پیام مازند

آخرين مطالب

طرح 47 نماینده مجلس :ادامه تحصیل کارکنان دولت مجازی و در ساعت غیراداری باشد سياسي

طرح 47 نماینده مجلس :ادامه تحصیل کارکنان دولت مجازی و در ساعت غیراداری باشد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با امضای 47 نماینده مجلس در جلسه علنی 28 فروردین اعلام وصول شد؛ این طرح برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است.
«طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی» در صورتی تبدیل به قانون می شود که ابتدا در کمیسیون آموزش بررسی شده و سپس به تصویب نمایندگان در صحن علنی برسد و بعد از آن هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.
  در مقدمه این طرح آمده است: « شعار آموزش برای همه افراد، در همه جا و در همه وقت، رسالت آموزش عالی کشور است. در عمل به این شعار، کیفیت نباید فدای کمیت توسعه اموزش عالی شود. در عین حالیکه برای تامین نیروی فنی و تخصصی بخش های صنعتی نیاز به توسعه رشته محل های دانشگاه هایی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد ولی توسعه بی رویه برخی دانشگاه ها و رشته محل ها باعث شده تا برخی از این رشته محل ها داوطلبی برای انتخاب نداشته باشند. براین اساس نیاز هست دانشگاه هایی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای بر روی رشته های کاردانی و کارشناسی متمرکز شده و واحدهای وابسته به این دانشگاه در شهرستان ها مستقر و واحدهای برخی از دانشگاه ها در شهرستان ها تعطیل شود.
برخی دانشگاه ها بجای تمرکز بر روی یک شیوه آموزشی، روی شیوه های مختلفی متمرکز شده اند.در این راستا ضرورت دارد که دانشگاه پیام نور از حالت نیمه حضوری خارج شده و مراکز خود را در شهرستان ها و مراکز استان ها جمع آوری کرده و دوره های خود را بصورت مجازی و غیرحضوری از طریق دفتر مرکزی در تهران برگزار کند. نیاز نیست که این دانشگاه از خود عضو هیئت علمی داشته باشد، بلکه می تواند از ظرفیت اعضای هیئت علمی دیگر دانشگاه ها استفاده کند. نیاز است که محدوده فعالیت این دانشگاه علاوه بر داخل کشور، به خارج از کشور کشیده شده و این دانشگاه در بازارهای بین المللی ورود پیدا کرده و از طریق استادان خود و استفاده از استادان دانشگاه های معتبر و با استفاده از زبان های زنده دنیا نیز دانشجو بپذیرد. این دانشگاه برای برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم خود نیاز به داشتن ساختمان، هیئت علمی و کارمند در استان ها و شهرستان ها ندارد و می‌تواند با انعقاد قرارداد از ظرفیت انسانی و فیزیکی سایر دانشگاه ها استفاده کند.
اگر این تقسیم کار بخوبی انجام شود می توان سایر دانشگاه ها را از ورود به دوره های مجازی و غیرحضوری منع کرد تا برگزاری این دوره ها به صورت انحصاری توسط دانشگاه پیام نور انجام شود. وقتی ظرفیت اضافی در دانشگاه های دولتی داریم چه نیازی به فعالیت دانشگاه های علمی کاربردی دولتی وجود دارد. با این تقسیم کار، ادامه کار دانشگاه های علمی کاربردی دولتی به هیچ وجه توجیهی ندارد و اگر نیازی به ادامه کار این دانشگاه باشد، بخش غیردولتی می تواند این کار را دنبال نماید.
اگر چه نباید کارمندان را از ادامه تحصیل محروم کنیم ولی کارمندان نباید در طول روز به بهانه ادامه تحصیل در دوره های روزانه کار خود را ترک کنند. کارمند اگر می خواهد ادامه تحصیل دهد باید در دوره های مجازی و یا غیر حضوری که کلاس های آن در ساعات غیر اداری تشکیل می شود، ادامه تحصیل دهد. وقتی نیروهای نخبه زیادی پشت نوبت داریم که متقاضی جذب در ادارات هستند، چرا باید برای افراد کم سواد ایجاد رانت کنیم؟ اگر بنا باشد افراد با مدرک پایین در ادارات جذب شوند و با رها کردن کار خود در وقت اداری ادامه تحصیل دهند کار مردم معطل می ماند و افرادی کم سواد در سیستم اداری ماندگار می شوند.
بسیاری از واحدهای آموزش عالی بخصوص واحدهای غیردولتی که بدون داشتن کمترین امکانات به شکل بی رویه توسعه یافته اند باید تعطیل شوند. دانشگاه آزاد اسلامی در سطح وسیعی توسعه یافته و زیان ده شده است. این موضوع موجب شده تا پرداختی به اعضای هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه قابل قبول نباشد.
در دانشگاه های حضوری برخی از کلاس ها ها با تعداد کم دانشجو تشکیل شده و برای آموزش عالی هزینه درست می کند. می توان کسری دانشجو در یک کلاس را از دیگر دانشگاه ها با مجازی کردن درس جذب کرد. برای رفع این اشکالات نیاز به ساماندهی ماموریت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد. این طرح در این راستا تهیه شده است.»
جزییات طرح 7 ماده ای «ساماندهی ماموریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی» به شرح زیر است:
«ماده 1- ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است و این قبیل کارکنان صرفاً مجاز به ادامه تحصیل در دوره های مجازی و غیرحضوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.
تبصره 1: ادامه تحصیل اعضای رسمی هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و فرهنگیان رسمی در شرایط غیراداری در قالب ماموریت تحصیلی سالیانه در دوره های روزانه، شبانه، حضوری، علاوه بر دوره های غیرحضوری و مجازی بلامانع است.
تبصره 2: در صورت اخذ مرخصی اداری سالیانه، ادامه تحصیل در دوره های روزانه برای پرسنل اداری دستگاه های اجرایی ماده 5 قانون مدیرت خدمات کشوری بلامانع است.
ماده 2- فعالیت دانشگاه پیام نور در دوره های روزانه، شبانه، حضوری و نیمه حضوری تعطیل و این دانشگاه صرفاً مجاز به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری به زبان فارسی و زبان های زنده دنیا می باشد.
تبصره 1- فعالیت دانشگاه پیام نور صرفاً در مرکز کشور ادامه پیدا می‌کند.
تبصره 2- کلیه ساختمان ها و امکانات دانشگاه پیام نور به قیمت کارشناسی روز محاسبه و در مراکز استان ها در اختیار دانشگاه فرهنگیان و در شهرستان های غیر از مرکز استان در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ای، یا دانشگاه آزاد اسلامی، و یا دیگر واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم قرار گرفته و قیمت ان در همان سال و یا ساله ای بعدی پس از به روز شدن به این دانشگاه پرداخت خواهد شد.
تبصره 3- نیروی انسانی رسمی و غیر رسمی دانشگاه پیام نور در شهرستان ها اعم از هیئت علمی رسمی و قراردادی و یا نیروی اداری که مازاد بر نیاز این دانشگاه در مرکز کشور است و یا تمایلی به انتقال به پایتخت ندارند باتوجه به تمایل خود افراد با ابلاغ وزارت علوم به یکی از دانشگاه های فنی و حرفه ای و یا دانشگاه های فرهنگیان و یا سایر دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و یا وزارت آموزش و پرورش منتقل می شوند. دانشگاه مقصد بدون هیچ عذری مکلف به پذیرش این افراد است.
تبصره 4- دانشگاه پیام نور با استفاده از هیئت علمی کیفی باقیمانده و جذب هیئت علمی جدید و یا اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه ها، واحد خود در مرکز کشور را به آخرین دست اوردهای فناوری اطلاعات مجهز کرده و اقدام به برگزاری دوره های مجازی و غیرحضوری داخلی وخارجی به زبان فارسی و سایر زبان های دارای متقاضی می کند. هیچ دانشگاهی حق ندارد مانع همکاری اعضای هیئت علمی خود در برگزاری دوره های داخلی و خارج از کشور دانشگاه پیام نور شود. واحدهای تدریس شده توسط اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه ها در دانشگاه پیام نور به عنوان حق التدریس در سقف مجاز محسوب شده و هزینه آن با احتساب یک بالاسری ابلاغی وزارت علوم توسط دانشگاه پیام نور به هیئت علمی و دانشگاه مربوطه پرداخت خواهد شد.
تبصره 5- کلیه واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه فرهنگیان مستقر در شهرستان ها و خارج از کشور و نیز سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مکلفند با تعرفه توافق شده بین دانشگاه پیام نور و این دانشگاه ها و سفارتخانه ها و یا تعرفه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم دانشگاه پیام نور در شهرستان ها وخارج از کشور، قرارداد منعقد نموده و با دانشگاه پیام نور همکاری نمایند.
ماده 3- کلیه مراکز علمی و کاربردی دولتی در داخل و خارج از کشور، تعطیل و امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی این مراکز در شهرستان ها بصورت بلاعوض به دانشگاه های فنی و حرفه ای و یا سایر دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، در آن شهرستان واگذار می‌شود.
ماده 4- دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای اجتناب از هزینه های اضافی و کاهش هزینه واحدهای زیانده، رشته محل های با داوطلب ناکافی را بصورت موقت تعطیل و هیئت علمی این رشته محل ها در شهرستان های زیانده را به واحدهای دیگر با اولویت واحدهای همجوار مامور و یا منتقل کند.
ماده 5- پذیرش دانشجو در دوره های فراگیر و مجازی پیام نور در مقاطع مختلف صرفاً بصورت غیرحضوری و مجازی مجاز بوده و شورای گسترش حق محدودیت پذیرش در این دوره ها را ندارد.
ماده 6- از تاریخ تصویب این قانون، شورای گسترش حق صدور مجوز تاسیس دانشگاه پیام نور و علمی و کاربردی دولتی در هیچ شهرستانی را ندارد. ایجاد مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ها نیز ممنوع است. جابجایی مراکز دانشگاههای غیردولتی از یک شهرستان به شهرستان دیگر بلامانع است. تاسیس مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای و فرهنگیان در شهرستان های واجد شرایط به روال گذشته منعی ندارد.
ماده 7- در صورت نرسیدن دانشجو به حدنصاب در کلاس های حضوری در هرکدام از دانشگاه های مجری دوره های حضوری، با تعریف مجازی درس، کسری دانشجو از سایر دانشگاه ها جذب خواهد شد.
این دانشگاه ها موظند نسبت به اعلام لیست دانشگاه‌های قابل قبول خود برای میزبانی دروس و تبادل دانشجو در دروس مجازی را اعلام کنند.»
اسامی 47 نماینده ای که این طرح را امضا کردند به شرح زیر است:
«جعفر قادری - محسن زنگنه - احمد محرم زاده یخفروزان - غلامحسین کرمی - علیرضا زندیان - جعفر راستی - مهرداد گودرزوندچگینی - شیوا قاسمی پور - یحیی ابراهیمی - حسین جلالی - حمیدرضا حاجی بابایی - قاسم ساعدی - فرهاد طهماسبی - مسلم صالحی - سیدمسعود خاتمی - مجتبی رضاخواه - نصرالله پژمانفر - حسین حق وردی - سید محمدرضا میرتاج الدینی - موسی غضنفرآبادی - علیرضا منادی سفیدان - سیدکریم حسینی - جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی - لطف الله سیاهکلی - محمدمهدی مفتح - ابراهیم عزیزی کرمانشاه - مهدی سعادتی بیشه سری - محمد مهدی زاهدی - عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی - پروین صالحی مبارکه - احمد راستینه هفشجانی - علیرضا سلیمی - روح الله عباسپور - مهدی طغیانی - بهزاد رحیمی - مجتبی ذوالنوری - رجب رحمانی - احسان ارکانی - فاطمه رحمانی - فداحسین مالکی - سید مصطفی آقامیرسلیم - سیدالبرز حسینی - مجید ناصری نژاد - عباس جهانگیرزاده - مجتبی بخشی پور - سید علی یزدی خواه - مجید نصیرائی»

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/684486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع

تعیین تکلیف حدود 1500 حلقه چاه بدون پروانه مازندران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور