پیام مازند

آخرين مطالب

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان خبر داد؛

نصب اولین و مدرن‌ترین ترانسفورماتور فوق تولید برق غرب آسیا اجتماعي

نصب اولین و مدرن‌ترین ترانسفورماتور فوق تولید برق غرب آسیا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان از نصب اولین، بزرگترین و مدرنترین ترانسفورماتور فوق تولید 20.63 کیلوولت دانش بنیان غرب آسیا با ظرفیت 60 مگاولت آمپر در گرگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، کوروش موسوی تاکامی صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران از نصب اولین، بزرگترین و مدرن ترین ترانسفورماتور فوق توزیع 20.63 کیلوولت دانش بنیان با تکنولوژی بالای ایران با ظرفیت 60 مگاولت آمپر در شهرستان گرگان استان گلستان نصب، تست و راه اندازی شد.
وی گفت: گفت: رشد سریع بار با نرخ بیش از 10 درصد که در سال جاری در برخی مناطق به 20 درصد هم رسیده است، مشکلات تأمین زمین برای احداث خطوط فوق توزیع، گران بودن قیمت زمین برای احداث پست، چگالی بالای بار در مناطق شهری، تخریب مبلمان شهری با احداث گسترده خطوط هوایی در مناطق شهری، خطوط زیاد فشار متوسط منشعب از تعداد زیاد پست‌های فوق توزیع، راندمان پایین ترانسفورماتورهای معمولی و سطح نویز نامناسب ترانسفورماتورهای فوق توزیع سنتی، شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان را در سال 1401 بر آن داشت تا با استفاده از مکان پست‌های موجود و افزایش ظرفیت خطوط موجود با استفاده از هادی‌های پرظرفیت، ظرفیت منصوبه و میزان بارگیری از پست‌های فوق توزیع را افزایش دهد.
وی گفت: برای احداث یک ایستگاه فوق توزیع 20.63 کیلوولت، با احتساب خرید زمین در مناطق شهری، احداث خطوط فوق توزیع، خرید زمین جهت احداث برج‌های خطوط، رفع موانع حقوقی و هزینه اجرا، حدود 250 میلیارد تومان هزینه می‌شود؛ این در صورتی است که با افزایش ظرفیت پست موصوف همراه با نصب ترانسفورماتور بزرگ‌تر فوق الاشاره ، ظرفیت پست دو برابر می‌گردد اما بجای هزینه کرد حدود 250 میلیارد تومان، می‌توان با حدود 25% این رقم، ظرفیت را تقریباً دو برابر کرد؛ مضاف بر اینکه، ترانسفورماتور قدیمی برکنار شده، هم، در جایی دیگر امکان استفاده دارد و ارزش افزوده می‌آفریند.
وی اضافه کرد: این ترانسفورماتور براساس نه تنها آخرین بلکه جدیدترین تکنولوژی و با استفاده از ماشین آلات پیشرفته و با لحاظ کردن دو پارامتر مهم افزایش بهره وری و حفظ محیط زیست ساخته شده است بطوریکه ترانسفورماتور موصوف با سطح نویز پایین، تلفات هسته 90 وات بر کیلوگرم، ورق هسته نورد سرد شده RGO با دومین و گرین مناسب و تلفات هیسرزیس و فوکوی کم، چگالی شار هسته تا بالای 2 تسلا، ضخامت پایین ورق معادل 0.23 میلیمتر، تعداد فن کمتربرای سیستم خنک کنندگی ONAN، ضریب ساخت نزدیک به 1، دمای هات اسپات کم، امکان کار در دمای محیط و رطوبت بالا، شار یکنواخت و چگالی مناسب در محل اتصال یوغ و ستون، ترانسپوزه کردن هادی مسی با مقطع مستطیلی جهت کاهش تلفات و افزایش استقامت مکانیکی، سیرکولاسیون مناسب و باکیفیت روغن در تانک، عدم تجمع موم در نقاط اتصالات هسته و مابین لایه‌های سیم پیچ، دمای HST ، TOT و BOT در حد مجاز، طراحی مناسب تانک با ارتفاع و ابعاد مناسب، ضریب بالای انتقال حرارت رادیاتورها، وزن و ابعاد مناسب ترانسفورماتور، عایق‌های PCB مناسب برای ایجاد داکت های خنک سازی باکیفیت، رزین و کاغذ مناسب برای عایق مناسب، VPD خوب و امکان نصب بر فونداسیون ترانسفورماتورهای موجود با اندکی تقویت فونداسیون؛ این ترانسفورماتور را ممتاز از منظر تکنولوژِی ساخت کرده است.
تاکامی گفت: با توجه به میزان بالای جریان نامی کلیدهای فشار متوسط خروجی پست‌های منصوبه فعلی که غالباً 1250 آمپر هستند، لازم است تا میزان بارگیری از فیدرهای خروجی که اکنون عموماً تا 300 آمپر هستند نیز افزایش یاید و در طراحی‌های آتی نیز تعداد فیدرهای خروجی در پست‌هایی که نیاز است، هم، در صورت لزوم اضافه شوند.
تاکامی اضافه کرد: این ترانسفورماتور نسبت به تغییرات ولتاژ پایدار بوده، در بار کم هم راندمان مناسب دارد و دارای تپ چنجر با کیفیت است که با همکاری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان تمام تست‌های منطبق بر استانداردهای IEC, IEEE.ANSI, NEMA, ASTM و BS انجام شده و همه تست‌های استاندارد را بدرستی گذرانده است.
وی این دستاورد مهم را بسیار ارزشمند دانست و گفت: با استفاده از دانش متخصصان داخلی و بدون کمک گرفتن از شرکت‌های پیشرو در امر ساخت ترانسفورماتور جهان، این ترانسفورماتور با همت متخصصان شرکت ایران ترانسفو و با همفکری و همکاری شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان طراحی، شبیه سازی، ساخت، تست، نصب و راه اندازی شده است.
تاکامی اشاره کرد: برای افزایش ظرفیت خطوط هوایی تغذیه کننده این ترانسفورماتورها نیز، با کمک شرکت دانش بنیان داخلی، هادی پرظرفیت5 Hawk TW Mesh Metal MA با مقطع رشته هادی ذوزنقه‌ای با تکنولوژی بالا نیز ساخته شده است که امکان انتقال توان دو برابر را در سطح مقطع برابر هادی لینکس موجود با وزن مساوی را بوجود می‌آورد و این پروژه نیز برای اولین بار با این سطح تکنولوژِی و با استفاده از طرفیت داخلی، در کشور در استان‌های مازندران و گلستان در خطوط دابو – محمود آباد و گرگان – آق قلا اجرا شده است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت با توچه به نصب تجهیزات سنجش و پایش بر این ترانسفورماتور و با راه اندازی اولین مرکز دیسپاچینگ مچهز به سیستم اسکادای بومی در ساری، تمام پارامترهای بهره برداری این ترانسفورماتور به صورت On Line پایش خواهد شد.
موسوی تاکامی ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای مازندران 8 دستگاه از این ترانسفورماتور را تا قبل از پیک زمستان در استان‌های مازندران و گلستان و در پست‌های 20.63 کیلوولت گرگان 3، آق قلا ، قائمشهر 4 و نوشهرنصب خواهد کرد. او این دستاورد با تکنولوژی بالای دانش بنیان را ماحصل: فکر، مطالعه، نیازسنجی، دانش و اراده عنوان کرد و گفت هدف گذاری شرکت برق منطقه‌ای مازندران، کسب رتبه برتر در بین شرکت‌های خدمات رسان برق غرب آسیا است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/716855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه شماره 4 فراجا در خصوص عفاف و حجاب

دانشگاه آزاد نور میزبان یک‌هزار و 378 داوطلب آزمون سراسری 1403

هشدار محدودیت تردد در محور کرج-چالوس

خوزستان میزبان کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود + فیلم

رگبار باران و وزش باد در مازندران

چهارمین اطلاعیه پلیس درباره عفاف و حجاب / هوشمندسازی در طرح نور

نشاکاری 25 درصد شالیزار‌های محمودآباد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در مازندران

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره طرح نور

مراسم معارفه استاندار مازندران آغاز شد

پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست/ طرح نور هوشمند می‌شود

تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (23 آوریل)

اعزام زائران عمره مفرده از 10 اردیبهشت

رفع تصرف 4 هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری

اختصاص 200 میلیاردتومان تسهیلات اشتغال مددجویان مازندران

ورود وزیر کشور به مازندران

اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز

مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

آسمان مازندران امروز ابری همراه با رگبار باران

هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران

اطلاعیه شماره 4 فراجا در خصوص حفظ حریم و حرمت زنان سرزمین

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرای «طرح نور»

جنجال بزرگ نماوا در سینما؛ واقعا چقدر خرج می‌کنید؟

هشدار محدودیت تردد در محور کرج چالوس

ورود مدعی العموم به موضوع زباله، چالش بزرگ محیط زیست رامسر

محل‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در مازندران

خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

زنگ خطر سیلاب در 23 شهر مازندران

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

مرگ 178 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران

178 نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند

اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!

گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

محور هراز بسته شد

تقدیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از پلیس در موضوع عفاف و حجاب

تجمع بانوان تهرانی در حمایت از طرح مقابله با بدحجابی + فیلم

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال