پیام مازند

آخرين مطالب

جدیدترین تحلیل از دست نوشته‌های دانشمند انگلیسی علمي

جدیدترین تحلیل از دست نوشته‌های دانشمند انگلیسی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/اصفهان به تازگی دو برگه دست‌نویس از هنری کاوندیش، دانشمند معروف انگلیسی، توسط پژوهشگران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این دو دست نوشته، جزییات محاسبه انحراف نور ناشی از میدان گرانشی اجرام آسمانی نشان داده می‌شود. پیش از تحلیلی که به تازگی انجام شده، این دو سند، به جز چند خط از یکی از این برگه‌ها، هرگز در جایی منتشر نشده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
هنری کاوندیش (1810-1731)، فیزیکدان انگلیسی بود که در سال 1766 موفق به کشف هیدروژن شد. او اولین کسی بود که به طور دقیق هوا را تجزیه و تحلیل کرد و غلظت اکسیژن را بسیار نزدیک به مقدار پذیرفته شده فعلی گزارش کرد. هنگامی که او تمام اکسیژن و نیتروژن را از یک نمونه هوا حذف کرد، متوجه شد که حدود 8.0 درصد باقیمانده وجود دارد که نمی‌توان آن را طبقه بندی کرد. بعدها این مقدار باقیمانده به‌عنوان عنصر آرگون شناخته شد.
علاوه بر این، در سال 98–1797، آزمایشی توسط هنری کاوندیش (Henry Cavendish)، این فیزیکدان بریتانیایی انجام شد که بعدها با عنوان آزمایش کاوندیش (Cavendish Experiment) شناخته شد. این آزمایش نخستین آزمایشی است که در آن نیروی گرانش بین اجسام در آزمایشگاه محاسبه شد، همچنین به‌عنوان نخستین آزمایشی شناخته می‌شود که در آن مقدار دقیقی برای ثابت گرانش (Gravitational constant) و جرم زمین به دست آمده است.
آزمایش کاوندیش از دو نظر، آزمایشی مهم ارزیابی می‌شود؛ برای اندازه‌گیری چگالی زمین (و در نتیجه جرم آن) و نیز برای اثبات اینکه قانون گرانش نیوتن در مقیاس‌های بسیار کوچک‌تر از منظومه شمسی نیز جواب می‌دهد.
به تازگی دو برگه دست‌نویس از هنری کاوندیش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که در آن‌ها جزییات محاسبه انحراف نور ناشی از میدان گرانشی اجرام آسمانی نشان داده می‌شود. در جایی که کاوندیش نتیجه مطالعات خود را اعلام کرده بود، این دو سند، به جز چند خط از یکی از این برگه‌ها، هرگز منتشر نشده بودند، همین امر باعث ایجاد سوال‌ها و گمان‌هایی شد؛ سوال‌هایی در مورد اینکه چگونه کاوندیش بر پایه محاسباتش فرمول خود را برای زاویه انحراف نور بدست آورده است؟ باید گفت که چنین تردیدهایی برطرف شد و نشان داده شد که بر اساس اسناد موجود، این دانشمند مکانیک نیوتنی و اثرات آن را بر نور مورد بررسی قرار داده است.
تاریخچه تفکر در مورد انحراف نور توسط جاذبه گرانشی اجرام آسمانی به ایزاک نیوتن، فیزیکدان و ریاضی دان معروف برمی‌گردد، اما محاسبات مربوط به آن برای اولین بار توسط Johann Georg von Soldner منتشر شد. در واقع، تنها در زمان‌های اخیر، پس از تایید موفقیت آمیز انحراف نور در میدان گرانشی در سال 1919 بود که کار هنری کاوندیش (1731-1810) شناخته شد.
در سال 1921، یک ستاره شناس سلطنتی به نام Frank Watson Dyson، گزیده‌هایی از چهار یادداشت نجومی کاوندیش را استخراج و آن‌ها را در جلد دوم مقالات علمی کاوندیش (Cavendish"s Scientific Papers) منتشر کرد. با وجود اینکه کاوندیش بر روی نظریه جسمی (Corpuscular theory of light) نور کار می‌کرد، در میان آن نوشته‌ها، مطلبی مربوط به انحراف یک پرتو نور توسط گرانش وجود داشت که مورد توجه قرار گرفت، کمااینکه امکان خم شدن یک پرتو نور توسط یک میدان گرانشی در حال حاضر نیز پدیده‌ای جالب به نظر می‌رسد.
تا به امروز، دست نوشته‌های کاوندیش که متعلق به دوک دوونشایر (Duke of Devonshire) است، در مجموعه‌ای خصوصی در خانه Chatsworth (در انگلستان) نگهداری می‌شود.
تصویر اول دست نوشته این دانشمند است که مطلبی کامل در مورد انحراف نور را نشان می‌دهد. تنها شش سطر اول از این دست نوشته را می‌توان در "Scientific papers"، مجموعه مقالات مربوط به دنباله دارها (comets) یافت.

پیام مازند

و از تصویر دوم می‌توان تمام جزئیات را در مورد چگونگی استنتاج کاوندیش در مورد انحراف نور بدست آورد. در این دست نوشته، کاوندیش سرعتی که یک ذره در نقطه دلخواه از هذلولی دارد را محاسبه کرده است.

پیام مازند

گفتنی است که این یادداشت‌ها بدون تاریخ هستند و کاوندیش در زمان حیات خود هرگز آنها را منتشر نکرده بود. در هر حال این نکته که چگونه او در آن زمان چنین محاسبات دقیقی را در مورد انحراف نور توسط گرانش انجام داده است برای دانشمندان و پژوهشگران موضوعی حائز اهمیت و جالب است.
نتایج این پژوهش در مقاله‌ای با عنوان "Henry Cavendish on Gravitational Deflection of Light" در onlinelibrary در دسترس است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/323254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد