشد.
مغفول ماندن رویکرد پژوهشی در کشور
رضایی ادامه داد: اگرچه در کشور ما در علوم مختلف پژوهش‌های بسیاری صورت گرفته؛ اما رویکرد پژوهشی در کشور مغفول مانده است.
وی با ابراز عقیده مبنی بر اینکه در زمینه پژوهش باید انگیزه پژوهشگران را بالا ببریم تا بتوانیم نیازهای کشور را رفع کنیم، اظهار کرد: ما در گام نخست باید مشکلات محلی خودمان را بررسی کنیم و برای رفع آن نیز راهکارهای مناسب را ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و انجمن‌ها بهترین جایی است که دانشجویان با تیم‌سازی و خلاقیت ارتباط مؤثر دارند و از این جهت جایگاه مهمی محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر در دنیا ادعای تمدن و ادعای کشور آباد داریم با سابقه تاریخی که همه به آن افتخار می‌کنیم، نباید گذشته خود را نیز فراموش کنیم؛ زیرا ملتی که گذشته‌اش را فراموش کند آینده درخشانی نخواهد داشت.
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و واحد ساری، علم را ابزاری برای پیشرفت دانست و گفت: ارتباط میان صنعت و دانشگاه بسیار حائز اهمیت است لذا وجود شرکت‌های دانش بنیان و خانه خلاق در دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است ارتباط بین صنعت و دانشگاه را هدفمند کند. 
حرکت به سمت حل مسئله کشور
این مسئول ادامه داد: اکنون اتمسفر جو دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر مسئله محوری حرکت می‌کند تا بتواند به سمت حل مسئله کشور حرکت کند .
رضایی تصریح کرد: مسئله‌ای که امروز دانشگاه‌ها باید به آن فکر کنند، این است که نتوانستند محیط بزرگ شدن و ورود جوانان به اجتماع را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید برای ورود به جوانان به جامعه مدل‌های اجتماعی مشخصی ارائه دهد تا در تعلیم و تربیت اجتماعی، به جوانان میدان دهند، گفت: دانشجو باید در سال‌های حضور در دانشگاه آزمون و خطا داشته باشد تا مدیریت را یاد بگیرد.
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و واحد ساری، افزود: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، با ایجاد اتاق فکر نخبگان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در سطوح استادان و دانشجویان به دنبال هم‌افزایی و تبدیل بنیه‌های بالقوه دانشگاهیان به فعالیت‌های بالفعل و ایجاد ارتباط هدفمند این واحد دانشگاهی با صنایع موجود و حرکت طرح‌های پژوهشی به سمت موضوعات مسئله‌ محور در استان مازندران است .
مهم‌ترین موانع پژوهش
این مسئول با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موانع پژوهش، نقص درعوامل توسعه آن است، خاطرنشان کرد: عوامل توسعه پژوهش را می‌توان به سه بخش عوامل سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی تقسیم کرد.
رضایی افزود: منظور از عوامل سخت‌افزاری امکانات فیزیکی و زیرساخت‌های بنیادی از قبیل دستگاه‌ها، آزمایشگاه‌های پیشرفته، امکانات شبکه‌ای و رایانه‌ای است که امکان انجام پژوهش در حوزه‌های مختلف را برای پژوهشگران فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امکانات نرم‌افزاری جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران است که از طریق مجله‌ها و منابع علمی دیگر به‌صورت چاپی یا الکترونیکی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: بخش سوم این مجموعه نیروی انسانی و پژوهشگرانی هستند که با دانش و تلاش خود می‌توانند امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به خدمت گرفته و طرح‌های پژوهشی گوناگون را تدوین و اجرا کنند.
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و واحد ساری، توسعه پژوهش در هر کشور را مبتنی بر گسترش رویکرد پژوهش‌مدار در آموزش آن کشور که از سطح آموزش ابتدایی آغاز شده و تا پایان تحصیلات دانشگاهی استمرار می‌یابد، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، پتانسیل‌های خوبی وجود دارد و بر اساس معیارهای بین‌المللی و علم‌سنجی در رتبه‌های بسیار خوبی قرار دارد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/272747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود