پیام مازند - فارس /مسائل مالی باعث شده تا مقامات شهری میزبان جامجهانی 2026 در آمریکا در تقابل با فیفا قرار بگیرند.
شهرهای ایالات متحده با فیفا بر سر هزینههای جام جهانی در تقابل قرار گرفتند. کمیتههای سازماندهی محلی که برای برگزاری مسابقات جام جهانی در 11 شهر آمریکایی تشکیل شدهاند، خود را در میان نیروهای بسیار بزرگتری گرفتار یافتهاند. دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا جام جهانی سال آینده را به عنوان فرصتی بینظیر برای نمایش قدرت ایالات متحده جشن گرفته اما در بسیاری از شهرهای میزبان، این افتخار با نگرانی فزاینده در مورد به دوش کشیدن میلیونها دلار هزینههای امنیتی و لجستیکی، کمرنگ شده است. کمیتههای میزبان محلی و سازمانهای خصوصی که برای برگزاری جام جهانی در مناطق خود تأسیس شدهاند، خود را در تنگنای نیروی بسیار بزرگتر میبینند: نهاد حاکم بر فوتبال یعنی فیفا که این تورنمنت چهارساله منبع اصلی درآمد آن است. در حالی که کنگره 625 میلیون دلار بودجه امنیتی در سراسر کشور تصویب کرده است، دولتهای محلی باید بودجهای برای پوشش سایر هزینهها که میتواند تا 150 میلیون دلار در هر شهر باشد، پیدا کنند.لیزا گیلمور شهردار شهر سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا که میزبان 6 مسابقه جام جهانی است، گفت: «کمی کمک مالی به ما میشود اما مطمئناً برای پوشش هزینهها کافی نیست. میزبانی جامجهانی یک وظیفه سنگین است.»دولتهای محلی و ایالتی در تلاشند تا این شکاف را پر کنند. هیوستون و دالاس دهها میلیون دلار از صندوق تگزاس دریافت میکنند. مورا هیلی فرماندار ماساچوست هم درخواست بودجه تکمیلی 20 میلیون دلاری را با هماهنگی فیفا و بر اساس نیازهای آنها ارائه کرده است.

با این مشکلات برخی از شهرهای میزبان از همین حالا شروع به کاهش رویاهای خود در مورد جام جهانی کردهاند، به خصوص در مورد رویدادهای «FanFest» که از ویژگیهای بارز این تورنمنت مدرن است. در حالی که همه شهرهای میزبان جامجهانی 2026 در کانادا و مکزیک متعهد به میزبانی تماشایی در مدت تورنمنت 39 روزه شدهاند، کمتر از نیمی از شهرهای میزبان در ایالات متحده این کار را کردهاند. سایر شهرها احتمالاً یا مدت زمان جشنوارهها را کاهش میدهند یا راههای دیگری را برای جذب هواداران بدون بلیت در نظر میگیرند. این مسائل باعث اختلاف و اصطکاک مداوم بین فیفا و شهرهای میزبان شده است. فیفا تقریباً تمام جریانهای درآمدی پرسود این رویداد را کنترل میکند: حمایتهای مالی جهانی، فروش بلیت، تبلیغات درون ورزشگاه، حق پخش و ... در حالی که کمیتههای میزبان هزینههای عمدهای را که متوجه عموم است از پلیس گرفته تا حمل و نقل، و همین طور سرگرمی رایگان برای دهها هزار هوادار را متحمل میشوند.
بازار