پیام مازند - وزیر راه و شهرسازی دولتهای یازدهم و دوازدهم تأکید کرد: کاهش هزینه مبادله، تضمین امنیت تجارت و تدوین سیاستهای ملی چندبعدی، پیشنیاز حضور مؤثر ایران در اقتصاد دریامحور و شبکههای جهانی مبادله است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد کیش، عباس آخوندی در نشست تخصصی صنایع پیشران اقتصاد دومین همایش اقتصاد دریا محور در کیش، با تشریح جایگاه اقتصاد دریامحور در نظام مبادلات جهانی، نقش مناطق آزاد را در کاهش هزینههای تجارت و ایجاد بستر ارتباطی میان ایران و اقتصاد بینالملل «راهبردی» توصیف کرد.
او با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر دریا عمدتاً در تعامل با زنجیره ارزش جهانی معنا پیدا میکند، گفت: یکی از ارکان اصلی توسعه در این حوزه، کاهش هزینه مبادله است؛ زیرا بخش مهمی از گردش کالا و خدمات در مسیرهای آبی و در چارچوب مقررات بینالمللی صورت میگیرد.
آخوندی تأکید کرد: برخورداری مناطق آزاد از دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و وجود چارچوبهای مقرراتی سادهتر، این مناطق را به محورهایی تعیینکننده در تبادلات کالا، تردد افراد و نقلوانتقال پول تبدیل کرده است. به گفته وی، درک صحیح از زنجیره ارزش جهانی و نحوه حضور در شبکه اقتصاد بینالمللی، لازمه نقشآفرینی واقعی در این عرصه است.
وزیر سابق راه و شهرسازی، تضمین امنیت، سهولت و سرعت تجارت در کریدورهایی که از ایران عبور میکنند را «شرط لازم» برای استفاده از فرصتهای ژئوپلیتیکی کشور دانست و افزود: وقتی فعالان اقتصادی اطمینان داشته باشند که تجارت در این مسیرها بدون مانع انجام میشود، ایران میتواند سهم بزرگتری از اقتصاد ترانزیت را در اختیار بگیرد.
آخوندی با اشاره به اینکه اقتصاد دریامحور بر شبکهای از ارتباطات چندلایه استوار است، خاطرنشان کرد: رفع محدودیتهای غیرضروری در مسیر تجارت و تسهیل رفتوآمد ضروری است تا مسیر توسعه پایدار در این بخش گشوده شود.
او همچنین نقش همایشهای تخصصی را در ایجاد شبکههای همکاری میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مهم دانست و گفت: چنین رویدادهایی نهتنها پلی میان بخش خصوصی و دولت میسازند، بلکه امکان شکلگیری مشارکتهای تجاری جدید را نیز فراهم میکنند.
آخوندی با تأکید بر اینکه برنامهریزی برای اقتصاد دریامحور باید بر اساس درسهای گذشته باشد، گفت: توسعه این حوزه نباید با رویکرد مرکزگرا دنبال شود.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد درآمد حاصل از اقتصاد دریایی در تهران هزینه شود و نه در مناطق ساحلی، بهتر است چنین توسعهای اصلاً رخ ندهد.
او با اشاره به اینکه 40 درصد کلانشهرهای دنیا در کنار سواحل بنا شدهاند، افزود: ایران هنوز یک کلانشهر ساحلی ندارد و این موضوع نشاندهنده ضرورت بازنگری در نوع سیاستگذاریهاست.
وزیر پیشین راه در پایان هشدار داد: توسعه اقتصاد دریایی تنها زمانی اثرگذار خواهد بود که منافع آن مستقیماً به مناطق ساحلی برسد و سیاستگذاریها بر پایه یک نگاه ملی و نه مرکزگرا طراحی شود. به گفته وی، تحقق این هدف نیازمند محوریتیافتن دانشگاه، دولت و بخش خصوصی و ادامه گفتوگوهای تخصصی در سطح بینالمللی است.