پیام مازند

آخرين مطالب

عجیب ترین داستان های تخیلی از یافته‌های هابل علمي

عجیب ترین داستان های تخیلی از یافته‌های هابل
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در برنامه تلویزیونی علمی تخیلی "گمشده در فضا" که در دهه 1960 پخش می‌شد، خانواده کوچکی از ساکنان احتمالی یک سیاره، از مسیر خود خارج شده و در کهکشان ما گم شدند. اما حالا و با رویت اکتشافات تلسکوپ فضایی هابل، می‌توان گفت که واقعیت به مراتب عجیب‌تر از این داستان‌های افسانه‌ای است. به لطف تلسکوپ هابل، حالا اخترشناسان در مورد تمام خانواده‌های ستاره‌ها و احتمالا منظومه‌های سیاره‌ای آن‌ها اطلاعات فراوانی دارند.
  ما در کهکشان راه شیری، امپراطوری ستاره‌ها، قرار داریم؛ ولی ستاره‌های فراوانی نیز در داخل خوشه‌های غول پیکر با صد‌ها هزار کهکشان سرگردان هستند. این ستاره‌ها از نظر گرانشی به هیچ کهکشانی در یک خوشه متصل نیستند.
در مجموع، درخشش کم نور این ستاره‌های سرگردان، پس‌زمینه‌ای به نام "نور درون خوشه‌ای" را شکل می‌دهد. اولین سرنخ‌ها در این رابطه در سال 1951 به دست آمد و حالا تلسکوپ هابل به سادگی این نور را تشخیص می‌دهد؛ حتی اگر یک ده هزارم درخشش آسمان شب باشد که توسط تلسکوپ‌ها در کره زمین رویت می‌شود.
یافته‌های هابل درباره نور شبح
در خوشه‌های غول‌پیکر که از صد‌ها یا هزاران کهکشان تشکیل شده‌اند، تعداد بی‌شماری ستاره، مانند روح‌های سرگردان واقع شده‌اند که نور شبح گونه‌ای از خود ساطع می‌کنند. این ستاره‌ها از نظر گرانشی به هیچ یک از کهکشان‌ها در خوشه‌ها متصل نیستند.
در این میان، این سوال برای اخترشناسان مطرح است: چگونه ستاره‌ها این‌گونه و تا این حد در سرتاسر خوشه پراکنده شده‌اند؟ نظریه‌های متفاوتی در این رابطه مطرح می‌شود. این احتمال وجود دارد که ستاره‌ها از کهکشان‌های یک خوشه خارج شده باشند و یا اینکه بعد از ادغام کهکشان‌ها به اطراف پرتاب شده باشند و نظریه دیگر این است که این ستاره‌ها در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری یک خوشه در میلیارد‌ها سال قبل، آنجا حضور داشته‌اند.
بررسی اخیر تلسکوپ فضایی هابل ناسا که درباره "نور درون خوشه‌ای" انجام شده، از راز‌های جدیدی پرده برداشته است. مشاهدات جدید تلسکوپ هابل، حاکی از آن است که این ستاره‌ها برای میلیارد‌ها سال در اطراف سرگردان بوده‌اند و محصول فعالیت دینامیکی اخیر در یک خوشه کهکشانی که آن‌ها را از کهکشان‌های معمولی خارج می‌کند، نیستند.
این بررسی شامل تحقیقات برروی 10 خوشه کهکشانی در فاصله 10 میلیارد سال نوری است. این اندازه‌گیری‌ها باید در فضا انجام شود؛ چرا که نور ضعیف درون خوشه‌ای، ده هزار برابر کمتر از آسمان شب است که از روی کره زمین دیده می‌شود.
ستاره‌هایی که در ابتدا آواره بودند
این تحقیقات در عین حال حکایت از آن دارد که شکستگی نور درون خوشه‌ای، نسبت به کل نور موجود در خوشه، در طول بازه زمانی میلیارد‌ها ساله، ثابت مانده است. جیمز جی از دانشگاه یونسئی سئول، دراین باره گفته: «این بدان معناست که این ستاره‌ها در مراحل اولیه شکل‌گیری خوشه، بی‌خانمان و آواره بودند.»
زمانی که یک کهکشان در هنگام چرخش به دور مرکز خوشه و در فضای بین کهکشان‌ها، از میان مواد گازی عبور می‌کند، ستاره‌ها ممکن است از محل تولدشان در کهکشان به بیرون پراکنده شوند.
در جریان این فرآیند، بخشی از گاز و گرد و غبار از کهکشان خارج می‌شود. البته جی برپایه بررسی‌های جدید تلسکوپ هابل، معتقد است که این مکانیزم، علت اصلی تولید ستاره‌های درون خوشه‌ای نیست. به این دلیل که شکستگی نور درون خوشه‌ای، ممکن است با گذر زمان افزایش بیابد؛ البته به شرط آنکه خروجی‌ها نقش اصلی را ایفا کنند. البته این مورد در داده‌های جدید تلسکوپ هابل که شکستگی ثابتی را در طول میلیارد‌ها سال نشان می‌دهد، صدق نمی‌کند.
جی در این رابطه گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم که چه چیزی باعث بی‌خانمان شدن و آوارگی این ستاره‌ها شده است. تئوری‌های فعلی نمی‌توانند نتایج ما را توضیح دهند؛ ولی این اتفاق در جهان اولیه در ابعاد بزرگی رخ داده بوده. در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری، کهکشان‌ها احتمالا بسیار کوچک بوده‌اند و به دلیل ضعف جاذبه گرانشی، به راحتی ستاره‌ها از این کهکشان‌ها خارج می‌شدند.»
ماده تاریک درون خوشه‌ای چیست؟
هیونجین جو از دانشگاه یونسئی کره‌جنوبی معتقد است: «اگر ما بتوانیم منشا ستاره‌های درون خوشه‌ای را کشف کنیم، این به ما کمک خواهد کرد تا تاریخچه شکل‌گیری یک خوشه کهکشانی کامل را متوجه شویم و آن‌ها می‌توانند به‌عنوان ردیاب‌های قابل مشاهده ماده تاریکی که خوشه را در برگرفته، عمل کنند.»
ماده تاریک، در حقیقت داربست نامرئی جهان است که کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشان را کنار هم حفظ می‌کند.
اگر ستاره‌های سرگردان اخیرا از طریق یک بازی پین‌بال در بین کهکشان‌ها تولید می‌شدند، زمان کافی برای پراکندگی در کل میدان گرانشی خوشه را نخواهند داشت و در نتیجه توزیع ماده تاریک خوشه را ردیابی نمی‌کنند. ولی اگر ستاره‌ها در سال‌های ابتدایی در خوشه متولد شده باشند، کاملا در سراسر خوشه پراکنده می‌شوند. این به اخترشناسان این فرصت را می‌دهد تا با استفاده از ستاره‌های سرگردان، نقشه توزیع ماده تاریک در سراسر خوشه را طراحی کنند.
این تکنیکی تازه و مکمل برای روش سنتی نقشه‌برداری از ماده تاریک است که با اندازه‌گیری نحوه منحرف شدن نور از اجسام پس زمینه توسط کل خوشه به خاطر پدیده‌ای به نام عدسی گرانشی انجام می‌شود.
نور درون خوشه‌ای اولین بار چه زمانی رویت شد؟
اولین بار فریتز زویکی، در سال 1951، نور درون خوشه‌ای را در خوشه کهکشانی کما تشخیص داد و یکی از هیجان‌انگیزترین گزارش‌های او دراین راستا، رویت ماده‌هایی درخشان و کم‌نور بین کهکشانی در این خوشه بود.
خوشه کما که شامل دست‌کم هزار کهکشان است، یکی از نزدیکترین خوشه‌ها به کره زمین است که 330 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. به لطف همین خوشه بود که زویکی توانست نور شبح را با تلسکوپ 18 اینچی متوسط تشخیص دهد.
توانایی و حساسیت تلسکوپ جیمز وب ناسا، حالا جستجوی ستاره‌های درون خوشه‌ای در اعماق کیهان را تا حد زیادی گسترش خواهد داد و در نتیجه می‌تواند به حل این معما کمک کند.
تلسکوپ فضایی هابل، پروژه‌ای بین‌المللی و همکاری مشترک بین ناسا و ESA است. مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت مریلند، مدیریت این تلسکوپ را بر عهده دارد و موسسه علمی تلسکوپ فضایی STScI در بالتیمور مریلند، عملیات علمی تلسکوپ هابل و جیمز وب را انجام می‌دهد. STScI توسط انجمن دانشگاه‌ها برای تحقیقات در امور نجوم در واشنگتن اداره شده و در خدمت ناسا است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/276652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور