پیام مازند -
به گزارش اداره اطلاع رسانی و ورابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛حسین نصیری، مدیر آموزشوپرورش شهرستان سوادکوه، در حاشیه سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزشوپرورش کشور، با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی این منطقه گفت: «اولویت اصلی ما تأمین امکانات آموزشی پایدار و پوشش کامل دانشآموزان بازمانده از تحصیل است.»
وی مهمترین اقدامات انجامشده و برنامههای پیشرو را چنین برشمرد: کاهش مدارس چندپایه و کمبرخوردار از طریق ساماندهی نیروی انسانی، توسعه شبکه هوشمند آموزشی برای مدارس فاقد اینترنت پرسرعت و توزیع 400 دستگاه تبلت و بستههای اینترنتی در دو سال گذشته، احداث سه مدرسه جدید در روستاهای محروم و راهاندازی مدارس سیار ویژه مناطق عشایری، اجرای طرحهای حمایتی شامل تغذیه رایگان، لوازمالتحریر و طرح «مدرسهیار» با جذب معلمان داوطلب،کلاسهای جبرانی مهارتمحور در ریاضی، علوم و زبان برای مدارس روستایی، طرح «دانشآموز حامی» برای تقویت همیاری تحصیلی میان دانشآموزان.
نصیری افزود: اصلاح فرمول توزیع نیروی انسانی با تأکید بر عدالت جغرافیایی، اختصاص بودجه مکمل به مدارس کوچک، و معافیت مالیاتی برای سرمایهگذاران آموزشی، از مطالبات جدی این شهرستان است.
وی همچنین تأکید کرد: «مدارس باید به مراکز ارائه خدمات اجتماعی تبدیل شوند؛ از جمله سوادآموزی والدین، کارگاههای مهارتآموزی و مشاوره سلامت.»
به گفته او، این رویکرد تاکنون منجر به افزایش 40 درصدی مشارکت خانوادهها، کاهش 25 درصدی مهاجرت تحصیلی به مرکز استان و ایجاد درآمد پایدار از طریق فروش محصولات کارگاهی دانشآموزان شده است.
نصیری این الگو را قابل تعمیم به مناطق روستایی و کوهستانی سراسر کشور دانست و گفت: «با استفاده از ظرفیتهای بومی همچون جنگل، دامداری و گردشگری و مشارکت مردمی، میتوان بدون بودجه کلان به توسعه عدالت آموزشی دست یافت.»