پیام مازند

آخرين مطالب

15 درصد مدارس مازندران نیازمند مقاوم‌سازی است گفتگو

15 درصد مدارس مازندران نیازمند مقاوم‌سازی است
  بزرگنمايي:

پیام مازند -  مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران، با اشاره به اینکه 15درصد از مدارس مازندران نیازمند مقاوم‌سازی است که اعتبار لازم برای آن 90 هزار میلیارد تومان با قیمت مصالح امروز برآورد شده، گفت: قطعا اجرای پروژه‌های این‌چنینی یک شبه محقق نمی‌شود و در گذر زمان کامل خواهد شد. به‌طور کلی بیشتر مدارس مازندران مستحکم بوده و تعدادی نیازمند مقاوم‌سازی، بازسازی و تخریب است.
  نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس امروزه نه دیگر یک نیاز؛ بلکه یک ضرورت به شمار می‌آید، چراکه مدرسه پس از خانواده، مهم‌ترین پایگاه اجتماعی است که چگونه اندیشیدن را به کودک آموزش می‌دهد و توانمندی‌ نسل آینده در آن شکل گرفته؛ هدایت و شکوفا خواهد شد. بهره‌مندی از امنیت آموزشی و رفاهی در فضای امن، سبب بهبود و تسریع روند یادگیری می‌شود. در یک دهه اخیر برخورداری از تجهیزات، سیستم گرمایشی ایمن، فضای آموزشی و ورزشی مناسب و مهم‌تر از همه، ایمن بودن بنا گزینه‌های اصلی والدین برای انتخاب مدرسه و به مثابه ضمانت‌نامه‌ای برای شکوفایی استعدادها و محافظت فرزندان در برابر انواع خطرهای جسمی و جانی بوده‌است. برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های نوسازی، مقاوم‌سازی، بهسازی و تجهیز آموزشی و ورزشی از وظایف اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس است، در گفت‌وگوی پیش رو "مهدی استادیان"، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان مازندران به پرسش‌های ما پیرامون سرانه مدارس مازندران، برنامه‌های اجرایی، اعتبارات نوسازی و تجهیز و مواردی از این دست پاسخ می‌دهد.
  سرانه فضای آموزشی در مازندران به ازای هر دانش‌آموز در استان چه میزان است؟
مهدی استادیان: سرانه استاندارد کشور 39/8 مترمربع است که تنها یک استان در کشور از آن برخوردار است و میانگین آن 2/5 مترمربع اعلام شده، مازندران با 8/4 مترمربع از میانگین کشوری سرانه پایین‌تری دارد. این محاسبه براساس کلاس‌هایی که دانش‌آموز در آن حضور دارد انجام شده و محاسبه براساس کلاس‌های موجود خالی یا پر از دانش‌آموز، این سرانه را به 9/5 مترمربع می‌رساند.
خبرنگار ایسنا: در کدام شهرها و مناطق شرایط بهتری به لحاظ تراکم و برخورداری از فضای مناسب آموزشی داریم؟
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: چند شهرستان ما از تراکم دانش‌آموزی بهتری برخوردارند که شامل ساری، قائم‌شهر، تنکابن، بابل و نکا می‌شود. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما احداث فضای جدید و توسعه فضاهای موجود است.
خبرنگار ایسنا: آیا درخصوص مناطق نیازمند تجهیز و توسعه، شناسایی و طبقه‌بندی لازم انجام شده‌است؟
استادیان: ببینید واقع‌بینانه اینکه تمام مناطق نیازمند تجهیز و نوسازی هستند اما محدودیت اعتبارات پاسخگوی تجهیز کامل نیست و نمی‌توانیم طی یک یا دو سال تمام نیازها را برطرف‌ کنیم. از طرف دیگر در طبقه‌بندی، مدارس به چند دسته تقسیم می‌شوند که نیازهای هر یک متفاوت از دیگری است، به‌عنوان مثال به‌روزرسانی مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها دشوارتر از سایر مدارس است، اما تغییرات به آرامی صورت می‌گیرد و گام‌های خوبی در زمینه تجهیز مدارس فنی و هنرستان‌ها در سال گذشته داشتیم.
خبرنگار ایسنا: تاکنون در تجهیز مدارس چه اقداماتی انجام شد؟
استادیان: در سال گذشته 18 میلیارد تومان خرید تجهیزات هنرستان‌ها را داشتیم که شامل دو پهباد سمپاش برای مدارس آمل و ساری و برای تعداد دیگری از مدارس هم چرخ خیاطی، دستگاه سی‌ان‌سی، دستگاه تراش، ماشین سردوز، ماشین ابزار، تاسیسات و برخی اقلام دیگر برای رشته‌های گرافیک، معماری، مکانیک خودرو، کشاورزی و طراحی دوخت بود. بالغ بر 70 میلیارد تومان نیز خرید اقلام اداری و تجهیزات کلاسی اعم از میز، نیمکت، چاپگر و مانند این‌ها را داشتیم.
با این‌حال باتوجه به رشد تکنولوژی و الزام دسترسی به آن در تمامی سطوح و همچنین تمایل خانواده‌ها به هدایت فرزندان‌شان به رشته‌های مهارتی، هر روز بر میزان نیاز ما در حوزه نوسازی و تجیهز مدارس فنی و هنرستان‌ها اضافه می‌شود و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
خبرنگار ایسنا: درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی بفرمایید چه فعالیتی‌هایی انجام شده و ما چه تعداد مدارس داریم که هنوز از سیستم سنتی و بخاری استفاده می‌کنند؟
سیستم گرمایشی 400 کلاس در استان مازندران به‌روزرسانی شده و نزدیک به 90 درصد استانداردسازی سیستم گرمایشی داشتیم.
تقریبا می‌توان گفت، سیستم گرمایشی تمامی مناطق برخوردار از گاز را به پکیج و موتورخانه به‌روزرسانی شدند، در مناطق فاقد لوله‌کشی گاز نیز مدارس ما به بخاری‌های هرمتیک مجهز شده‌اند، این مدل بخاری اکسیژن لازم را از فضای بیرون می‌گیرد و ایمنی کافی دارد. از دیگر اقدامات انجام‌شده تعویض رادیاتورها و لوله‌کشی‌های فرسوده، جایگزینی موتورخانه یا پکیج برای گرمایش و افزایش ایمنی کلاس‌های درس بوده، والویت نخست ما حذف بخاری‌های نفتی و سپس گازی است که خوشبختانه تعداد کمی از آنها باقی مانده است.
خبرنگار ایسنا: در بحث محرومیت‌زدایی چه عواملی در توزیع متوازن بودجه اثرگذار است؟
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: ببینید محرومیت‌زدایی در تعریف عام به استانداردسازی و تجهیز مدارس مناطق محروم اطلاق می‌شود، به عقیده من باید کمی فراتر نگاه کنیم، در مناطق حاشیه شهر که تراکم دانش‌آموزی بالا و ظرفیت اقتصادی خانواده‌ها محدود است، با نوع دیگری از محرومیت روبه‌رو هستیم که به توسعه و تجهیز نیاز دارند.
به‌طور معمول یک کلاس استاندارد 20 تا 25 دانش‌آموز دارد که در مناطق حاشیه‌ای این تعداد بیشتر است، به عبارتی در برابر کمبود فضا با انفجار دانش‌آموز مواجه هستیم و از سوی دیگر، شرایط اقتصادی خانواده‌های حاشیه‌نشین اجازه ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را نمی‌دهد. بنابراین در بحث محرومیت‌زدایی در کنار بررسی شرایط و نیازهای مناطق محروم، مناطق حاشیه‌ شهری و مشکلات آنها اعم از اقتصاد خانواده تا تراکم جمعیت دانش‌آموزی و موارد مشابه نیز در توزیع بودجه لحاظ می‌شود.
خبرنگار ایسنا: چه میزان بودجه برای محرومیت‌زدایی مدارس مازندران در نظر گرفته‌اید؟
استادیان: 78 میلیارد و 458 میلیون تومان اعتبار محرومیت‌زدایی از منابع ملی برای استان تخصیص یافته که تاکنون نزدیک به 60 میلیارد تومان آن جذب شده‌است. اولویت برنامه‌های ما ساخت مدارس جدید و تسریع و تکمیل پروژه‌ها در مناطق محروم استان و سپس مناطق حاشیه‌نشین است.
خبرنگار ایسنا: چند پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در حال حاضر دارید و درصد پیشرفت هر کدام چقدر بوده‌است؟
استادیان: 130 پروژه آموزشی، تربیتی و ورزشی داریم که 95 درصد آنها در حال اجرا است، در تلاش هستیم تا در هفته دولت بخشی از پروژه‌ها افتتاح شود.
خبرنگار ایسنا: چند درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی در استان داریم؟
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس مازندران: 15درصد از مدارس ما نیازمند مقاوم‌سازی است که اعتبار لازم برای آن 90 هزار میلیارد تومان با قیمت مصالح امروز برآورد شده، قطعا اجرای پروژه‌های این‌چنینی یک شبه محقق نمی‌شود و در گذر زمان کامل خواهد شد. به‌طور کلی بیشتر مدارس مازندران مستحکم بوده و تعدادی نیازمند مقاوم‌سازی، بازسازی و تخریب است.
خبرنگار ایسنا: چه تعداد مدارس کانکسی داریم و آیا برنامه‌ای برای تبدیل این مدارس در آینده دارید؟
استادیان: در مازندران6 تا 7 مدرسه کانکسی مشغول فعالیت هستند و کانکس با بیشتر از 10 دانش‌آموز نداریم. براساس طرح جدید ابلاغی مدارس کانکسی با بیشتر از 10 دانش‌آموز باید جمع‌آوری شوند. کارکرد کانکس برای جمعیت کم یا زمانی که مدرسه‌ای در شرف انحلال است به کار می‌رود.
خبرنگار ایسنا: درباره مشارکت خیّران بفرمایید چه تعداد مدارس خیرساز یا مشارکتی داریم؟
استادیان: در سال گذشته 26 پروژه افتتاح کردیم که بیشتر آنها با مشارکت خیّران تکمیل شدند. در برخی مناطق مانند بابل که تعداد و مشارکت خیّران بیشتر بوده تعداد پروژه‌های اجرایی نیز بیشتر است.
خبرنگار ایسنا: بودجه اعتباری سال جاری برای نوسازی و تجهیز مدارس چه میزان است؟
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران: در سال گذشته اعتبار استانی 100 میلیارد تومان و اعتبار ملی 376 میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به 116 میلیارد تومان اعتبار از منابع استانی و نزدیک به 400 میلیارد تومان از منابع ملی تعیین شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/679134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سنتکام: ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است