پیام مازند

آخرين مطالب

جیب‌ها خالی و بازار‌ها شلوغ! / همه چیز هست؛ اما پول نیست مقالات

جیب‌ها خالی و بازار‌ها شلوغ! / همه چیز هست؛ اما پول نیست
  بزرگنمايي:

پیام مازند - اگر چه مراکز خرید و بازار‌ها مملو از جمعیتی است که برای خرید مایحتاج خود مراجعه می‌کنند، اما مردم با وسواس قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و بیشتر به فکر وضعیت اقتصادی‌شان هستند که در بیشتر موارد حضور آن‌ها به تماشا می‌گذرد و در خرید نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از سنت‌های به جا مانده از گذشته، خرید شب عید است.
  ایرانی‌ها خاطرات زیبایی از بازار شب عید در ذهن دارند و هر ساله از اواخر بهمن تا روز اول بهار شاهد خرید‌های عید و شور و شوق در بازار هستیم. اما امسال با سال‌های گذشته کمی تفاوت دارد. نوسانات ارز و افزایش قیمت بی‌رویه برخی کالا‌ها باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.
اگر چه مراکز خرید و بازار‌ها مملو از جمعیتی است که برای خرید مایحتاج خود مراجعه می‌کنند، اما مردم با وسواس قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و بیشتر به فکر وضعیت اقتصادی‌شان هستند که در بیشتر موارد حضور آن‌ها به تماشا می‌گذرد و در خرید نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، این را می‌توان از دست‌های خالی‌شان فهمید.
بازار شب عید امسال در حالیکه کمتر از سه هفته دیگر تا سال جدید فرصت باقیست، از شور و شوق همیشگی محروم است، شاید دلیلش هم گرانی‌ها و صد البته خالی بودن جیب‌های مردم باشد.
مردم امسال برای خرید عید با جیب‌های خالی روانه بازار شده‌اند و بازار رونق چندانی ندارد، مغازه‌ها به جای پول‌های مردم، میهمان نگاه‌های مردم هستند. متاسفانه کمتر کسی پیدا می‌شود که سراغ خرید لباس و کفش و … برود. گرانی‌ها کمرشکن شده و امان مردم را بریده. هر چه هست مردم به دنبال تامین معیشت و مایحتاج روزانه.
همه چیز هست؛ پول نیست
اگر چه قیمت‌ها چندین برابر شده؛ اما مردم از دستمزد‌های کم و پایین بودن قدرت خرید خود بیشتر از گرانی‌ها گلایه دارند. نبود تعادل بین درآمد و قیمت اجناس بیشترین نگرانی را در مردم ایجاد کرده است این را می‌توان از حضور حداکثری در بازار و حداقلی در خرید مشاهده کرد.
از همه مهم‌تر اینکه در میان سبد یا سفره عید خانوار‌های ایرانی، آجیل نقشی پر رنگ ایفاء کرده است. البته تا حدودی با سیگنال‌هایی که از بازار خشکبار در شب یلدا دریافت می‌شد، وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید قابل پیش بینی بود.
کاهش قدرت خرید مردم، به مراتب شدیدتر از میزان کاهش قیمت‌هاست و همین نابرابری، شرایطی را رقم زده است که رضایت توزیع‌کننده و مصرف‌کننده آن‌چنان که باید جلب نشود. با وجود آنکه مسئولان تنظیم بازار خبر از فراوانی عرضه و آرامش قیمت‌ها در بازار می‌دهند، اما بازار اقلام اساسی حرف دیگری برای گفتن دارد.
همه ساله در ایام پایانی سال، اقلام اساسی سبد خانوار دچار نوساناتی می‌شود که این امر دهک‌های ضعیف جامعه را در تامین مایحتاج خود دچار مشکلات می‌کند. این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار خبر از فراوانی عرضه و آرامش بازار می‌دهند.
بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت محصولات پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ طی هفته‌های اخیر دچار التهاباتی شد؛ به طوری که عرضه مرغ و گوشت با نرخ مصوب هم هتوز نتوانسته بازار را به تعادل برساند.
در همین حال سعید محمدی پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان تهران در گفت‌وگویی، با بیان اینکه طرح اقدام مشترک بازرسی با پیشنهاد و دستورالعمل استانداری از شنبه هفته آینده به صورت قطعی شروع می‌شود، اظهار کرد: در این طرح مقرر شده تمام دستگاه‌هایی مثل سازمان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، بسیج اقشار، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی که بعد از اجرای قانون انتزاع وارد عرصه بازرسی شدند، تحت لوای یک مدیریت یعنی استانداری، امکاناتشان را در اختیار بگذارند و به صورت یکپارچه در طرح نوروز و ماه رمضان اقدامات مشترک انجام دهند.
به گفته وی قرار است در این طرح روزانه 120 تیم بازرسی در اقصی نقاط شهر تهران فعال شوند که از تمام کالا‌های اساسی و کالا‌های مورد نیاز ایام پایان سال و ماه رمضان بازرسی می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر علاوه بر کالا‌های اساسی، پوشاک، کفش، آجیل و خشکبار و همچنین مایحتاج ماه رمضان مثل خرما و ... در اولویت بازرسی هستند.

پیام مازند

نظارت بر بازار شب عید از 14 اسفند
همچنین رحیمی، وزیر دادگستری گفت: گشت‌های مشترک تعزیرات و واحد‌های سازمان‌های نظارتی دیگر از 14 اسفندماه امسال در بازار حضور یافته و ضمن بازرسی، به تخلفات در همان محل رسیدگی می‌کنند.
وی عنوان کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور تولیدکنندگان باید قیمت تعیین شده خود را در سامانه 124 ثبت کنند و فقط می‌توانند با دریافت مجوز از سازمان صمت نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام کنند، این سامانه مرجع قیمت‌های صحیح کالا‌ها بوده و باید روند ثبت قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان در آن مورد نظارت قرار گیرد.
وزیر دادگستری اولویت تنظیم بازار را به بخش تامین کالا مربوط دانست و افزود: اگر کالایی وجود نداشته باشد دیگر نظارتی نیز وجود ندارد، اولویت دولت تامین کالا با در نظر گرفتن تولید داخلی است، زمانی که کالایی در داخل کشور تولید می‌شود، باید واردات آن قطع شود، اما تولید داخل نیز باید استاندارد و کیفی باشد، در صورتی که به هر دلیلی تولید داخل تامین کننده نیاز مردم نبود، باید کالا از خارج کشور وارد شود.

پیام مازند

تذکر نماینده مجلس درخصوص ساماندهی بازار شب عید
بر همین اساس، کیومرث سرمدی واله در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری درخصوص ساماندهی بازار شب عید مردم گفت: با توجه به اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم، اطلاع نمایندگان به لحاظ ذخایر کالای اساسی و نحوه نظارت بر بازار باید مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ما می‌پذیریم که بخشی از مشکلات مربوط به نابسامانی در بازار ارز است، ادامه داد: با این حال عمده مشکل مردم مربوط به نظارت بر بازار است، لذا تقاضا داریم وزرای جهاد کشاورزی، صمت و مسئولان سازمان تعزیرات کشوری و سازمان بازرسی به نوعی پای کار بیایند تا بر موضوعاتی نظیر تفاوت قیمت کالاها، میزان ذخایر کالا‌های اساسی و عدالت در توزیع کالا‌ها در سراسر کشور چه به لحاظ میزان کالا‌ها و چه زمانبندی توزیع آن‌ها نظارت داشته باشند.
همیشه ایام عید بهترین فرصت برای خرید مردم و فروش کالا در مغازه‌ها است، اما با وجود نزدیک شدن به سال نو، هنوز نه مردم راضی بودند و نه بازاریان. انگار جای پای رکود به حدی دراقتصاد کشور محکم شده که این روز‌ها حتی خود را برای سال جدید و استقبال از آن آماده می‌کند. اما از مشکلات و گله‌ها که بگذریم، با وجود جیب‌های نه چندان پر مردم، اما اکثر آنان با شور و شوق در خیابان‌های شهر حضور دارند. شوق هیجان قبل عید در چشمان مردم هنوز برق می‌زند. آن‌ها امیدوارند… امیدوار به پایان سختی‌ها و رسیدن بهاری با عطر و بویی تازه.
منبع: اقتصاد خوب

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/346746/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور