شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۴
اقتصادی

فرستاپن: مدیریت مسابقات مرطوب فرمول یک، چالشی پیچیده است

فرستاپن: مدیریت مسابقات مرطوب فرمول یک، چالشی پیچیده است
پیام مازند - تسنیم /قهرمان چهار دوره فرمول یک درباره شرایط مسابقات بارانی این سری از مسابقات صحبت کرد. مکس فرستاپن، قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی فرمول یک درباره چالش‌های ...
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تسنیم /قهرمان چهار دوره فرمول یک درباره شرایط مسابقات بارانی این سری از مسابقات صحبت کرد.
مکس فرستاپن، قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی فرمول یک درباره چالش‌های پیچیده مدیریت مسابقات در شرایط بارانی و مرطوب صحبت کرده است. این اظهارنظر او پس از گرندپری بلژیک مطرح شد؛ جایی که به دلیل بارش شدید باران، مسابقه با تأخیر طولانی‌مدتی آغاز و سرانجام در شرایطی تقریباً خشک برگزار شد.
در پیست اسپا فرانکورشان، مسابقه حتی در دور آماده‌سازی به دلیل کاهش شدید دید، با پرچم قرمز متوقف شد و این توقف بیش از یک ساعت به طول انجامید. فرستاپن معتقد است که مدیران فرمول یک در این رویداد «بیش از حد محتاط» عمل کردند و امنیت را به حدی در اولویت قرار دادند که عملاً مسابقه در شرایط خشک و بدون باران برگزار شد، در حالی که او انتظار داشت مسابقه در شرایط مرطوب و چالش‌برانگیزتری برگزار شود.
بارش باران در فصل 2025 فرمول یک مشکلات و چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است؛ به ویژه اینکه استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر باعث ایجاد اسپری آب بسیار بیشتری شده است. این موضوع باعث کاهش شدید دید رانندگان و افزایش خطر تصادفات می‌شود. نمونه بارز این وضعیت، گرند پری سیلورستون بود که به دلیل هوای مرطوب و باران، شرایط مسابقه را بسیار دشوار و در آستانه ناامنی قرار داد.
از نظر فرستاپن، گرندپری بریتانیا به مرز ناامنی نزدیک شده بود اما در مقابل، رویکردی که در مسابقه بلژیک اتخاذ شد، بسیار محافظه‌کارانه و بیش از حد ایمن بود. او چالش‌های ناشی از شرایط مرطوب را درک می‌کند و تأکید می‌کند که نظرات رانندگان در این زمینه متفاوت است اما معتقد است که خود رانندگان نیز می‌توانند مسئولانه‌تر عمل کنند و نقش مهمی در ایمن‌تر شدن مسابقات در شرایط بارانی ایفا کنند.
فرستاپن در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای بهبود دید در مسابقات مرطوب گفت: خودروی امسال ذاتاً تولید اسپری آب زیادی می‌کند و کاری از دست ما برنمی‌آید. دیفیوزر باعث پخش شدید آب می‌شود و لاستیک‌های بزرگ هم حجم زیادی آب را به اطراف پرتاب می‌کنند. این موضوع نسبت به خودروهای قدیمی‌تر بسیار بیشتر شده است. من همین نکته را بعد از مسابقه اسپا هم گفتم.
بازار
او ادامه داد: سیلورستون تقریباً در مرز ناامنی بود و بهتر بود کمی محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود اما درباره اسپا، به نظرم کمی بیش از حد محتاطانه عمل کردند. وقتی آب زیادی پخش می‌شود و دید محدود است، رانندگان باید مراقب باشند و فاصله بیشتری با یکدیگر حفظ کنند. بسیاری از تصادف‌های بزرگ به این دلیل رخ می‌دهد که رانندگان این نکته را رعایت نمی‌کنند؛ چون فکر می‌کنند دیگران هم همین کار را انجام می‌دهند. این موضوع واقعاً پیچیده است. برخی رانندگان نظرات متفاوتی نسبت به من دارند و این کاملاً طبیعی است؛ هر کس دیدگاه خودش را دارد.


نظرات شما