پیام مازند

آخرين مطالب

اقدام تخریب مخفیانه بنای تاریخی معنوی شیخ کبیر در بابل مقالات

اقدام تخریب مخفیانه بنای تاریخی معنوی شیخ کبیر در بابل
  بزرگنمايي:

پیام مازند -  امام جمعه مسجد مقدس محدثین بابل با اشاره به اینکه بنای تاریخی شیخ کبیر وقفی است؛ اداره اوقاف بابل درنظارت آن کوتاهی کرده است، گفت: متولی این بنا با هماهنگی اوقاف برای کسب درآمد بیشتر با تخریب این بنای باارزش تاریخی قصد ساخت و ساز و احداث آپارتمان دارد. متولی این بنا در گذشته جلسه‌ای با بنده داشته و صراحتا عنوان کرده بود که قصد تخریب بنا و احداث ساختمان به منظورخرید و فروش و درآمدزایی داشته و این منبع درآمدی برای اوقاف و مسجد می‌شود اما بنده به‌ شدت مخالفت کردم.
 
 شیخ کبیر یکی از علمای برجسته و صاحب تالیفات ارزنده در حوزه‌های مختلف علوم بود که در سال 1242 هجری قمری از یک خانواده مذهبی و روحانی در بابل دیده به جهان گشود و در سال 1344 هجری قمری در بابل درگذشت.
خانه تاریخی شیخ کبیر یکی از آثار تاریخی و معنوی باارزش با بیش از 150 سال قدمت در نزدیکی مسجد محدثین در بابل واقع شده است که در سال 1393 به شماره 211 31 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
محله تاریخی طوقداربن بابل، محله‌ای که چندین بنای تاریخی همچون مقبره ملانصیرا و شیخ کبیر، تکیه ملاجعفرا، خانه خلیل‌زاده، خانه شیخ کبیر و خانه کرباسی را در خود جای داده است.
خانه تاریخی شیخ کبیر خانه‌ای که ظهیرالدوله داماد ناصرالدین شاه و حکمران مازندران در درگیری خود با شیخ کبیر نتوانست تکانش دهد خانه‌ای که عده‌ای از طرفداران مشروطه موسوم به برقی‌ها از پس رویارویی با آن و صاحبش برنیامدند اما شنیده‌ها حاکیست بولدوزر شهرداری بابل خود را مهیای نبرد با این بنای تاریخی فرتوت و نیمه جان این شهر کهن کرد که با دخالت ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل و دستور دادستان بابل مبنی بر تخریب نکردن این بنای تاریخی ختم به خیر شد.
در پی درج خبری مبنی بر تخریب مخفیانه بنای تاریخی شیخ کبیر گفت‌وگویی داشتیم با امام جمعه مسجد محدثین و جویای این اقدام شدیم؛ امام جمعه مسجدمقدس محدثین بابل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اداره اوقاف شهرستان بابل به‌عنوان ناظر اهمال کاری داشته و باید پاسخگو باشد، گفت: به محض اطلاع از تخریب مخفیانه بنا تاریخی شیخ کبیر با هماهنگی دادستانی و فرمانداری جلوی تخریب بنا گرفته شد و مقرر شد برای جلوگیری از ریزش بنا با قرار دادن پلاستیک سقف آن را بپوشانند.
عسکر نصیرایی با اشاره به اینکه منتظر حکم دادستانی هستیم، افزود: از متولی این بنا که عامل تخریب بوده شکایت کردیم.
امام جمعه مسجد مقدس محدثین با اشاره به اینکه این بنا وقفی است لذا اداره اوقاف بابل درنظارت آن کوتاهی کرده است، یادآور شد: متولی این بنا با هماهنگی اوقاف برای کسب درآمد با تخریب این بنای باارزش تاریخی قصد ساخت و ساز و احداث آپارتمان داشته است.
وی خاطرنشان کرد: متولی این بنا در گذشته جلسه‌ای با بنده داشته و صراحتا عنوان کرده بود که قصد تخریب بنا و احداث ساختمان به منظورخرید و فروش و درآمدزایی داشته و این منبع درآمدی برای اوقاف و مسجد می‌شود اما بنده به‌ شدت مخالفت کردم.
این مسئول با بیان اینکه میراث فرهنگی از متخلفین شکایت کرده و دارای پرونده هستند، تصریح کرد: سال گذشته در بازدیدی که با حضور متولیان امر و فرماندار وقت (ولیزاده) انجام دادند مقرر شد در این بنا خانه مشروطه به‌عنوان اثرباستانی و موزه احداث شود و مورد قبول همگی قرار گرفت.
وی همچنین عنوان کرد در آن جلسه رئیس اداره اوقاف بابل قول مساعد برای بازسازی این اثر تاریخی را داده بود ولی امروز به‌عنوان ناظر مقصر و باید پاسخگو باشد.
امام جماعت مسجد مقدس محدثین بابل، اظهار کرد: منزل علامه شیخ کبیر رهبر مشروطه مشروعه در استان مازندران و متولی اوقاف در شهرستان بابل است که قدم چند شاه قاجار و رضاخان پهلوی به این منزل رسیده است.
نصیرایی با اشاره به اینکه از تخریب این میراث فرهنگی تعجب نکنید چون بابل در تخریب میراث نامدار و شهره شده است، گفت: آیا ناظر و متولی وقف نمی‌دانند که حفظ و نگهداری وقف از اهم واجبات است؟ آیا نمی‌دانند تا زمانی که قابل استفاده است باید استفاده کرد؟
وی ادامه داد: اگر نمی‌دانند باید از علمای شهر دارالمومنین بپرسند واگر می‌دانند که می‌دانند پس چرا تخریب می‌کنند؟ مگر خودشان با فرماندار وقت برای ایجاد موزه خانه مشروطه برای بازدید به این منزل نیامده بودند؟ پس چرا یکسال برای ابطال ثبت این میراث دوندگی کردند؟ نصیرایی تصریح کرد: چرا باید برای سودمندی و منافع شخصی، ارزش‌های ملی و اسلامی ما به‌راحتی برای سودجویی تخریب شود؟
امام جمعه مسجد مقدس محدثین با اشاره به اینکه همه می‌دانیم که میراث فرهنگی، برای همه مردم ایران و مسلمین است هرچند متولی خاص داشته باشد، یادآور شد: این جرم و خطای عمدی، نابخشودنی است. دادستان بابل باید سریع‌تر ‌اقدام کند و دستور حفظ آن را به طور موقت صادر کند تا بعد به ترمیم و تکمیل آن پرداخته شود؛ زیرا اولین باران زمستانی این ابنیه را نابود می‌کند.
وی همچنین با بیان اینکه نظارت وقف بر عهده اوقاف است و باید پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: ده‌ها میراث فرهنگی در این شهر تخریب شده و مدتی سر و صدا و فراموش می‌شود و خاطیان به مقاصد خود می‌رسند .
به گزارش ایسنا، طی بازدیدی که در سال 1398 از سوی فرماندار بابل، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت، رئیس اداره اوقاف بابل از خانه شیخ کبیر داشتند مقرر شد مرمت این بنای تاریخی ظرف یک هفته آماده و برای بازسازی در اختیار اوقاف بابل قرار گیرد. در همان تاریخ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل نیز عنوان کرد، اوقاف بابل برای بازسازی این بنا تاریخی مشکل اداری یا محدودیت مالی ندارد بلکه منتظر ارائه طرح از سوی میراث فرهنگی است.
این در حالی است که سال 1400 زمزمه تخریب این بنای تاریخی و با ارزش شهرستان بابل به گوش رسید خانه‌ای که قرار بود خانه علما بابل باشد مکان تاریخی که می‌رفت در راستای حفظ شعائر دینی و مذهبی همگام با فعالیت سیاسی شاهد جذب گردشگران و فرهنگ دوستان باشد در آستانه تخریب قرار گرفت.
همچنین از طرفی نگرانی‌ها برای حفظ این آثار ارزشمند تاریخی از باب تامین اعتبار برای خرید یا بازسازی این آثار است که با وجود اظهارات رئیس اداره اوقاف بابل که مدعی شده بود هیچ مشکلی برای بازسازی ندارد با محدودیت جدی در این حوزه مواجه شد. این در حالی است که میراث فرهنگی که متولی حفظ این آثار تاریخی است زمانی می‌تواند از این ثروت ملی حمایت کند که دولت در تخصیص اعتبار به این حوزه نگاه ویژه داشته باشد.
اگرچه رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل در سال 1400 قاطعانه اعلام کرده که اجازه تخریب این بنا داده نخواهد شد اما شاهد تخریب مخفیانه سقف این بنا تاریخی بودیم که اگر به آن توجه نشود به‌زودی این آثار باارزش تاریخی نیز نابود و به دست فراموشی سپرده می‌شود.
قابل ذکر است، این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه با آجر و مصالح ساروج و آهک ساخته شده است، اما تعمیر بخشی از نمای بیرونی این خانه تاریخی با بتن در سال‌های اخیر هم سبب شده تا نمای آن چنان زشت جلوه کند که کسی متوجه تاریخی بودن آن نشود.
با این وصف سقف خانه شیخ کبیر، شیروانی و سفال بام است و زیر سقفش هم چوب به کار رفته است. درب و پنجره این بنا نیز از جنس چوب نماکاری شده و در قالب بناهای دوران قاجاریه است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/272420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رگبار باران، گردوخاک و تگرگ در اغلب مناطق کشور

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نور شمس

تقدیر وزیر کشور از فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای «طرح نور»

اجرای 18 پروژه بااولویت/1200 هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

دستگیری شکارچیان غیرمجاز در 4 شهر مازندران

بازخوردهای خوب از مردم برای اجرای طرح نور

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است