پیام مازند

آخرين مطالب

بوی گرانی‌های راه مدرسه در غرب مازندران مقالات

بوی گرانی‌های راه مدرسه در غرب مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند -  نوسان هزینه های خرید لوازم التحریر، کیف و کفش، پوشاک و ثبت نام در مدارس مقاطع ابتدایی شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد در غرب مازندران نوسان قیمتی بین 2.5 تا 13 میلیون تومان را برای ثبت نام هر دانش آموز در مدارس دولتی تا خصوصی آشکار می کند.
شمیم ماه مهر در حالی به مشام می رسد که بیش از همه نگرانی بابت هزینه های گزاف تحصیل فرزندان دغدغه اصلی خانوارهایی است فرزندانشان برای کسب علم و دانش راهی مدارس می شوند و دیگر چون یکی دو دهه پیش، ماه مهر چندان هم روی مهربانی از خود نشان نمی دهد.
 
تورم افسارگسیخته ای که طی سه سال گذشته در همه زوایای بازار تاخت و تاز کرده حالا تازیانه خود را بر نظام آموزشی تحمیل کرده است.
بررسی میدانی خبرنگار ایسنا در شهرستان های غربی استان مازندران نشان می دهد که هزینه های تحصیل یک دانش آموز در مقاطع ابتدایی از رقمی حدود 2.5 میلیون تومان با ثبت نام در مدارس دولتی شروع شده و تا رقمی بیش از 13 میلیون تومان در مدارس خصوصی و غیر انتفاعی نوسان پیدا می کند.
هرچند این ارقام به طور سالانه و برای یکسال تحصیلی محاسبه می شوند اما هزینه هایی هستند که یا یکباره و یا در چند نوبت اقساطی و نهایتا چندماهه باید پرداخت شوند و گریزی از آن در شروع و یا نیمه نخست سال 1402-1401 تحصیلی نیست.
یکی از مادران تنکابنی که فرزندان دختر و پسر خود را امسال برای مقطع ابتدایی ثبت نام کرده با تشریح قیمت های لوازم التحریر، پوشاک و کیف و کفش در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: لباس فرم مدرسه حدود 400 هزار تومان، کیف و کفش حدود 700 هزار تومان و لوازم التحریر بیش از یک میلیون تومان هزینه برایمان داشته است.
وی با بیان اینکه فرزندان خود را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده است افزود: مدرسه با بیان اینکه رقم دقیق هنوز مشخص نشده است، مبلغ برآوردی ثبت نام یکسال را رقمی حدود 7 میلیون تومان اعلام کرد که فعلا با پرداخت چک در چند نوبت ثبت نام فرزندان انجام شد.
از این مادر درباه سرویس ایاب و ذهاب فرزندانش می پرسم که پاسخ می دهد: چون مدارس بچه ها نزدیک منزل است نیاز به سرویس مدرسه نداریم.
مهدی، پدر دانش آموز دختر کلاس اولی در رامسر است که برای ثبت نام مدرسه فرزندش 8 میلیون تومان پرداخت کرده است. وی در گفت و گو با ایسنا درباره مخارج تحصیلی دخترش گفت: برای لباس فرم مدرسه 500 هزار تومان، کیف و کفش یک میلیون تومان، لوازم التحریر شامل مدادرنگی، جامدادی، مداد، پاکن، تراش، خط کش، چوب خط، جعبه ریاضی، خمیربازی، قمقمه آب، جلد کتاب، لوح و باقی لوازم حدود 3 میلیون تومان هزینه شد.
وی با بیان اینکه خودش فرزندش را به مدرسه برده و بازمی گرداند، درباره هزینه سرویس مدارس در رامسر گفت: سرویس مدرسه تقریبا از ماهی 400 تا 500 هزار تومان هزینه برای خانواده ها دارد.
ع. آقایی، پدر یک دانش آموز کلاس دومی در شهرستان عباس آباد است. وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه فرزندش را به مدرسه دولتی در روستای محل اقامتش فرستاده است، گفت: با پول کتاب و کمک به مدرسه رقمی حدود 300 تا 350 تومان بابت ثبت نام پرداخت کرده ام.
وی درباره مخارج تحصیلی فرزندش گفت: از لباس و کیف و کفش گرفته تا لوازم التحریر با ثبت نام در مدرسه، حدود 2.5 میلیون تومان هزینه تحصیل پسرم شده که بدون احتساب سرویس مدرسه و ثبت نام در مدارس خصوصی است.
آقایی درباره هزینه مدارس خصوصی و غیرانتفاعی که یکی از اقوام وی در آن مشغول است اظهار کرد: در این مدارس که معلم نقاشی و زبان و غیره جداست، دست کم 10 میلیون تومان برای ورود به مدرسه باید هزینه کرد.
خبرنگار ایسنا پای صحبت چند تن دیگر از اهالی شهرستان های غربی استان نیز نشست که جملگی ارقامی مشابه را عنوان کردند که اگر مبالغ سرویس مدارس نیز به هزینه حداکثری محاسبه شده در گزارش اضافه شود، بیشینه پرداختی برای تحصیل یک دانش آموز مقطع ابتدایی در غرب مازندران به بیش از 18 میلیون تومان خواهد رسید و کمترین رنج با محاسبه سرویس مدرسه 7 میلیون تومان خواهد بود.
ایسنا مازندران چند روز گذشته نیز گزارشی با عنوان «از 2 میلیون تا 20 میلیون خرج تحصیل در مازندران؟» منتشر کرده بود که در آن به نوسان قیمت و هزینه تحصیل دانش آموزان در شهرستان های مرکزی استان پرداخته شد.
گفتنی است تا امروز 30 شهریور ماه 1401 هنوز در هیچ کجای استان مازندران نمایشگاه‌ های پاییزه عرضه لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان که پیشتر و قبل از سال 99 دایر بودند و تخفیف‌های 10 تا 30 درصدی ارائه می کردند، برپا نشده است. به نظر می رسد سایه سنگین تورم حالا و با حضور در رژیم تحصیلی کودکان بیش از همیشه در جامعه پدیدارتر و ملموس تر شده باشد.
انتهای پیام

پیام مازند

منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش مازندران آغاز سال تحصیلی لوازم التحریر و نوشت افزار گرانی لوازم التحریر سال تحصیلی 1401 1402 افزایش تورم لوازم التحریر میلیون تومان سرویس مدرسه تومان هزینه ثبت نام دانش آموز کیف و کفش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد 36060906 را به همراه موضوع به شماره 100010022100 پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/266645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است