کوچکترین سیاره شناخته شده کدام سیاره است؟ مقالات

کوچکترین سیاره شناخته شده کدام سیاره است؟

پیام مازند - طبق اکثر استانداردها، زمین کوچک است و بزرگترین سیاره منظومه شمسی مشتری است و بیش از 1300 سیاره زمینی می‌توانند در داخل آن قرار بگیرند، اما زمین کوچکترین سیاره منظومه شمسی نیست و پس از اینکه پلوتو در سال 2006 بر روی یک سیاره کوتوله فرود آمد، این عنوان به عطارد رسید. اما آیا سیارات کوچکتری وجود دارد؟ اگر چنین است، آیا سیاره‌ای را می‌شناسیم؟
در گزارش وبسایت فضایی سبیس آمده است که شناسایی سیارات فراخورشیدی بسیار کوچک، یا سیاراتی که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند، بسیار دشوار است، اما از بین سیاراتی که دانشمندان کشف کرده اند، کوچکترین آنها Kepler 37-b است که دانشمندان در سال 2013 با استفاده از داده‌های تلسکوپ کپلر کشف کردند.
این سیاره کوچکتر از عطارد و تقریباً به اندازه قمر زمین است.
توماس بارکلی، اخترفیزیکدان در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و اولین نویسنده مقاله سال 2013 که برای اولین بار این سیاره را شناسایی کرد، گفت: ما تعداد نسبتاً زیادی از اجرام به اندازه زمین پیدا کردیم، اما نه خیلی کوچکتر از آن. این چیز عجیبی است.
مانند تمام سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر، Kepler 37-b با استفاده از تکنیکی به نام روش گذر کشف شد. هنگامی که سیارات دور به دور ستاره‌های خود می‌چرخند، از مقابل ستاره‌های خود عبور می‌کنند و باعث کم نور شدن ستاره می‌شوند. در خصوص ستارگان و سیارات موجود در مکان درست نسبت به منظومه شمسی ما، دانشمندان می‌توانند کم نور شدن سیاره را تجزیه و تحلیل کنند و نه تنها وجود سیاره، بلکه برخی از خواص آن، مانند ماده‌ای که از آن ساخته شده، فاصله آن از ستاره و اندازه آن را استنباط کنند.
همانطور که از نامش پیداست این سیاره فراخورشیدی کوچک به دور ستاره کپلر-37 که حدود 209 سال نوری از زمین فاصله دارد، می‌چرخد. Kepler-37 همان نوع کلی ستاره خورشید است، اما کمی کوچکتر و سردتر است.
این سیاره همچنین میزبان سه سیاره دیگر است، اگرچه هیچ کدام به بزرگی کپلر 37-b نیستند. برای تأیید اندازه کپلر-37 و در نتیجه اندازه کپلر 37-b، بارکلی گفت که تیمش از روش اختر لرزه شناسی استفاده کردند، روشی که بر مبنای تجزیه و تحلیل نوسانات درخشندگی طبیعی ستاره عمل می‌کند.
Kepler 37-b سنگی است و بسیار نزدیکتر به ستاره در مقایسه فاصله زمین یا حتی عطارد به خورشید است، بنابراین کپلر 37-b تنها 13.4 روز زمینی طولمی کشد تا به دور ستاره خود بچرخد. احتمالاً سطح بسیار ناهمواری دارد و اتمسفر ندارد..
اما آیا کپلر 37-b واقعا یک سیاره است؟ بارکلی گفت که مطمئناً شبیه هیچ یک از سیارات منظومه شمسی نیست، و در واقع، تعریف سیاره عمدتاً متناسب با منظومه شمسی ما طراحی شده است.
به گفته اتحادیه بین المللی نجوم، یک سیاره باید به دور یک ستاره بچرخد، به اندازه‌ای بزرگ باشد که شکل کروی ایجاد کند، و مدار و ناحیه اطراف آن عاری از هر گونه اجرام با اندازه مشابه باشد.
بارکلی گفت که در مورد سیارات فراخورشیدی، گفتن قطعی آن دشوار است، و ممکن است به ویژه دشوار باشد که بدانیم آیا یک سیاره فراخورشیدی واقعاً در حال پاکسازی زباله‌ها و اجرام با اندازه مشابه از مدار خود است یا خیر.
او گفت: این کار به اندازه کافی بزرگ است و به اندازه کافی جذابیت دارد و این سیاره به اندازه کافی به ستاره خود نزدیک است که بتواند منطقه برخورد را تخلیه کند بنابراین با هر تعریفی مطمئناً سیاره در نظر گرفته می‌شود.
بارکلی گفت که اگرچه Kepler 37-b عنوان "کوچکترین سیاره" را برای بیش از یک دهه حفظ کرده است، اما این عنوان را برای همیشه حفظ نخواهد کرد.
از زمان بازنشستگی تلسکوپ فضایی کپلر در سال 2018، دانشمندان راه‌های جدیدی را برای شناسایی سیارات فراخورشیدی ابداع کرده‌اند، از جمله تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس، که بارکلی دانشمند عملیات آن است.
این تلسکوپ که قرار است تا می 2027 به فضا پرتاب شود، از تکنیکی به نام میکرولنزینگ، نوعی عدسی گرانشی، برای یافتن سیارات فراخورشیدی استفاده خواهد کرد.
رویداد‌های میکرولنز زمانی اتفاق می‌افتند که گرانش ستاره، نور یک ستاره پس‌زمینه دور و نامرتبط را خم می‌کند. اگر هم‌ترازی کامل باشد، ستاره نزدیک‌تر به عنوان عدسی به ستاره پس‌زمینه عمل می‌کند و نور آن را بزرگ‌نمایی می‌کند.
اگر نزدیکترین ستاره یک سیاره داشته باشد، نور حتی بیشتر تقویت می‌شود و دانشمندان می‌توانند ارتفاع دقیق نور را تجزیه و تحلیل کنند تا خواص هر سیاره فراخورشیدی را که به دور ستاره نزدیکتر می‌چرخند، استنباط کنند.
منبع: الیوم السابع

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

اتفاق جالب در رفسنجان: واریز مستقیم پول از کارخانه مس به حساب بازیکنان!

فراخوان پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور