پیام مازند

آخرين مطالب

اجماع علمی بر سر علل تورم، گام اول تحقق شعار سال مقالات

اجماع علمی بر سر علل تورم، گام اول تحقق شعار سال
  بزرگنمايي:

پیام مازند -   تورم یک میهمان همیشگی اقتصاد ایران طی 5 دهه اخیر بوده که دیگر به جزئی از اقتصاد ما تبدیل شده و از آن به عنوان یک مولفه اقتصاد ایران یاد می‌شود.
این پدیده هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت به بسط بی‌عدالتی و رشد فاصله طبقاتی و نارضایتی‌های اجتماعی در کشور کمک کرده و سیستم مدیریتی کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.
  تورم نه تنها تبعات اقتصادی و معیشتی برای مردم در پی داشته، بلکه تبعات فرهنگی و اجتماعی زیادی را نیز به همراه دارد، به همین دلیل است که یکی از وعده‌های دولت‌ها و مجلس‌ها طی سنوات گذشته بر مهار تورم استوار بوده و حتی مقام معظم رهبری نیز طی سال‌های گذشته بر مهار تورم و رفع مشکلات معیشتی مردم تاکید کرده‌اند که نمونه بارز آن شعار امسال است که بر رشد تولید و مهار تورم تاکید دارد.
برای تحقق شعار سال باید به یک تحلیل علمی دقیق از مقوله تورم رسید
مدرس دانشگاه‌‌های استان مرکزی در رابطه با راه‌های تحقق شعار سال به خبرنگار فارس در اراک می‌‌گوید: برای تحقق شعار سال باید به یک تحلیل علمی دقیق از مقوله تورم رسید و بر سر آن اجماع علمی شکل بگیرد و به مدیران کشور نسخه‌های واحد اجرائی داده شود نه اینکه با تحلیل‌های غلط سیاست‌زده مسئولان را به اتخاذ تصمیمات غلط و هزینه‌زا سوق داد، لذا در گام اول باید از نگاه تک علتی به مقوله تورم بپرهیزیم.
عباس خسروانی افزود: اگر چه یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم کاهش تورم بوده و در همین راستا طبق اعلام مقامات بانک مرکزی اقداماتی شامل کنترل رشد پایه پولی، کنترل ترازنامه بانک‌ها، افزایش نرخ بهره و ... صورت گرفته اما باز هم شاهد رشد تورم بوده‌ایم به طوری که براساس اعلام مرکز آمار تورم سالانه به بیش از 40 درصد رسیده است.
آمارها رابطه مستقیمی را بین تورم و نقدینگی اثبات نمی‌کند
وی تصریح کرد: یگ نگاهی که امروز در فضای اقتصادی کشور حاکم است، این است که علت اصلی تورم را به رشد نقدینگی گره می‌زنند، در حالی که شواهد علمی و آمارها چنین رابطه مستقیمی را بین تورم و نقدینگی اثبات نمی‌کند.
جامعه شناس استان مرکزی بیان کرد: این نگاه تورم موجود کشور را معلول جاذبه تقاضا می‌داند که ناشی از افزایش نقدینگی در کشور است، به زبان ساده یعنی اینکه در دست مردم پول هست اما متناسب با آن کالا تولید نمی‌شود و این مازاد نقدینگی در مردم جاذبه تقاضا ایجاد می‌کند و چون کالا کم است به گرانی کالاهای موجود منجر می‌شود، از مهمترین پیش فرض‌های این دیدگاه این است که اقتصاد کشور در اشتغال کامل قرار دارد و قبلا کالا با ظرفیت کامل تولید شده و لذا کالای اضافی نیست که به مردم فروخته شود لذا متناسب با افزایش پول در دست مردم، قیمت‌ها هم به خاطر بالارفتن تقاضا و همراهی‌نکردن عرضه رشد پیدا می‌کنند و اصطلاحا گران می‌شوند.
خسروانی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهند که حدود 80 درصد نقدینگی ما سپرده‌های پس‌اندازی یا همان شبه پول است و تنها 20 درصد آن پول است و از همین مقدار سپرده حدود 74 درصد آن مربوط به یک درصد سپرده‌گذاران است، یعنی نقدینگی ما عمدتا شبه پول است و عمده همین شبه پول هم در دست یک اقلیت بسیار محدود است، یعنی این نقدینگی که از آن به عنوان متهم اصلی تورم در کشور از آن یاد می‌شود به طور متناسب در میان مردم توزیع نشده است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی رابطه تولید ناخالص ما و قدرت خرید مردم است که طی چند سال اخیر تولید ناخالص ملی حقیقی ما تقریبا ثابت بوده اما قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و در بخش کارمندی و کارگری هم حقوق و دستمزدها متناسب با تورم افزایش داده نشده است.
بخش زیادی از این نقدینگی‌های به حوزه‌هایی سوق پیدا کرده‌اند که تاثیری در رشد تولید ناخالص ملی ما نداشته است که شاهد آن رشدهای نجومی در بخش‌های زمین و مسکن و خودرو و ارز و ... است
استاد دانشگاه استان مرکزی گفت: سوال اصلی ما باید این باشد که این حدود 80 درصد نقدینگی سپرده‌های پس‌اندازی که حدود 74 درصد آنها به یک درصد سپرده‌گذاران تعلق دارد چگونه در اقتصاد ما اثر می‌گذارندکه به تورم منجر می‌شوند؟ واقعیت این است که بخش زیادی از این نقدینگی‌های به حوزه‌هایی سوق پیدا کرده‌اند که تاثیری در رشد تولید ناخالص ملی ما نداشته است که شاهد آن رشدهای نجومی در بخش‌های زمین و مسکن و خودرو و ارز و ... است.
نقدینگی به سمت سرمای‌گذاری در بخش تولید سوق داده شود
خسروانی افزود: اگر این نقدینگی توسط نهادهای مالی کشور به سمت سرمای‌گذاری در بخش تولید و بخش مولد اقتصادی سوق داده شود به رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی منتهی خواهد شد، اما اگر این نقدینگی به سمت بخش غیر مولد کشور سرازیر شود به کاهش نقدینگی در بخش تولید منجر می‌شود و رکود را به دنبال خواهد داشت که در نهایت به افزایش نرخ تورم منجر می‌شود.
به گزارش فارس هنر سیاستگذاران پولی و مالی کشور در آن است که بتوانند در جهت دهی به جریان‌های سرمایه گذاری و کاهش میزان سودآوری و انگیزه سرمایه گذاری افراد در حوزه‌های غیر مولد و اهمیت افزایش انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید و توسعه کسب و کار، راهکارها و برنامه‌های علمی و خلاقانه ارائه دهند.
منحصر کردن علت تورم به رشد نقدینگی، دادن آدرس غلط به تصمیم‌گیران است
در مواجه با شعار سال منحصر کردن علت تورم به رشد نقدینگی، دادن آدرس غلط به مسئولان و تصمیم‌گیران است که اجرای آنها هزینه‌زا خواهد بود، لذا برای مهار تورم، باید علل واقعی آن را در کشور شناسایی و برطرف کرد، پرداختن و سرگرم شدن به معلول‌های تورم، خود منجر به افسار گسیختگی تورم در کشور منجر خواهد شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/602046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

مطالبه گری مازندرانی ها برای اجرای طرح « نور»

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟

1500 حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد

گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند

همه آمدند/ زنجیره انسانی از گلوگاه تا رامسر در حاشیه خزر

سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران

استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اجرای مرحله چهارم طرح پیشگامان امنیت در مازندران

زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا

زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل مازندران

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

محدودیت‎های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران