پیام مازند

آخرين مطالب

مترو دقیقاً 160 ساله شد شهرداری تهران

مترو دقیقاً 160 ساله شد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - با نگاهی به تاریخچه احداث خطوط راه‌آهن ریلی زیرزمینی در سطح شهرهای جهان، به این نتیجه می‌رسیم که از زمان ابداع و به کارگیری شبکه مترو در کلانشهرهای پرجمعیت، مساله حمل و نقل درون شهری مسافران به شکل محسوسی سامان یافته و امروزه این سیستم حمل و نقلی پاک، سریع و ایمن به انتخاب اول بسیاری از مردم دنیا برای تردد روزانه در سطح شهرها تبدیل شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نخستین تلاشها برای بهره مندی از یک سیستم حمل و نقل عمومی که درگیر ترافیک جاری معابر درون شهری نشده و در عین حال از انرژی پاک برای تامین نیروی رانش آن استفاده شود، در انگلستان صورت پذیرفت. به این ترتیب دقیقاً 160 سال پیش یعنی ماه ژوئن سال 1863 میلادی، راه آهن نیمه زیرزمینی متروپولیتن در لندن به عنوان یک سامانه ریلی افتتاح شد. 5 سال بعد، خط ناحیه‌ای لندن به بهره‌برداری رسید و در سال 1890 میلادی، خط شمالی لندن راه‌اندازی شد.
آمریکایی‌ها با دو خط سبز و آبی شهر شیکاگو، در سال‌های 1892 و 1895 از این سیستم حمل و نقلی منتفع شدند. بعد نوبت به بوداپست مجارستان رسید که در سال 1896 صاحب یک خط مترو شود. خط مترو گلاسکو در سال 1896 به بهره برداری رسید و در ادامه فرانسوی ها سال 1900 میلادی در شهر پاریس از سیستم مترو بهره‌مند شدند.
جالب است بدانید که طی دوران جنگ جهانی اول، شهرهای لندن، شیکاگو،آتن، برلین، بوستون، بوئنوس آیرس، بوداپست، گلاسکو، هامبورگ، لیورپول، نیویورک، پاریس و فیلادلفیا دارای خط مترو با قطار برقی بودند.
در کشور ما نیز اولین تلاش‌ها برای تاسیس شرکت مترو به سال 1354 خورشیدی باز می‌گردد اما نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی 8 ساله باز می‌گردد. بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو تهران از سال 1377 آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآوردهای حاصل از شبیه سازی‌های ترافیکی نشان می‌دهد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراهها و معابر حمل و نقلی افزوده می‌شد. در اوج ترافیک، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو انجام می‌شود. غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره‌مند هستند.
در حال حاضر شبکه مترو تهران با حدود 270 کیلومتر طول و 150 ایستگاه، یکی از 20 مترو شاخص دنیا به لحاظ طول خطوط، تعداد ایستگاه‌ها، کیفیت ساخت و نگهداری به شمار می‌آید.
رتبه نخست این رده‌بندی به چینی‌ها تعلق دارد که طول خطوط مترو شهرهای مختلف آن در مجموع به حدود 4600 کیلومتر رسیده و در دهه گذشته پیشرفت شگرفی را در این زمینه تجربه کرده‌اند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/715360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذوب‌آهن، ربیعی را برای ماندن راضی می‌کند؟

تکواندو نونهالان جهان؛ حذف نمایندگان ایران در روز نخست

پایان دور مقدماتی تراپ در جام جهانی اهداف پروازی

یزدانی: حریفان و رقابت‌های باکیفیت موجب ارتقای کشتی می‌شود

بازگشت باشکوه سینر با کفش‌هایی به افتخار «خانه»

سرمایه‌ گذاری در تتر در ایران: فرصت‌ ها و چالش ‌ها

اجرای طرح مبارزه با «کرم ساقه‌خوار برنج» در 10 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران

کاهش 53 هزار واحدی شاخص بورس

اتصال بیش از 30 هزار نفر در روستاهای مازندران به شبکه پایدار ارتباطی

افزون بر 32 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی آمل به چرخه تولید برگشت

98درصد امکان فرزندآوری نابارورها وجود دارد

مصرف شیره خرما و داروهای گیاهی کولیک نوزادان را برطرف نمی‌کند

سخنگوی دولت در نمایشگاه کتاب

دیدار با مسعود فروتن در نمایشگاه کتاب

پرداخت خسارت بیمه دی به خودروهای آسیب دیده در بندر شهید رجائی

دیدار مهندس اوحدی با خانواده خلبانان شهید پرواز اردیبهشت

پایان بحث؛ بهترین دروازه‌بان حال حاضر جهان!

خداحافظی مسی با اینترمیامی،‌ خیلی دور،‌ خیلی نزدیک!

بورسیه‌های جدید ورزش برای المپیک لس‌آنجلس معرفی شدند

تقدیر ستاره تراکتور از مجیدی؛ مدیون او هستم

مشعل بازی‌های یونیورسیاد وارد آلمان شد

آخرین وضعیت غایب سرشناس 70 کیلوگرم جام تختی

رشد 133 درصدی سگ گرفتگی در مازندران

پیگیر مدرسه در تراز سند توسعه نظام آموزشی هستیم

رؤیای بزرگ‌ترین طرح صنعتی خرم‌آباد محقق نشد!

کمک 21 میلیارد ریالی حامیان بابلی به ایتام

52 درصد نانوایی های مازندران دوگانه سوز هستند

روایتی از 20 سال انتظار برای خانه دار شدن؛ مسئول کیست؟

فضاپیماهای اروپایی خورشید گرفتگی را تقلید کردند

افت 53 هزار واحدی شاخص کل بورس در نخستین روز هفته

رابرت کیوساکی: پول‌های فیک را رها کنید، به بیت کوین و طلا روی آورید

قطعی مداوم برق کشاورزان بخش بندپی غربی بابل را به دردسر انداخت + فیلم

افزایش 82 درصدی درد گردن با استفاده طولانی از تلفن همراه

مراقبت از پوست با 6 روش ساده

تأکید سرمربی تیم ملی بر ظرفیت بالای کیش در توسعه زیرساخت‌های ورزشی

بیاتی‌نیا: کسی از استقلال برای مدیریت آکادمی با من تماس نگرفته است

ماموریت سخت اینزاگی؛ پیروزی بدون سه ستاره

گل عجیب خیبر با جروبحث گولسیانی و فرجی

تعیین قائم مقام جدید برای دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ

دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان: همه تیم‌ها برای قهرمانی آمدند

تغییر ترکیب تیم ملی والیبال نشسته؛ سه بازیکن اعزامی به پاریس حذف شدند

پوستر پرستاره نماینده ایران برای لیگ قهرمانان آسیا

القادسیه نخستین حریف طبیعت در سوپر لیگ غرب آسیا

ملی‌پوشان چوگان پس از صعود به جام‌جهانی چقدر پاداش گرفتند؟

قله 8167 متری در هیمالیا زیر پای بانوی کوهنورد ایرانی

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال: گل پرسپولیس صحیح بود

بیرانوند بهترین دروازه‌بان لیگ برتر فوتبال شد

بسته شدن 10 روزه محور کندوان از فردا

این کتک کاری در خرم آباد سابقه داشت! / ضارب افشین پیروانی آزاد شد؟

جابجایی بیش از یک میلیون تن کالا از مازندران