پیام مازند

آخرين مطالب

عدالت آموزشی، رسالت محوری دانشگاه پیام نور اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه پیام نور با حضور در برنامه صف اول در خصوص آموزش مجازی و تحصیلات تکمیلی حضوری در این دانشگاه به پرسش ها پاسخ داد.
مجری: ما به ویژه طی دو سه سال گذشته موضوع آموزش مجازی نه فقط در ایران بلکه در دنیا مطرح شد به خاطر بیماری کرونا، اما حوزه دانشگاه پیام نور سالیان دراز بود که پیشقراول آموزش مجازی بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سؤال: بومی گزینی یکی از شاخصه‌های اصلی دانشگاه پیام نور از ابتدا بوده​، چه مقدار ما در این حوزه تدبیر کردیم و موفقیت آمیز بوده برای دانشگاه و برنامه آتی برای بومی گزینی چگونه خواهد بود؟
آقای ابراهیم تقی زاده؛ رئیس دانشگاه پیام نور : همان گونه که مطرح فرمودید، البته در گزارش هم مشاهده کردیم، تعداد مراکز واحد‌های دانشگاه پیام نور، البته در این گزارش مشاهده کردیم 460 مرکز صورت می‌گیرد. این وضعیتی که استقرار واحد‌های دانشگاهی را ما در شهر‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور داریم در راستای همان سیاست عدالت آموزشی بود که آموزش را می‌تواند در نقاط مختلف کشور توزیع کند، خدمات آموزشی را ارائه دهد برای خانواده‌های مختلفی که فرزندانشان امکان تحصیل را در شهر‌های بزرگ و دانشگاه‌های دیگر نداشتند در کنار خانواده می‌بایستی امکان تحصیل را می‌داشتند، گرچه این دانشگاه در سال 1367، استحضار دارید مولود انقلاب اسلامی است و تأسیس شد برای شاغلین کشور که بتوانند تحصیل داشته باشند و ابتدائاً روز‌های آخر هفته بود؛ روز‌های پنجشنبه و جمعه کلاس‌ها برگزار می‌شد. به تدریج بر حسب نیاز جامعه و تقاضامحوری بخشی از اساسنامه دانشگاه دچار تغییر شد. نظام آموزشی دانشگاه‌ها همانطور که در فرمایش خود آقای وزیر و در گزارشی که دیدیم و دانشجویان عزیز، نظام آموزشی؛ نظام آموزشی ترکیبی انتخاب شد به طوری که بتواند در کنار دوره‌های آموزشی از راه دور امکان ارائه کلاس‌ها به صورت نیمه حضوری، رفع اشکال، البته در آزمایشگاه‌ها در دروس عملی، در دوره‌های دکتری دانشگاه پیام نور دوره‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود و این سیاست و تأکید را داشت که بتواند همه افراد در همه نقاط کشور بتوانند امکان تحصیل و بهره مندی را داشته باشند. توزیع و گستره ملی این دانشگاه در سطح کشور این بومی گزینی را ایجاد کرد، به کیفیتی که امروز هر دانشجویی حتی محل آزمون‌های دانشگاه که در هفته آخر آزمون‌های دانشگاه به سر می‌بریم، دانشجویان می‌توانند محل آزمون‌های خود را به دلخواه خود انتخاب کنند؛ در هر جایی آزمون بدهند. چون شیوه آموزشی و آزمون‌های ما به صورت یکپارچه است، متمرکز است، به سبک کنکوری برگزار می‌شود؛ هر آزمونی، به کیفیتی که این آزمون‌ها و سؤالات از طریق مرکز سنجش دانشگاه وارد اتاق‌های قرنطینه می‌شود و در آنجا مورد تکثیر قرار می‌گیرد، لذا وضعیت بومی گزینی را ما در حال حاضر داریم. هر دانشجویی می‌تواند در نزدیکترین شهر و در شهر خودش انتخاب رشته را انجام دهد و مشغول به تحصیل باشد، به همین جهت است که دانشگاه پیام نور شرایط تحصیل را در کنار خانواده‌ها برای همه فراهم کرده که جزو ویژگی‌ها و مزایای این دانشگاه محسوب می‌شود.
سؤال: برای متأهلین هم یک تسهیلات ویژه قائل شدید یا نه؟
آقای تقی زاده: ما هم به صندوق رفاه و هم برای معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم اعلام آمادگی کردیم با توجه به اراضی و عرصه‌ای که دانشگاه در اختیار دارد و برخی از فضا‌ها را برای این که ما آماده سازی کنیم در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای دانشجویان متأهل بتوانیم نسبت به احداث خوابگاه‌های متأهلین اقدام کنیم، در کنار افزایش وام شهریه‌ای که پیش بینی شده بتوانیم نسبت به پیش بینی خوابگاه‌های متأهلین برای دانشجویان ما بتوانیم این شرایط را فراهم کنیم. جزو سیاست‌ها و چشم انداز‌های خود دانشگاه است، اعلام آمادگی هم کردیم و اعلام کردیم که دانشگاه پیام نور گرچه این دانشگاه بومی گزینی است، اما برای دانشجویان متأهل این شرایط ایجاد شود و همان شرایطی که برای سایر دانشگاه‌ها هست برای دانشگاه ما هم بتواند فراهم شود. تأکید و توجه لازم را...
سؤال: نوع آمایش سرزمینی دانشگاه نسبت به استان‌های مختلف چطور است؟ مثلاً ما بعضی از استان‌ها کمتر برخوردارند یا دورتر از مرکز هستند که تجمیعی از دانشگاه‌های مختلف دارند. مثلاً استان سیستان و بلوچستان و... چطور است؟
آقای تقی زاده: ما در تمامی استان‌های کشور در حدود 360 شهر و شهرستان کشور مراکز دانشگاهی ما مستقر هستند. در خیلی از شهر‌ها ما تنها نماینده آموزش عالی هستیم؛ یعنی تنها دانشگاه هستیم در 16 استان مرزی کشور از جمله اشاره درستی فرمودید در استان سیستان و بلوچستان که جمعیت پذیری دانشجویان ما هم به جهت تعصبات خانوادگی که در استان وجود دارد و همچنین رشد جمعیت دانشجویی؛ جزو دانشگاه‌های پرجمعیت دانشجویی ما است در استان سیستان و بلوچستان. تقریباً ما می‌توانیم بگوییم در تمام نقاط مختلف کشور این دانشگاه حضور دارد، شرایط تحصیل را فراهم کرده حتی در برخی از شهر‌ها و جا‌هایی که ممکن است جمعیت دانشجویی اندک پیدا کرده باشد، اما در عین حال به دانشجو اجازه داده شده برای که بتوانند محل آزمون شان را در همان شهرستان انتخاب داشته باشند و از کلاس‌های آنلاین و کلاس‌هایی که به صورت برخط برگزار می‌شود، دانشجویان آن شهرستان بتوانند استفاده کنند که نیازی به تردد و حضور و رفت و آمد را برای دانشجویان نداشته باشند.
سؤال: در تهران وضعیت تان چطور است؟
آقای تقی زاده: ما در تهران قریب 16 مرکز واحد دانشگاهی در خود استان تهران داریم. خود تهران چهار مرکز دانشگاهی ما هست که قریب 40 هزار دانشجو در خود استان تهران در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و مراکز واحد‌های دانشگاهی ما هم عمدتاً در تمام شهر‌های استان تهران حضور دارند و پوشش خدمات دانشجویی را برای دانشجو‌ها دارند، اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی.
سؤال: الآن کل دانشجویانی که هم اکنون مشغول تحصیل در دانشگاه پیام نور هستند چقدر است؟
آقای تقی زاده : آخرین وضعیت ثبت نام شدگان دانشگاه ما در حال حاضر 344 هزار دانشجو است. در حال حاضر دانشجویانی هستند که انتخاب واحد و ثبت نام کردند و در آزمون‌های دانشگاه شرکت می‌کنند. البته آمار تعداد دانشجو‌های ما 360 هزار دانشجو هستند، ولی 344 هزار مشغول به تحصیل هستند که 310 هزار دانشجویان مقطع کارشناسی؛ حدود 90 درصد دانشجویان ما. 10 درصد دانشجویان ما؛ 30 هزار دانشجو، دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و کمتر از نیم درصد یعنی سه دهم درصد دانشجویان ما دانشجویان دوره دکتری هستند که حتی کلاس‌های دکتری در 56 رشته تحصیلی به صورت کاملاً حضوری برگزار می‌شود؛ یعنی 16 جلسه حضوری مطابق سیاست ابلاغی خود وزارت علوم که از این میزان 85 درصد رشته‌های ما؛ رشته‌های علوم انسانی است و 15 درصد سایر رشته‌های ما در رشته‌های علوم پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی و هنر؛ توزیع دانشجویی را ما داریم و حدود 60 درصد دانشجویان ما؛ دانشجویان دختر هستند و 40 درصد دانشجویان ما؛ دانشجویان پسر هستند. خصوصاً این دانشگاه؛ دانشگاه بانوان، خانم‌ها و دخترانی است که در این دانشگاه در کنار خانواده هایشان مشغول تحصیل هستند. شیوه آموزشی و تسهیل پذیری آن به کیفیتی شده که بحمدلله علیرغم کاهش جمعیت دانشجویی که ما در سطح کشور شاهد هستیم، ما حدود 10 درصد رشد دانشجویی را در سال 1401 داشتیم.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/716841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند