پیام مازند

آخرين مطالب

ورود پژوهشگاه رویان به عرصه سلول درمانی علمي

ورود پژوهشگاه رویان به عرصه سلول درمانی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در دهه 60 رویان بر اساس نیاز جامعه در درمان ناباروری و با نگاه مدبرانه‌ای شکل گرفت که شاید اگر این نیاز نبود رویانی هم توسط زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی تاسیس نمی‌شد.
عبدالحسین شاهوردی، رئیس این پژوهشگاه گفت: در دهه شصت، دومین گروه بیمارانی که به خارج از کشور برای درمان می‌رفتند، گروه ناباروری و درمان نازایی بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در آن زمان علم درمان ناباروری در دنیا جدید بود و ناباروری هم در آن مقطع به عنوان یک نقص و بیماری شناخته می‌شد. این موضوع یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها بود. به ویژه دغدغه‌ای که با فرهنگ مشرق زمین همخوانی نداشت و این زندگی افراد را تحت الشعاع قرار می‌داد.
وی افزود: بسیاری از افراد حاضرند در زندگیشان برای درمان نازایی هزینه‌هایی بپردازند تا چراغ خانه روشن شود و احساس می‌کنند که آینده عمرشان با حضور بچه‌ها استمرار پیدا می‌کند و به همین دلیل هزینه‌های زیادی را در این راستا صرف می‌کنند.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با توجه به برگزاری دومین کنگره‌ای که در زمینه زنان و ناباروری با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران برگزار شده بود و فعالیت‌های اجرایی که در این کنگره عهده دار بود، وارد این عرصه شد و احساس نیاز کرد. بنابراین با شناختی که نسبت به جامعه هدف پیدا کرد و از آن طرف اطلاع و شناختی که نسبت به جامعه علمی داشت، در این عرصه ورود پیدا کرد.
او گفت: در آن زمان سعید کاظمی آشتیانی مسئولیت بخش تحقیقات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران را عهده دار بود و با یک انرژی خاص در بحث زمین، ساختمان، تجهیزات و هم تربیت نیروی انسانی با تعلق خاطر و نگاهی مثبت این مسئله را دنبال کرد. این در حالی بود که همه اعضای هیئت رئیسه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و همچنین همکارانمان در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی حامی این جریان بودند که این کار تحقق پیدا کند.
وی ادامه داد: از دوراندیشی کاظمی این بود که به دلیل تسریع در کار با طرح دو موضوع در دفتر مقام معظم رهبری و اشاره به ضرورت این کار با توجه به مشکلاتی که در خانواده‌های ایرانی برای سفر به خارج به وجود می‌آمد و مسائل فرهنگی که به این مسئله حاکم می‌شدند، دفتر مقام معظم رهبری و شخص رهبر در این عرصه هم حمایت‌های مالی و هم حمایت‌های معنوی به خرج دادند و در خرداد 1370 چراغ این مجموعه روشن شد. البته مقدمات این کار در سال 1369 به صورت غیر رسمی شروع شد و پژوهشگاه رسما در 8 خرداد 1370 با حضور وزیر وقت کارش را شروع کرد.
آموزش و پژوهش دو بال خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان
او ادامه داد: اما نکته‌ای که باعث شد رویان به جایگاه خاصی برسد، همان نگاه ابتدایی یعنی توجه به آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی است که آموزش و پژوهش به عنوان بال‌های خدمات تخصصی در نظر گرفته شدند و با همان نگاه و رویکرد کار دنبال شد و خدا را شکر می‌کنیم هنوز هم شاهد این هستیم که آن نگاه و آن همت سال هفتاد در قالب پژوهشگاه رویان کار خودش را دنبال می‌کند و به دلیل نیت خیری که در آن زمان بود و با آن نگاه، ما امروز می‌بینیم که پژوهشکده‌های دیگری هم در کنار فعالیت ناباروری کار خودشان را آغاز کرده اند.
وی گفت: اگر تجربه ما در بخش پژوهش ناباروری نبود شاید به عرصه‌های جدید ورود پیدا نمی‌کردیم و نگاه خاصی هم که دفتر مقام معظم رهبری نسبت به این قضایا داشتند همان بخش فرهنگی کار بود که احساس می‌کردند اگر در یک فضای سالم و با یک گروه معتقد و مقید به امور شرعی کار انجام شود، مسلماً کار مطلوب تری را به دست می‌آورد که خدا را شکر می‌کنیم که همیشه این نگاه در پژوهشگاه رویان حاکم و جاری بوده و امروز با توسعه این علوم مباحث اخلاقی زیادی مطرح شده است. امروز دغدغه مقام معظم رهبری بیشتر حس می‌شود که جا دارد در عرصه‌های اخلاقی و مواردی که در این زمینه است قوانین و تدابیری تهیه شود که امیدوار است در این عرصه پژوهشگاه رویان قدم‌های مؤثری را بردارد.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: می‌توان گفت که پژوهشگاه رویان امروزه از نام‌ها و نشان‌های شاخص شتاب و پیشرفت علمی کشور است، (در واقع امروز رویان، برندی نامدار و جاودان است) که هرجا مخاطب ایرانی نام رویان را می‌شنود، احساس عزت‌مندی، افتخار و دلبستگی به ایران عزیز پیدا می‌کند که یکی از علل این امر توجه تامین نیاز کشور و کشور‌های دیگر چه در حوزه خدماتی و چه تولید محصولات پیشرفته سلولی است. در خصوص فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و سپس درمانی این مجموعه هم توضیحاتی بفرمایید و این که آیا تاکنون به راه اندازی شعبه‌های دیگر پژوهشگاه رویان در کشور‌های دیگر اندیشیده اید؟
او گفت: همان طور که مطرح شد در رابطه با فعالیت‌های رویان اساس تفکر، آموزش به همراه پژوهش برای ارائه خدمات تخصصی است و با همین نگاه و نیت خیر و همت جهادگونه‌ای که همکاران در پژوهشگاه رویان دنبال کردند اتفاقات خوب و مبارکی افتاده است. در عرصه ناباروری ما امروز به ویژه در بخش ارائه خدمات، کلیه خدماتی که در بهترین مراکز کشور‌های پیشروی علمی انجام می‌دهند در پژوهشگاه رویان ارائه می‌دهیم و با نگاه بلندی که همکارانمان در پژوهشگاه داشته اند در انتقال این تجربیات به مراکز و افراد متخصص دیگر هم کوتاهی نکردیم و در توسعه علم در کشور نیز موثر بوده ایم.
به گفته او امروز بیش از هشتاد مرکز درمان ناباروری در کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی خدمات ارائه می‌دهند که رویان نقش مؤثری را در این عرصه به خودش اختصاص داده است.
در بخش پژوهش در عرصه درمان ناباروری فعالیت ها به گونه‌ای بوده است که هر فعالیتی که در بخش درمان برای انجام در نظر داشتیم، قبلش در پژوهش تجربه می‌کردیم؛ چرا که خدمات تخصصی به دلیل تازه بودن این دانش خیلی از فوت و فن‌های کار را در آموزش کوتاه مدت به متخصصان ما در خارج از کشور نمی‌دادند و نیاز بود با پژوهش به این تجربیات دست یابیم که این اتفاق هم افتاد و توانستیم در عرصه‌های مختلف در این زمینه کار‌های وزینی را انجام دهیم.
قرار گرفتن پژوهشگاه رویان بین 10 مرکز برتر
او گفت: بنابراین، امروز شاهد هستیم که نشریه‌ای معتبر در کشور آمریکا حاصل تلاش دو دهه مرکز خدمات تخصصی و پژوهشی این علوم را بررسی و پژوهشگاه رویان را به عنوان ده مرکز برتر معرفی می‌کند.
در بخش آموزش نیز امروزه در بحث درمان ناباروری اتفاقات خوبی افتاده است و دوره‌های تخصصی و دوره دکتری برای رشته‌های بیولوژی، پزشکی تولید مثل و یا جنین شناسی در این مجموعه برگزار می‌شوند.
امروز رویان در بخش فلوشیپ ناباروری مردان و فلوشیپ ناباروری زنان دانشجویانی را از دانشگاه‌های مختلف تربیت می‌کند که این جزء اتفاقات بسیار خوب در توسعه دانش است.
وی افزود: اتفاق دیگری که در این زمینه برای توسعه علم در کشور افتاد، انتشار مجله علمی در زمینه ناباروری بود که تلاش کردیم تا تجربیات علمی مجموعه را به شکل مقاله در اختیار محققان داخل و خارج از کشور بگذاریم یا این تجربیات را در قالب کتاب‌های علمی به زبان انگلیسی و فارسی بتوانیم تولید کنیم و در اختیار جامعه بومی بگذاریم.
او گفت: تجربه‌ای که در بخش ناباروری داشتیم این جرات و جسارت را به محققان ما داد تا در عرصه سلول‌های بنیادی، سلول درمانی، ژن درمانی و همچنین بحث‌های بیوتکنولوژی که مصداقش همانند سازی است ورود پیدا کنیم. در واقع با روشن شدن چراغ این فعالیت ها، پژوهشکده‌های جدید در پژوهشگاه رویان آغاز به کار کردند که در این عرصه اتفاقات خوبی را در آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی ارائه دادیم و امروز به عنوان کار‌های شاخص در این عرصه بسیاری از فعالیت‌های ما که از آزمایشگاه شروع شده بود و به مدل‌های حیوانی به سرانجام رسیده بود جای خود را در بخش درمانی باز کرد و حاصل این تجربیات را در قالب شرکت‌های دانش بنیان ادامه می‌دهد. این موارد چشم انداز روشنی را در این عرصه روبه روی محققان پژوهشگاه رویان باز می‌کند و امیدوار هستیم که این نتایج برای مردم عزیز ملموس باشد که در هر صورت نیاز است که کار آزمایی‌های بالینی به سرانجام برسد.
شبیه سازی حیوانات
او گفت: در زمینه همانند سازی هم مصداق عینی آن حیوانات شبیه سازی شده هستند که با کسب این دانش همکاران مجموعه می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش بنیان و در عرصه تکثیر حیوانات با پتانسیل ژنتیکی خوب در کشور کار را دنبال کنند.
وی افزود: در عرصه توسعه پژوهشگاه، در اصفهان پژوهشکده‌ای را داریم، در شهر بابل فضایی را داریم و همکاری‌هایی با مجموعه صدرا در شیراز وجود دارد که امیدوار هستیم به نتیجه برسند. در خارج از کشور هم تعاملات خوبی با کشور‌های منطقه از جمله الجزایر و عراق داریم که امیدوار هستیم در این عرصه‌ها بتوانیم هم فعالیت‌های پژوهشی مشترک و هم فعالیت‌های خدمات تخصصی را با آن‌ها داشته باشیم.
اقدامات رویان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به‌عنوان یک تحول در دنیای پزشکی به‌حساب می‌آیند و پیشرفت‌هایی که رویان در این زمینه داشته، نوید بخش آینده روشنی برای ایران و ایرانی است.
او ادامه داد: در زمینه سلول‌های بنیادی پس از تولید سلول‌ها و رده‌های سلولی یک اتفاق خیلی مبارکی افتاد که در بخش پژوهشی و قسمت‌های مختلف دنبال شد. امروز پژوهشگاه رویان در انجمن سلول‌های بنیادی، چه در مقالات و چه در سایت انجمن سلول‌های بنیادی، جزء 10 کشور برتر ثبت شده است.
با شروع فعالیت‌های سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان، سرعت توسعه این علم در دنیا زیاد شد که پژوهشگاه رویان نیز همگام با آن گام برداشت. امروز بحث‌های ژن درمانی و استفاده از محصولات سلولی به عنوان دارو و یا یک روند درمانی مکمل اشاره می‌شود که همکاران رویانی پا به پای مراکز دیگر پیشرو در دنیا حرکت می‌کنند.
ژن درمانی دغدغه اصلی پژوهشگاه رویان
او گفت: در بخش درمان با سلول اتفاقات خوبی افتاده که در قالب همین یک شرکت در بعضی از بیماری‌ها توانسته است مجوز‌های اولیه را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بگیرد. امروز بحث ژن درمانی به عنوان دغدغه اصلی پژوهشگاه رویان در دستور کار است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تعاملات در بخش کارآزمایی‌های بالینی هزینه‌های زیادی را به مجموعه رویان تحمیل می‌کند که سرعت رشد این فعالیت‌ها مقداری نسبت به گذشته کندتر است و امیدوار هستیم که بعضی از نتایج به بازار برسند و با ملموس شدن نتایج بتوان پروژه‌های دیگر را حمایت کرد. چه با کمک خیرین یا بخش خصوصی بتوانیم به این فعالیت‌ها سرعتی منطقی دهیم.
امروزه شاهد رشد تعداد مبتلایان به سرطان در جامعه هستیم و تعداد بسیاری از افراد جامعه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و درمان‌های متداول این بیماری هم برداشتن تومور سرطانی و شیمی درمانی است که هر کدام عواقب خاص خودشان را دارند. اما در حال حاضر می‌دانیم که رویکرد درمان سرطان در حال تغییر است و رویان هم در موضوع ایمونوتراپی و استفاده از سلول‌های ایمنی اقداماتی کرده که آحاد مردم کمتر اطلاعاتی در این خصوص دارند.
همانطور که می‌دانید، با توجه به سبک زندگی مردم، آلودگی‌ها و بسیاری عوامل دیگر، نه تنها در ایران بلکه در دنیا، بیماری سرطان توسعه پیدا کرده است. اما اتفاقی که در سطح جهانی افتاده این است که هم دارو‌های سرطان و هم پروتکل‌های درمانی سرطان تغییراتی پیدا کرده که بسیاری از عوارض ناشی از بیماری را کمتر می‌کند که این بر اثر توسعه بیوتکنولوژی در زمینه تولید دارو‌هایی با پروتئین‌های نوترکیب است یا درمان‌های لوکال که بتواند هدفمند آن سلول سرطانی را هدف قرار دهد.
حفظ باروری در بیماران سرطانی
او گفت: ما در پژوهشگاه رویان بر اساس فیلد‌های خودمان چند نگاه داریم. یکی بخش حفظ باروری در بیماران سرطانی است که ممکن است برخی ازدواج کرده باشند و یا ازدواج نکرده باشند یا برخی بالغ یا نابالغ هستند که چنانچه در مسیر درمان قرار بگیرند، سعی می‌کنیم تا این افراد پیش از شیمی درمانی و یا پرتو درمانی بتوانند به نوعی سلولشان و یا بافت حاوی سلول را در بانک‌های گامت فریز کنیم و همچنین با استفاده از ذوب کردن این‌ها پس از درمان سرطان این افراد قوت قلب و امیدواری داشته باشند تا با همان سلول خودشان بتوانند صاحب فرزند شوند.
مبارزه با سرطان مغز در کودکان
رویکرد دیگر پژوهشگاه رویان، سلول درمانی و ژن درمانی است که یکی از فعالیت‌های ما مبارزه با سرطان مغز در کودکان بوده که یکی از همکاران با کمک مجهز کردن سلول‌های ایمنی و برگشتشان به بدن که نتایج خوبی گرفته که در قالب یک شرکت دانش بنیان این فعالیت را ادامه می‌دهد و پروژه هایش را در رویان دنبال می‌کند. در بخش ژن درمانی هم در بحث سرطان خون قدم‌هایی را برداشته ایم و در ابتدای راه هستیم و نیاز است که بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.
حفظ سلول‌های بنیادی افراد
نگاه و رویکرد دیگر رویان، حفظ سلول‌های بنیادی افراد است که پیش از درمانشان بتوانیم سلول‌های بنیادی مغز استخوان آن‌ها را در افراد بالغ نگهداری کنیم و یا سلول‌های بنیادی خون بندناف کودکانی که به دنیا می‌آیند را ذخیره کنیم و تا در درمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد که امروز این موضوع در قالب شرکت دانش بنیان بن یاخته‌های رویان در حال انجام است و در درمان سرطان‌های خونی نتایج بسیار خوبی داشته و امید داریم حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی بتواند باری از دوش جامعه دردمند برداشته شود.
در بخش پروتکل‌های درمانی هم امیدواریم طوری شود که کارآزمایی‌های بالینی که شروع شده نتایجش به شکلی شود که در قالب درمان دنبال شود.
اقدامات و فعالیت‌ها و موفقیت‌های پژوهشگاه رویان در سطح ملی و بین المللی انکار ناپذیر است و آنچه تاکنون مطرح شده بر اساس مستندات و شواهد علمی بوده است.
فعالیت بیش از 12 شرکت دانش بنیان
در این عرصه موفق شدیم این فضا را برای محققانمان باز کنیم و امروز بیش از 12 شرکت دانش بنیان توسط همکاران رویان در مراکز رشد رویان و مراکز رشد دیگر فعال هستند و خوشحالیم که توانسته ایم این مسیر را ایجاد کنیم و اعتقاد داریم لازم است تا نتایج علمی به بازار برسد. شاید محدودیت‌هایی داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد در قالب شرکت‌های دانش بنیان و یا مشارکت با بخش خصوصی و کمک خیرین سلامت استمرار این فعالیت‌ها بیمه شود.
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/714024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد