پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

دلخوش به باران بهار نباشید/ نشای شالیزارهای تشنه گفتگو

دلخوش به باران بهار نباشید/ نشای شالیزارهای تشنه
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- تحلیل‌های آماری اداره کل هواشناسی مازندران حکایت از آن دارد که دشت‌ها و شالیزارهای مازندران چندان نباید به باران بهاری دلخوش باشند.

 تداوم خشکی و تغییر اقلیم، شرایط استان مازندران را بیش از هر زمان دیگر سخت کرده است، سال‌های دور تصور خشکسالی در استان پر آب مازندران محال و دور از ذهن بود اما اینک خشکسالی به مازندران بیش از هر زمانی دیگر نزدیک شده است.
رد خشکی را بیش از همه جا در دشت‌های گسترده هراز و تجن می‌توان به نظاره نشست، شالیزارهایی که از تشنگی به عطش افتادند و از نفس ایستادند. خشکی دو هزار هکتار از اراضی میاندرود و هفت هزار هکتار در ساری از آثار و تبعات تغییر اقلیم است.
پیش یابی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بهار امسال کمتر از 120 میلی متر باران در مازندران خواهد بارید و باران‌های اولین ماه بهار کام شالیزار را چندان سیراب نکرد. با این حال به رغم همه کم آبی و بی آبی‌ها برخی از شالیکاران موفق شدند مزارع خود را به نشاء برسانند و بیش از 43 هزار هکتار از اراضی نشاء شد.
علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران سطح کل نشاء شالیزارها در مازندران را تاکنون 43 هزار و 824 هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان سطح نشاکاری ارقام محلی 43 هزار و 374 هکتار و ارقام پرمحصول 450 هکتار بوده است.
نشای 43 هزار هکتار شالیزار
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تاکنون از میزان سطوح نشاکاری شده 24 هزار و 306 هکتار به صورت مکانیزه و 19 هزار و 518 هکتار به صورت سنتی نشاکاری شد.
کاهش بارندگی و درپی آن خالی شدن ظرفیت سدها و آب بندان ها ، شرایط را برای کشاورزان مازندران سخت کرده است و کارشناسان ارتقای ظرفیت ذخایر آبی را راهکاری برای تسکین دردهای مازندران بیان می‌کنند.

پیام مازند


مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری با کاهش 971 میلیون مترمکعب منابع آبی روبرو هستیم.
منصور رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال جاری میزان بارندگی و بارش برف کم بوده است، آثار و تبعات آن را قابل توجه دانست و گفت: تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضاها زنگ خطر بحران خشکسالی را به صدا در آورده است و باید برای گذر از این وضعیت و بحران به مدیریت مصرف توجه داشته باشیم.
وی خشکسالی را یک حالت عادی از پدیده اقلیمی یاد کرد و گفت: تداوم کاهش بارندگی سبب خشکسالی می‌شود آن و از سوی دیگر روان آب‌ها و آورده‌ای رودخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد.
وی کاهش ذخایر آب بندان ها و سدها را از دیگر اثرات خشکی برشمرد و گفت: ظرفیت سدهای استان 450 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن خالی است.
ظرفیت سدهای استان 450 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آن خالی است
رضایی توسعه سدها را از این راهکارها برای گذر از بحران خشکسالی و بیان کرد و گفت: باید ظرفیت سدهای استان به یک میلیارد متر مکعب افزایش یابد.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران همچنین با اظهار اینکه در سال جاری با کاهش 29 درصدی بارندگی در استان روبرو بودیم، افزود: این میزان در قسمت غربی 26 درصد، مرکزی 31 درصد و شرق 29 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه میانگین بارندگی 31 ساله در استان میزان بارش را 631 میلیمتر را نشان می‌دهد، ادامه داد: میانگین بارش در سال قبل 304 میلی متر و نصف بوده است.
رضایی آثار خشکسالی را بر آورد رودخانه‌ها قابل توجه دانست و گفت: به رغم کاهش 29 درصدی بارندگی شاهد کاهش 57 درصدی روان آب‌های رودخانه‌ای در استان هستیم.
روان آب‌های 7 رودخانه بزرگ مازندران کاهش یافته است
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت کاهش 89 درصدی روان آب‌های رودخانه تجن را سبب بروز بیشترین تنش ذکر کرد و گفت رواناب‌های 7 رودخانه مهم استان نیز بیش از 500 میلیون مترمکعب است در حالی که طبق آمارهای سالانه این میزان باید بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب باشد.

پیام مازند


وی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره سدهای استان 347 میلیون مترمکعب است، افزود: در حال حاضر ذخایر آب سدها 147 میلیون متر مکعب است و 26 درصد از ظرفیت سد شهید رجایی آبگیری شده است اما اوضاع در سد البرز بهتر است و از ظرفیت 141 میلیون متر مکعب این سد 87 میلیون مترمکعب آب گیری شده است.
تغییراتی در حوزه بارش‌ها، شرایط جوی تغییر و اقلیم سبب تشدید بحران خشکسالی در استان مازندران شده است و از سوی دیگر کاهش آورد رودخانه‌ها زنگ خطر خشکسالی را بیش از پیش طنین انداز کرده است.
کاهش 30 درصدی بارندگی‌ها
حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر افزایش درجه دما، تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را سبب تأثیر گذاشتن بر فرایند تولید دانست و گفت: در سال جاری میزان بارندگی‌ها نسبت به سال قبل حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است و این مسئله سبب کاهش منابع آبی برای فصل کشاورزی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران کاهش آورد رودخانه‌ها و عدم آبگیری کامل مخازن سدها را از دیگر مسائل و دغدغه‌ها بیان کرد و افزود: این مسائل به همراه افزایش دما سبب شد تا آب بنان‌ها نیز آبگیری خوب و مناسبی نداشته باشند.
عنایتی با اظهار اینکه منابع زیرزمینی نیز شرایط مناسبی ندارد، تصریح کرد: به رغم همه مشکلات می‌توان با مدیریت منابع از شرایط و وضعیت خشکسالی عبور کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان در زمینه راندمان آبی در سال‌های اخیر مدیریت خوبی انجام داده‌اند، یادآور شد: استان مازندران همانند سال‌های گذشته پر باران و پر آب نیست و باید از این شرایط استفاده کنیم و با شرایط کنونی و فعلی خود را سازگار و همراه کنیم.
عنایتی بهره گیری از آبیاری تناوبی را راهکاری برای گذر از خشکسالی و بحران دانست و گفت: گیاه برنج در چند مرحله به آب نیاز دارد که باید در این مراحل منابع آبی آن تأمین شود و علاوه بر این بهره گیری از کودهای پتاس برای کاهش تنش‌های آبی از دیگر راهکارها است.
مازندران بیش از 40 درصد برنج کشور را تأمین می‌کند و پیش بینی می‌شود سطح قابل توجهی از مزارع استان در سال جاری دچار تنش آبی شود و برای بررسی این وضعیت قرار است وزیر نیرو به استان سفر کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/683744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم